انهار
انهار
مطالب خواندنی

حيوانات حلال گوشت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

1- خوردن ماهی شیر و قباد

سؤال: لطفا در مورد خوردن ماهی شیر و قباد که در شیراز بفروش میرسد و ما فلس روی آن ندیده ایم اعلام نظر فرمایید.

پاسخ: خوردن ماهی هایی که فلس ندارند حرام است ولی معروف است که ماهی شیر و قباد فلس دارد و فلس آنها ظریف است و ای بسا در دام می ریزد.

2- حیوانات حلال دریایی

سؤال: من در کانادا زندگی می کنم .اولا می خواستم بدانم می توانم همه ماهی های فلس دار را بخورم با اینکه نحوه مردن آنها مشخص نست .ثانیا کدام یک از حیوانات دریایی حلال و کدامیک حرام است. متشکرم

پاسخ: ماهی های فلس دار عموماً حلال است مگر اینکه در آب مرده باشند. (اگر در تور بمیرد اشکالی ندارد). از حیوانات دریا فقط دو چیز حلال است ماهی فلس دار و میگو.

3- بره نارس که از شکم گوسفند بیرون بیاید

 سؤال:اگر گوسفند ماده به هر نحو (ذبح، بیماری و یا تصادف) کشته شود خوردن گوشت برّه ای که از شکم وی فوراً خارج شود چیست؟

پاسخ: اگر ذبح شده باشد در صورتیکه مو در بدنش روئیده باشد حلال است و اگر در اثر بیماری یا تصادف تلف شده باشد برّه داخل شکم آن که مُرده باشد نیز حرام است.

4- معیار شناختن حیوانات حلال گوشت

 سؤال:میزان و معیار شناخت حیوان حلال گوشت چیست؟

 پاسخ:در آیات و روایات به نام آنها اشاره شده، و ضابطه خاصّى ندارد; ولى معمولا حیوانات گوشتخوار مأکول اللّحم نیستند، و غالب حیوانات گیاهخوار مأکول اللّحم هستند.

5- جویدن استخوان های حیوانات

 سؤال:حکم جویدن استخوان حیوانات (مرغ، گوسفند) چیست؟ (با توجه به اینکه این استخوان ها منبع غنی برای کلسیم و مفید برای رشد هستند) و در صورتی که دور ریخته شوند و یا جلوی حیواناتی مثل گربه ریخته شوند چه حکمی دارد؟

پاسخ: راه صحیح تر این است که آنها را بجوشانند و از آب آنها که همان خاصیت را دارد استفاده کنند.

6- گوشت کانگورو

 سؤال:آیا گوشت کانگورو حلال است؟

 پاسخ:حلال است.

7- شکار کردن و خوردن "یاکریم"

سؤال: پرنده ای است به نام "یاکریم"، حکم شکار و خوردن آن چیست؟

 پاسخ:حلال است.

8- خوردن حیوان حلال گوشت به صورت زنده

 سؤال:خوردن حیوان حلال گوشت به صورت زنده چه حکمی دارد؟

 پاسخ:جایز نیست.

9- مرغ و خروسی که از گوشت مردار تغذیه کرده

سؤال: اگر گوشت حیوان حلال گوشتی را که توسط روباه کشته شده بپزیم و به مرغ و خروس بدهیم آیا گوشت آنها حلال است؟

 پاسخ:خوردن گوشت آن مرغ و خروس اشکال ندارد.

10- تهیه گوشت شتر از اهل سنت

 سؤال:اینجانب مدتی برای مصرف گوشت از بندر ترکمن گوشت شتر تهیه می کردم. یکی از روحانیون بیان داشتند که ذبح شتر (چون در منطقه سنی نشین است) بدون نحر انجام می شود. اولاً تکلیف گوشت مصرف شده چیست؟ ثانیاً با پیگیری امام جمعه گرگان و سایر روحانیون قول گرفته اند که نحر انجام شود. آیا این قول کفایت می کند یا باید بررسی دقیق نمود؟

پاسخ: در صورتیکه آنها قول دهند می توانید به قول شان عمل کنید و جستجو لازم نیست و آنچه تاکنون نمی دانسته اید اشکالی ندارد.

11- خوردن گوشت زرافه و گوزن

سؤال: خوردن گوشت زرافه و گوزن چه حکمی دارد؟

 پاسخ:اشکالی ندارد.

12- گوشت ماهی خاویار

سؤال: گوشت خاویار چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر فلس دارد، استفاده از آن اشکالی ندارد.

13- خوردن خاویار

سؤال: خوردن خاویار چه حکمی دارد؟

 پاسخ:خوردن خاویار ماهی های حلال گوشت (پولک دار) اشکالی ندارد.

14- خوردن ماهی کولی

 سؤال:آیا خوردن ماهی کولی که هم به صورت فیله و هم به صورت ماهی در فروشگاهها عرضه می شود اشکال دارد یا خیر؟

پاسخ: در صورتی که جزو ماهیان فلس دار باشد اشکالی ندارد و اگر نمی دانید چگونه است ماهی هایی که از بازار مسلمین می گیرید و صید اسلامی است حلال است.

15- خوردن گوشت حیوانات حلال گوشت بصورت خام

 سؤال:خوردن گوشت خام حیوانات حلال گوشت و ماهی چه حکمی دارد؟

پاسخ: چنانچه ضرری نداشته باشد اشکال ندارد.

16- حیوان حلال گوشتی که گوشت خام بخورد

سؤال: اگر به حیوان حلال گوشتی ، گوشت خام چه از نوع حلال یا حرام بدهند و یا خودش بخورد چه حکمی دارد ؟

پاسخ: اشکالی ندارد

17- استفاده از پودر خون

 سؤال:پودر خونی که از بدن گاو و گوسفند گرفته می شود و در لوازم آرایشی و سوسیس و کالباس و غذای ماهی و ... کاربرد دارد چه حکمی دارد؟

پاسخ: پودر خون نجس است و خوردن آن حرام می باشد ولی اگر به عنوان غذا به حیوانات بدهند گوشت آن حیوانات حرام نیست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -