انهار
انهار
مطالب خواندنی

آيت الله العظمي تبريزي (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال 1737 ـ نذر کرده بودم روز جمعه روزه باشم ، ولی بر اثر ضرورت روزه نگرفتم ، آیا باید قضا شود ؟
پاسخ: بسمه تعالی باید روز دیگر را روزه بگیرد ، واللّه العالم .
سؤال 1738 ـ شـخصی صیغه نذر را خوانده و نذر او هم برآورده شده ،هنگام وفای به نذر دارایی لازم را نداشته ، اینک که توان مالی دارد ، فراموش کرده چه نذر کرده بود ، وظیفه او چیست ؟
پاسخ: بسمه تعالی اگـر بـیـن اطراف محصور مردد است قرعه می اندازد ، و الا یکی ازمحتملات را انجام می دهد .و اگر چیزی را احتمال نمی دهدتکلیفی ندارد ، واللّه العالم .
سؤال 1739 ـ آیا نذر با صیغه زیر صحیح است ؟نذر می کنم برای رضای خدا ، اگر چرخم پیدا شد هر روززیارت عاشورا را بخوانم بدون صد لعن و صد سلام آن و دورکعت نماز زیارت هم بجا آورم ، و زیارت مختصر حضرت عباس ( ع ) را بخوانم ؟
پاسخ: بسمه تعالی با توجه به اینکه عمل منذور فی نفسه واجب نیست و نذر به صیغه شرعی واقع نشده است عمل به ان واجب نیست اگرچه بهتر است که اتیان شود ، واللّه العالم .
سؤال 1740 ـ اگر دفعات عمل نکردن به نذر بالا در ذهن انسان نیمد چه باید بکند ؟
پاسخ: بسمه تعالی چـنـانـکـه گفته شد ، عمل به نذر مزبور واجب نبود و از جهت عمل نکردن به آن چیزی بر عهده مکلف نیست ، واللّه العالم .
سؤال 1741 ـ آیـا با نهی پدر و مارد از نذرهای دائمی ـ مثال نذر بالا ـ نه ازعملی که نذر شده بلکه خود نذر کردن دائمی ، نذر باطل می شود ؟
پاسخ: بسمه تعالی چنانچه پدر و مادر از عملی که نذر کرده نهی کنند انجام دادن آن واجب نیست ، واللّه العالم .
سؤال 1742 ـ نـذر بـا صـیـغـه زیر برای این بوده کا دائم الوضو باشم ایاصحیح است ؟نذر می کنم برای رضای خدا هر گاه دستهایم رابا صابون شستم وضو بگیرم ؟
پاسخ: بسمه تعالی نذر مزبور از جهت اینکه به صیغه شرعی واقع نشده عمل به آن واجب نیست ، واللّه العالم .
سؤال 1743 ـ اگـر کـسی اینطور نذر بکند (( برای خداست که فردا را روزه بگیرم )) نذر شرعی منعقد شده است یا باید حتما بگوید(( برای خداست بر من است )) ؟
پاسخ: بسمه تعالی باید (( للّه علی )) یا معادلش را بگوید تا نذر شرعی منعقد شود ،واللّه العالم .
سؤال 1744 ـ شـخـص گـوسـفـنـد مـعـیـنـی را نذر می کند بعد از آن پسرش که با پدرش شریک در گـوسـفندان است بدون اطلاع از نذر پدرهمان گوسفند رانذر می کند حکم مسئله چیست وآیا نذردومی از اساس باطل است یا باید گوسفند دیگری را نذرکند ؟
پاسخ: بسمه تعالی نذر هر کدام در سهم خودش صحیح است ، واللّه العالم .
سؤال 1745 ـ در مـنـاطق ما گاو و گوسفند نذر امام حسین ( ع ) می کنندکه در حسینیه معینی ذبح شـود دهـه عاشورا که گاو گوسفند راجهت ذبح می برند رسم این است که صاحب حسینیه کله وپاچه و جگر اینها را به شخص ناذر می دهد آیا این اشکال داردیا نه ؟
پاسخ: بسمه تعالی چنانچه در حین نذر بهمان طریق مرسوم نذر کرده مانعی ندارد ،واللّه العالم .
سؤال 1746 ـ اگـر در فـرض فـوق خود ناذر شرط کند که کله و پاچه و جگررا باید به من بدهید آیا این اشکال دارد یا نه ؟
پاسخ: بسمه تعالی چنانچه در حین نذر استثناء کرده مانعی ندارد ، واللّه العالم .
سؤال 1747 ـ شـخـص گـوسـفـنـدی را نذر حضرت عباس ( ع ) کرده گوسفند را ذبح می کند نصف گـوشـت آن را تـقـسـیـم می کند ولی نصف دیگر را خودش برمی دارد برای خود و زن و بچه اش آیااشکال دارد یا نه ؟
پاسخ: بسمه تعالی چنانچه در حین نذر همین نوع مصرف را نذر کرده مانعی ندارد ،واللّه العالم .
سؤال 1748 ـ آیا می شود شخص گوسفندی را نذر حضرت عباس ( ع )یا ائمه ( ع ) کند ولی بعد از ذبح خودش و اعضای خانواده اش یعنی زن و بچه فقط استفاده کنند یا نه ؟
پاسخ: بسمه تعالی چـنـانـچه نذر کرده اند بیاد حضرت عباس ـ علیه السلام یا ائمه آعلیهم السلام ـ گوسفند را ذبح کنند استفاده از آن برای خود وعیال مانعی ندارد ، واللّه العالم .
سؤال 1749 ـ شخص نذر کرده عید قربان تا پنج سال در حرم مطهرحضرت امام هشتم (ع ) باشد در این فاصله اگر مستطیع شد ،حج رفتن واجب است یا در حرم امام (ع ) ؟
پاسخ: بسمه تعالی واجب است به حج که مستطیع شده برود ، واللّه العالم .
سؤال 1750 ـ نـذرهـا و سوگندها و پیمانهایی که بر گردن انسان است اگرعمدا عمل نکند ، آیا کفاره تنها کافی است ؟
پاسخ: بسمه تعالی حنث نذر و یمین و عهد در صورتی که صحیح باشند ، جایزنیست .و باید شخص توبه کند و کفاره تنها کافی از توبه نیست ، واللّه العالم .
سؤال 1751 ـ شـخـصی نذر کرد روز هفتم محرم یک گوسفند به نام حضرت عباس ( ع ) می دهم .و به دلیل مشکلی نتوانست روزهفتم محرم گوسفند بدهد ، آیا پس از این روز می تواند آن رابدهد یا نه ؟
پاسخ: بسمه تعالی چـنـانـچـه نـذر وی شرعی بوده و حقیقة تمکن از وفای نذر نیافته ،کفاره ای بر او نیست ، و اگر خواست می تواند آن گوسفند را درروز دیگر بدهد ، واللّه العالم .
سؤال 1752 ـ اگر یک یک بار برای چیزی نذر کرد ، سپس برای همان کار ، پس از برآورده شدن نذر بار دیگر نذر کند ، باید به کدام یک عمل کند ؟
پاسخ: بسمه تعالی باید به هر دو عمل کند ، واللّه العالم .
سؤال 1753 ـ اگر کسی نذر کرده ، لکن نمی داند چه مقدار است ،تکلیفش چیست ؟
پاسخ: بسمه تعالی اگر امرش مردد بین اقل و اکثر است ، می تواند به اقل اکتفا کند .واگر مردد بین متباینین است ، باید جمع بین محتملات بنماید ،واللّه العالم .
سؤال 1754 ـ در مـسـاءلـه 2655 آمـده : اگر پدر یا مادر از عملی که نذرکرده منعش کنند ، ظاهر این اسـت کـه نـذرش منحل می شود .آیا منحل شدن به معنای فسخ است یا باید مراعات نذر کرد وایا اگر راضی شوند وفای به نذر واجب می گردد ؟
پاسخ: بسمه تعالی نذر منحل می شود .و رضایت بعدی وجوب وفا نمی آورد ، گر چه در این صورت اولی عمل به نذر است ، واللّه العالم .
سؤال 1755 ـ اگر کسی نذر کرد و پیش از رسیدن وقت یا برآورده شدن آن ، آیا می تواند نذرش را به هم بزند یا نذری که با ادای صیغه استقرار پیدا می کند ، آیا می شود تغییر داد ؟
پاسخ: بسمه تعالی نـذر صحیح قابل به هم زدن نیست ، بلکه وفای به آن لازم است ،هر چند زمان عمل هنوز نرسیده باشد ، و قابل تغییر هم نیست ،واللّه العالم .
سؤال 1756 ـ کـسـی نـذر کرده که به صندوق مسجد پولی بریزد .حال اگرنذرش قبول شد ، می تواند اثاثیه و لوازم مورد نیاز برای همان مسجد بخرد ؟
پاسخ: بسمه تعالی اگر نذر شرعی کرده همانطور که نذر کرده باید در صندوق مسجد بریزد، واللّه العالم .
سؤال 1757 ـ اگر کسی نذر کرده قلک معینی را خود و دیگران با پول وجواهرات پر کند و به دست خود بـه حـرم حـضرت ابو الفضل العباس ـ علیه السلام ـ بسپارد اینک به اندازه هفتاد هزار تومان گرد آمده لکن از رفتن خود ماءیوس شده است ، حکم آن را بیان فرمایید ؟
پاسخ: بسمه تعالی چنانچه وقت نذر کردن قصد آن بود که وجوه جمع شده وطلاجات در ضریح مقدس انداخته شود ، چـون امـر ضـرایح درعراق در دست ظالمین است ، نذر صحیح نبوده و بهتر است آنچه که جمع شـده ، صـرف اقـامه مجالس به نام باب الحوائج ( ع )در شب و روز تاسوعا ـ بی اطعام یا با اطعام ـ شـود الـبته بعض وجوه اگر از دیگران باشد اجازه آنها ملاحظه شود بهتر است وچنانچه موقع نذر کـردن قـصد آن داشت که در حرم باب الحوائج ( ع ) صرف کند ، اقامه مجالس به طوری که ذکر شـد ، به لحاظ عدم تمکن در حرم در سایر جاها متعین است ، لازم به تذکر است ، آن مقدار پول که خود در قلک ریخته آن مقدار را باید تخمیس کند ،واللّه العالم .
سؤال 1758 ـ در بـرابر علم عباس ( ع ) نذر شود ، اگر فلان آرزویم برآورده شود ، چیز معینی را به علم می دهم ، آیا این گونه نذرجایز است ؟
پاسخ: بسمه تعالی نذر کردن مالی برای علم مانعی ندارد ، واللّه العالم .
سؤال 1759 ـ اگر کسی نذر کرد : هر گاه مشکلش حل شده روزی سه 3جزء قرآن بخواند ، ولی اکنون کار او به گونه ای است که ممکن نیست ، چه کند ؟
پاسخ: بسمه تعالی اگر در حال نذر همین شغل را داشت ، باید به هر مقداری که می تواند تلاوت کند ، و لو در ساعات فراغت از کار باشد .و آن ایامی که نمی تواند با کار کردن تلاوت کند ، مانعی ندارد ، واللّه العالم .

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -