انهار
انهار
مطالب خواندنی

آيت الله العظمي سيستاني (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال: اگر کسى نذر کند که اگر فلان کار درست شود این مقدار پول براى امام زمان (علیه السلام) مىدهد، آیا این نذر شرعاً صحیح است و آن پول به کجا صرف شود؟
پاسخ: اگر براى خدا نذر و نام خدا را نبرد صحیح نیست.
سؤال: زنى که شوهر دارد وشاغل نیز میباشد آیا میتواند از پولى که در آمد خودش است بدون اجازه شوهر نذر نماید؟
پاسخ: در صحت نذر او بدون اجازه شوهر در غیر حج و زکات و صدقه و بر والدین وصله رحمش اشکال است.
سؤال: آیا مى توان بجاى انجام نذر روزه ، مبلغى ریالى براى آن در نظر گرفت اگر جواب مثبت است این مبلغ با چه مبنایى محاسبه مى شود؟
پاسخ: واجب است به نذر خود عمل کند واگر عاجز باشد ، بنابر احتیاط واجب باید عوض هر روز750 گرم گندم یا آرد به فقیر بدهد.
سؤال: همسر اینجانب قبل از ازدواج نذر مى کند که مسیر منزل تا امامزاده اى را پیاده طى کند اما اکنون بنده به عنوان همسر ایشان به این کار رضایت ندارم حال تکلیف همسر اینجانب چیست ؟
پاسخ: اگر با حقوق همسر منافات دارد وفاء به نذر متوقف بر اذن شوهر است .
سؤال: شخصى نذر کرده است که نماز شب بخواند در صورتى که آن را ترک کند میزان کفاره آن چه مقدار مى باشد ؟
پاسخ: با مخالفت در یک شب نذر حنث مى شود و باید کفاره بدهید و کافى است به ده مسکین هر یک 750 گرم گندم یا آرد بدهید .
سؤال: آیا کسى که قضاى روزه دارد جایز است که نذر روزه کند ؟
پاسخ: اشکال ندارد و آنرا بعد از قضا روزه هایش بجا مى آورد .
سؤال: شخصى نذر کرده که در روز هفتم محرم یک گوسفند به نام حضرت عباس (س) ذبح کند ولى بعلت مشغولیت و موانع نتوانست انجام دهد آیا دادن آن در روزهاى بعد مجزى است ؟
پاسخ: اگر نتوانسته است به نذر عمل نماید از ذمه او ساقط است .
سؤال: اگر کسى نذر کرد روزه بگیرد و سفر کرد ، در صورت امکان گرفتن آن در شهر خود و محل اقامت مى تواند در سفر روزه نذرى را بگیرد ؟
پاسخ: اگر روز آنرا معین نکرده باشد نمى تواند آن را در سفر بگیرد .
سؤال: اگر کسى چنین بگوید (نذر مى کنم اگر در این امتحان موفق شدم از فلان کار حرام دست بردارم ) نذر او منعقد است ؟
پاسخ: هیچ اثرى بر این جمله نیست بلکه تعهد هم محقق نیست .
سؤال: اگر کسى گوسفند معینى را نذر کند و بعد بمیرد بدل آن لازم است ؟
پاسخ: لازم نیست .
سؤال: اگر نذر کرده باشد براى حضرت عباس علیه السلام مى شود آنرا صرف آبرسانى روستاى محروم نمود ؟
پاسخ: اگر مورد بخصوصى در وقت نذر کردن در نظر نداشته اید باید در جهتى مصرف شود که مربوط به آن حضرت است مانند صرف در مجالسى که در آنها از آن حضرت و فضائل و مصائبش یاد مى شود .
سؤال: نذرهائى که براى حضرت امام حسین علیه السلام و حضرت ابالفضل علیه السلام مى شود چگونه باید مصرف شود ؟
پاسخ: مى شود در راه اقامه عزا براى آنها مصرف نمود .
سؤال: آیا مى توان مصرف نذر را هنگام نذر افراد واجب النفقه قرارداد ؟
پاسخ: اشکال ندارد .
سؤال: اگر کسى نذر کرد و تخلف نمود کفاره آن چیست و آیا استمرار آن لازم است ؟
پاسخ: کفاره اش اطعام ده فقیر یا پوشاندن آنها است و اگر نتواند سه روز را روزه بگیرد . و نذر پس از حنث باطل مى شود و عمل به آن لازم نیست .
سؤال: گوسفندهائى که براى ائمه معصومین علیه السلام نذر شده ، آیا مى توان مصرف عروسى فقراء صورت بگیرد ؟
پاسخ: باید طبق نذر عمل شود .
سؤال: انداختن نذورات و هدایا در ضریح ائمه علیه السلام در عراق با علم به اینکه دولت در جهت مقاصد خود خرج مى کند چه حکمى دارد؟
پاسخ: در فرض مذکور جائز نیست .
سؤال: آیا مى توان نذورات و هدایا ائمه علیه السلام در عراق را به فقراء همانجا پرداخت نمود ؟
پاسخ: هدایا را مى توانند در این راه مصرف کنند ولى اگر پولى را نذر امام یا امامزاده کرده اند باید در مصارف حرم آنها یا کمکم به زوار درمانده یا اقامه مجالس در بزرگداشت آن بزرگوار یا چاپ و نشر کتب مربوط به آنان استفاده شود .
سؤال: من نذر کرده بودم که40 هفته پشت سر هم به زیارت حضرت عبد العظیم بروم تا اینکه خدا فلان چیز را به من بدهد ولى قصدم خیلى جدى نبود و فکر میکردم که هر وقت بخواهم ، مى توان نروم و اصلا فکر نمیکردم که این کار بر من واجب مى شود و عدم انجام آن گناه است بنابراین بعد از 3ـ4 هفته خسته شدم وآن را رها کردم تکلیف چیست؟
پاسخ: اگر با صیغه صحیح نذر کرده اید باید عمل کنید واگر فقط در قلب بوده یا مثلا صیغه بدون نام خدا بوده نذر باطل است وچیزى بر شما نیست.
سؤال: اگر زنى بدون مشورت با شوهر خود نذرى کرده باشد ودر هنگام اداى نذر شوهرش راضى نباشد تکلیفش چیست؟
پاسخ: اگر با حقوق شوهرش در استماعات منافات داشته باشد باطل است.
سؤال: کسى که نذر کرده نماز مستحبى را هفته اى یکبار بخواند در صورت ترک کفاره آن چه مقدار میباشد آیا در صورت تکرار کفاره هم تکرار مى شود؟
پاسخ: کفاره مخالفت نذر، اطعام 10 فقیر است و کفایت مى کند به ده فقیر هر نفر 750 گرم گندم بدهید. و در صورت تکرار بیش از یک کفاره لازم نیست.
سؤال: نذر کردن انسان انجام امور زیر را چه حکمی دارد؟
الف) برای زنان راه رفتن با پای کاملا برهنه در روز عاشورا تا جائیکه قصد دارد؟
ب) یک روز تمام گدائی کردن؟
پاسخ: لازم نیست و اگر گدائی کردن هتک بر شخص باشد حرام است.
سؤال: نذورات مردم برای هیئت در صورتی که مقداری ازآن باقی بماند و نتوان آنرا نگهداشت (بطور مثال مواد غذایی مانند قند و شکر و روغن و...) چه حکمی دارد؟
پاسخ: با اجازه متبرعین در موارد و مناسبات دیگر مصرف شود.
سؤال: زید نذر کرده اگر فلان قطعه یا فلان چیز فروخته شود کذا : اکنون بخش عمده آن چیز مورد نطر فروخته شده است تکلیف در جهت وفا به نذر چیست ؟
پاسخ: هرگاه همه آن فروخته شد باید به نذر خودوفا کند .
سؤال: اگر نذر سفره داشتیم بجای آن میتوانم پول آنرا به فقیر بدهم ؟
پاسخ: اگر نذر با صیغه شرعی باشد باید طبق نذر عمل شود.
سؤال: اگر کسی نذر کند که 13 و 14 و15 هر ماه روزه بگیرد و 15 ماهی به سفر رود تکلیف چیست؟
پاسخ: سفر کردن وی مانعی ندارد ولی ان روز را باید قضا کند.
سؤال: آیا اگر در نذر صیغه نذر را نخوانده باشیم میتوان آن را به جای نیاورد؟
پاسخ: مانعی ندارد.
سؤال: تکلیف ما در مقابل نذرهایی که فراموش کرده ایم چیست؟
پاسخ: اگر متعلق نذر فراموش شده باشد باید احتیاط کرد واگر ممکن نیست یا حرجی است امتثال ظنی کند.
سؤال: آیا صیغه نذر باید حتماً عربى باشد؟
پاسخ: به غیر عربى هم با همان صیغه صحیح است و مى گوید: براى خدا بر من هست اگر ...
سؤال: کفاره نذر چیست؟
پاسخ: کافى است 10 مسکین را اطعام کند هر مسکین 750 گرم گندم یا نان.
سؤال: نذر کردن انسان انجام امور زیر را چه حکمی دارد؟
الف) برای زنان راه رفتن با پای کاملا برهنه در روز عاشورا تا جائیکه قصد دارد؟
ب) یک روز تمام گدائی کردن؟
پاسخ: لازم نیست واگر گدائی کردن هتک بر شخص باشد حرام است.
سؤال: کسیکه گوسفندی معینی را نذر کرده که در فرض برآورده شدن حاجت قربانی کند اما مدت طولانی است که حاجتش روا نگردیده است واین گوسفند مشکل آفرین شده وایجاد دردسر میکند آیا میتوان آن را بفروشد ودر فرض قضاء حاجت مشابه آنرا بخرد واداء نذر نماید؟
پاسخ: اگر مطمئن نیستید که حاجت شما برآورده می شود یا در نذر ملتزم به حفظ ونگه داشتن آن نشده اید می توانید آن را بفروشید.
سؤال: اگر انسان نذری بکند ولی از سختی های آن نذراطلاع کافی نداشته باشد بعد از نذر کردن به سختی های آن کار پی ببرد آیا انجام آن نذر واجب است یاخیر؟
پاسخ: اگر قادر باشد ونذر با صیغه صحیح شرعی باشد باید انجام داد.
سؤال: اگر انسان مطمئن باشد که زمانی نذری کرده است ولی هر چه فکر کند یادش نیاید آن نذر چه بوده حکم آن چیست؟
پاسخ: اگر متعلق نذر مردد بین چند چیز معین باشد باید همه آنها را انجام دهد واگر مردد بین چیزهای نامحدودی باشد به مقداری انجام دهد که یقین به اشتغال ذمه باقی نباشد.
سؤال: نذورات مردم برای هیئت در صورتی که مقداری ازآن باقی بماند ونتوان آنرا نگهداشت (بطور مثال مواد غذایی مانند قند وشکر وروغن و...) چه حکمی دارد؟
پاسخ: با اجازه متبرعین در موارد ومناسبات دیگر مصرف شود

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -