انهار
انهار
مطالب خواندنی

حكم انواع خوردني ها و نوشيدني ها

بزرگ نمایی کوچک نمایی

1- حکم گیاه خواری

سؤال: سوالی داشتم که ترک خوردن غذاهای حیوانی وخوردن غذاهای خام و گیاهی چه تاثیری در حالات انسان دارد و چگونه باید این کار را انجام دهیم؟

پاسخ: گیاه خواری و خام گیاه خواری کار بدی نیست ولی گاه باید مقداری گوشت خورد (پیش از گذشتن 40 روز) و کتابی به همین نام (خام گیاه خواری) ظاهراً منتشر شده است.

2- حکم گوشتهایی که از کشورهای غیر مسلمان وارد می شود

سؤال: گوشتهایى که از کشورهاى غیر مسلمان وارد مى شود چه حکمى دارد

پاسخ: چنانچه از بازار مسلمین و از دست مسلمان خریدارى شود و احتمال بدهید که خریدار از ذبح شرعى آنها تحقیق کرده، حلال است.

3- حکم خوردن گوشتهایی که به صورت اسلامی ذبح نشده اند

سؤال: اگر شخصی در شهری زندگی می کند که در آن هیچ نوع گوشتی با ذبح اسلامی نمی فروشند چه باید بکند آیا خوردن آن حلال است وگرنه برای غذا چه باید کرد

پاسخ: فقط به مقدار ضرورت برای حفظ سلامت می توان از گوشتهای غیر ذبح اسلامی استفاده کرد.

4- خوردن غذاهای نذری اقلیتهای دینی

سؤال: آیا استفاده و خوردن غذاهای نذری که اقلیتهای دینی ( ارامنه و زرتشتیان ) که به مناسبت ایام محرم توزیع می نمایند برای مسلمانان جایز است .

 پاسخ:از غذاهای غیر گوشتی آنها می توانید استفاده کنید.

5- خوردن گوشتهای حلال در غذاخوریهای خارجی

سؤال: آیا اگر در کشوری خارجی، کسی غیر مسلمان برای انسان غذای حلال (مثل ماهی) درست کند (مثلاً رستوران ها که هم ماهی دارند و هم گوشت خوک و حرام)، آیا آن غذا حرام است؟ چون بالآخره دست آشپز که مسلمان نیست با غذا تماس پیدا خواهد کرد

پاسخ: برای اینگونه اشخاص، مانعی ندارد.

6- غذاهایی که از دست کفار گرفته می شود

 سؤال:غذاهایى که از دست کفّار گرفته مى شود چه حکمى دارد؟

پاسخ: در صورتى که احتمال بدهیم این غذاها به وسیله کارخانه ها یا ابزار و آلات یا دستکش تهیّه شده، هیچ اشکالى ندارد، ولى هرگاه یقین داشته باشید با دست یا بدن آنها با رطوبت تماس پیدا کرده احتیاط آن است که در غیر موارد ضرورت اجتناب شود امّا در موارد ضرورت مثل مسافرتهایى که به کشورهاى غیر اسلامى مى شود و پرهیز از این امور مشکل است، مى توانید پرهیز نکنید.

7- خوردن گوشت شکاری که برای تفریح بوده

سؤال: فرموده اید که شکار برای تفریح حرام است آیا خود گوشت شکار نیز حرام و نجس است؟

پاسخ: خوردن گوشت آن شکار حرام نیست.

8- گوشت شکار غیر قانونی

 سؤال:طبق قانون محیط زیست جمهورى اسلامى ایران، شکار قوانین مخصوص به خود را دارد، و یک شکارچى باید به آن پایبند باشد. از جمله آنها مرح اعات کمیّت و کیفیّت شکار، داشتن سلاح مجاز، داشتن پروانه شکار، شکار در فصل و روزهاى مجاز، شکار در محلّ مجاز، و رعایت بعضى قوانین دیگر مى باشد. حال اگر یک شکارچى همه، یا یکى از قوانین مربوطه را رعایت ننماید، استفاده از شکار مذکور چه حکمى دارد؟

پاسخ: گوشت آن شکار حرام نیست; ولى تخلّف از قوانین حکومت اسلامى جایز نمى باشد.

9- شکار با سلاح غیر مجاز

سؤال: طبق قوانین جمهورى اسلامى، نگهدارى سلاح غیر مجاز جرم محسوب مى شود. لطفاً بفرمایید:

اولا: در صورتیکه فردی اقدام به نگهداری اسلحه غیر مجاز نماید، وظیفه مسلمانان در مورد اینگونه افراد چیست؟

ثانیاً: شکار با سلاح غیر مجاز شرعاً چه حکمى دارد؟

پاسخ: شکار حرام نمى شود; ولى نگه داشتن اسلحه غیر مجاز جایز نیست.

10- مردن شکار بر اثر ترس

سؤال: به سوى دسته اى از پرندگان تیراندازى نمودم. یکى از آنها فوراً مُرد. امّا هیچ گونه آثار جراحتى، که حاکى از اصابت تیر باشد، ملاحظه نشد. سپس مشخّص شد که بر اثر ترس مرده است. در فرض فوق، حکم آن چیست؟

پاسخ: گوشت آن حلال نیست.

11- استفاده بیمار از خوردنی های مضر

 سؤال:خوردن بعضى از مواد، میوه ها و غذاها براى برخى از بیماران ضرر دارد، مصرف چنین موادّى براى آنها چه حکمى دارد؟

پاسخ: در صورتى که ضرر مهمّى داشته باشد، خوردن آن حرام است.

12- استفاده از پودر خون برای خوراک طیور

سؤال: برخی از مرغداریهای صنعتی از پودر خون به عنوان خوراک طیور استفاده می کنند که این خون معمولاً از کشتارگاهها جمع آوری می شود . با توجه به اینکه خون حیوانات حلال گوشت مانند گوسفند ، گاو ، مرغ و... نجس می باشد آیا جایز است از آن به صورت پودر خشک در خوراک طیور استفاده کرد؟

پاسخ: اشکالی ندارد ولی بهتر اجتناب است.

13- استفاده از مواد غذایی مشکوک در کشورهای خارجی

 سؤال:من در خارج کشور زندگی میکنم. در برخی مواد غذایی افزودنی هایی مثل مارگارین (margarin) امولسیفایر (emulsifier) یا آمینواسید (amino acid) وجود دارد که از نظر علمی هم از حیوان و هم از گیاه قابل تهیه است ولی بر روی این مواد غذایی مشخص نکرده است که از کدام یک می باشد. حکم استفاده از این مواد غذایی از نظر معظم له چیست؟

 پاسخ:استفاده از آن اشکالی ندارد.

14- خوردن ماءالشعیر هایی که در بازار ایران وجود دارد

 سؤال:خوردن ماء الشعیر هایی که در بازار ایران موجود می باشد، مکروه است یا مباح؟

 پاسخ:اشکالی ندارد.

15- حکم خوردن تخم مرغ

سؤال: آیا خوردن تخم مرغ مکروه است؟ اگر مکروه است با چه چیزی کراهت آن رفع می شود.

پاسخ: تخم مرغ کراهتی ندارد.

16- حکم سرکه ی الکلی

 سؤال:حکم Spirit vinegar(سرکه الکلی ) چیست؟ زیرا برای ما که در انگلستان زندگی میکنیم خیلی کاربرد دارد.در برخی از مواد غذایی مثل برخی نانها سس مایونز خیارشور و... این ماده وجود دارد.

برخی از مراجع مثل ایت ا...سیستانی ترکیب فوق را استحاله می دانند، لذا آن را ماهیتا سرکه و حلال می دانند.

متخصصین شیمی معتقدند که ماده ی حاصل از ترکیب اسید (سرکه) با الکل، یک آلدهید است و بنابراین ماده حاصله یک ماده جدید است.

پاسخ: اگر الکل واقعا تبدیل به سرکه شود پاک و حلال است.

17- دیدگاه اسلام در مورد مصرف گوشت و گیاهخواری

 سؤال:گیاهخواری ومصرف گوشت از نظر اسلام چگونه است ؟

 پاسخ:افراط در گوشتخواری در اسلام پسندیده نیست همانگونه که ترک خوردن گوشت تا 40 روز نیز نهی شده و ما به تجربه دریافته ایم که انسان با گیاهخواری و استفاده کمتر از گوشت سالم تر خواهد بود.

18- خوردن ماهی کیلکا با استخوان

سؤال: بعضی از ماهیان مثل کیلکا را بدون اینکه پاک کنیم می توان خورد یعنی بدون گرفتن استخوان، آیا در موقع خوردن باید مغز حرام یا نخاع را جدا کنیم؟

پاسخ: اینگونه ماهی ها، معلوم نیست مغز حرام داشته باشند و خوردن آن اشکالی ندارد.

19- حکم غذاهای دریایی و روغن حیوانی در رستوران های غیر اسلامی

سؤال: با توجه به اینکه ما در کشور ژاپن زندگی میکنیم عنایت فرموده حکم خوردن غذاهای دریائی مانند ماهی و میگو و یا سیب زمینی که با روغن حیوانی مانند روغن گاو و یا گوسفند به جز خوک پخته و سرخ می شوند را در رستوران غیر اسلامی بفرمائید که آیا حلال است یا خیر؟

پاسخ: استفاده از ماهی فلس دار و میگو و همچنین روغن هایی که از شیر حیوان حلال گوشت گرفته باشند اشکال ندارد.

20- اضافه کردن گوشت به غذای مرغ

سؤال: در بعضی جاها به غذای مرغ، ماهی و گوشت های دیگری اضافه می کنند، حکم گوشت و تخم آن مرغ چیست؟ آیا آن مرغ گوشتخوار محسوب می شود؟

پاسخ: اشکالی ندارد

21- سرکه های حاوی الکل

سؤال: من در فرانسه زندگی می کنم. سرکه های اینجا تا 5 در صد الکل دارد. آیا خوردن آنها مجاز است؟ (شنیده ام تا 6 در صد الکل اشکالی ندارد)

پاسخ: در صورتیکه سبب مستی (هر چند مستی خفیف) نشود اشکالی ندارد.

22- گوشت های با علامت "حلال" در خارج از کشور

 سؤال:آیا برای اطمینان از حلال بودن گوشت در خارج از ایران وجود مارک یا برند "حلال" بر روی محصولاتی که در سوپر مارکتها هستند، کفایت می کند یا شرایط دیگری هم دارد؟

پاسخ: در صورتی که مطمئن باشید آن برچسب واقعیت دارد می توانید از آن استفاده کنید.

23- استفاده نمک در حمام

سؤال: استفاده از نمک در حمام باعث نرم شدن بدن می شود، بخصوص برای کف پاها و از آنجایی که گفته می شود ریختن آن بر روی زمین اشکال دارد، آیا ریختن آن در حمام از نظر شرعی مشکلی دارد؟

پاسخ: استفاده از نمک برای مقاصد مفید مانعی ندارد.

24- آدامس هایی که از فرآورده های خوک ساخته شده

 سؤال:حکم آدامس "اوربیت" چیست؟ لازم به ذکر می باشد که بنا به اظهارات شرکت سازنده، این آدامس از فرآورده های خوک ساخته می شود. نظر جنابعالی چیست ؟

پاسخ: اگر یقین به این مطلب دارید خوردن آن حرام است.

25- خوردن غذاهای نذری "اهل حق"

سؤال: آیا خوردن غذای نذری اهل حق اشکال دارد؟

پاسخ: در صورتیکه آنها ضروریات اسلام را منکر باشند نمی توان از غذاهای آنها استفاده کرد.

26- ماءالشعیر با درصد الکل ناچیز

سؤال: در ایران ماءالشعیر اسلامی به عنوان نوشابه غیر الکلی و حلال شناخته شده است و به همین جهت تولید و مصرف می گردد، حال آنکه برخی از کارشناسان معتقدند در روش تهیه ی این نوشابه ها که الکل در مراحل پایانی تسویه و جدا می شود، امکان جداسازی کامل الکل وجود ندارد و فقط درصد الکل در این نوشیدنی ها ناچیز (نیم درصد و کمتر از آن) است. خواهشمند است بفرمایید نظر محترم آن آیت عظام و کارشناسان صالح ایشان در این خصوص چیست؟ آیا در صورت صحت عدم وجود امکان جداسازی کامل الکل از این نوع نوشیدنی ها، عددی برای درصد الکل موجود در نوشیدنی وجود دارد که حد حلال و حرام را برای آن مشخص کند؟

پاسخ: اگر میزان الکل طبیعی این نوشابه ها به قدری کم باشد که مسکر نباشد استفاده از آن اشکالی ندارد.

27- مواد قندی دارای ماده "شکر الکل"

سؤال: آیا مصرف کردن مواد قندی که دارای ماده sugar alcoholیا شکر الکل هستند با توجه به اینکه اینها در بازار فراوانند جائز است یا خیر ؟

پاسخ: در صورتیکه ماده مست کننده ای نباشد اشکالی ندارد.

28- خوردن غذایی که در آن از خاک قرمز استفاده شده

سؤال: در مناطق جنوبی کشور ماده ای که حالت سس دارد و بر روی نان می ریزند از قدیم الایام رایج بوده و هم اکنون نیز استفاده می شود. در تهیه این ماده از یک نوع خاک مخصوص قرمز رنگ جهت رنگی کردن آن استفاده می شود و البته خاک یا گل را نمی خورند بلکه به آن اضافه می کنند و پس از ته نشین شدن و صاف کردن فقط رنگ آن باقی می ماند، در این حالت مصرف آن چه حکمی دارد؟

پاسخ: رنگ آن اشکالی ندارد.

29- حکم انواع غذاهای دریایی

سؤال: خوردن گوشت کدامیک از جانوران زیر حلال است؟

صدف، حلزون، هشت پا، ماهی مرکب، جت ماهی و خیار دریایی.

لازم به ذکر است که این غذا ها در کشورهای جنوب شرقی آسیا جزو غذاهای روز و معروف هستند.

پاسخ: از غذاهای دریایی تنها ماهیان فلس دار و میگو حلال است و گیاهان دریایی نیز مانعی ندارد.

30- کراهت پنیر

سؤال: آیا خوردن پنیر مکروه است؟

پاسخ: در بعضی روایات آمده چنانچه با گردو خورده شود کراهت آن از بین می رود.

31- نوشیدنی که از انگور سیاه به دست می آید

 سؤال:اگر انگور سیاهی که در یک ظرف سربسته در محیط خانه و دور از آفتاب نگهداری شود به طوریکه به آن مقداری نبات و عسل افزوده شده است و آشامیدنی از آن به وجود آمده است خوردن آن چه حکمی دارد؟

پاسخ: چنانچه به صورت مُسکر درآید حرام است.

32- خوردن رنگ کارمین

 سؤال:رنگ کارمین رنگی است که از حشره ای به دست می آید، این حشره روی پوست سخت خود غشای رنگی تولید می کند. حشره را در آب گرم قرار می دهند، آن رنگ درون آب حل می شود و بعد از خشک کردن رنگ کارمین به دست می آید. خوردن این رنگ چه حکمی دارد؟

پاسخ: بهتر آن است که از خوردن آن خودداری شود.

33- جوشاندن سرکه

سؤال: جوشاندن سرکه آیا اشکال دارد؟

پاسخ: جوشاندن سرکه مانعی ندارد.

34- استفاده از غذایی که ممکن است در ظرف نجس طبخ شده باشد

سؤال: در کشورهای مسیحی آیا می توان از مغازه های اغذیه فروشی مثل پیتزا فروشی، غذایی که در آن گوشت به کار نرفته است خرید، و پاک است؟ با توجه به اینکه احتمال دارد غذا در ظرفی طبخ شود که در آن ظرف گوشت خوک یا غیر مذکی طبخ شده باشد.

 پاسخ:در صورتیکه یقین نداشته باشید مانعی ندارد.

35- استفاده از روغن مورچه

سؤال: آیا استفاده از روغن مورچه مجاز می باشد؟

 پاسخ:خوردن آن جایز نیست ولی استفاده های دیگر مانعی ندارد.

36- سرخ کردن کشمش

سؤال: آیا خوردن کشمشی که آنرا سرخ می کنند، ایراد دارد ؟ (با توجه به این که کشمش حین سرخ شدن متورم می شود)

پاسخ: اگر آن غذا بجوشد اشکالی ندارد ولی اگر مویز و کشمش، آب در آن برود و باد کند و درون آن بجوشد، خوردن آن شرعاً اشکال دارد.

37- استفاده از پودر خون

سؤال: پودر خونی که از بدن گاو و گوسفند گرفته می شود و در لوازم آرایشی و سوسیس و کالباس و غذای ماهی و ... کاربرد دارد چه حکمی دارد؟

پاسخ: پودر خون نجس است و خوردن آن حرام می باشد ولی اگر به عنوان غذا به حیوانات بدهند گوشت آن حیوانات حرام نیست.

38- وجود درصد کمی الکل در برخی مواد غذایی

سؤال: در مورد خمر و مستی (آن چیز که عقل را ضایع کند) حکم مستقل و روشن تحریم در قرآن آمده و قابل قبول است اما در مورد این که الکل وارد بدن شود، تحریمی نداریم. برای مثلا ماءالشعیر هایی که در یک لیتر 5 تا 8 درصد الکل دارند به هیچ وجه مستی نمی آورد و عقل را ضایع نمی کند و بی تعادلی و تغییر حالت در انسان ایجاد نمی کند. آیا مصرف این نوع نوشیدنی هم که حکم خمر به آن تلقی نمی شود نیز حرام است؟

 پاسخ:الکل به طور کم در بسیاری از مواد غذایی ممکن است موجود باشد ولی مادامی که به طور طبیعی مست کننده نباشد و یا زیان آن اثبات نگردد حکم تحریم بر آن جاری نمی شود و اثبات این موضوع بر عهده ی کارشناسان غذایی است.

39- خوردن ماهی و میگو در رستورانهای خارج کشور

 سؤال:می خواستم بپرسم حکم خوردن ماهی و میگو در رستورانهای خارج کشور چیست و اینکه میتونیم ماهی یا میگو را از فروشگاهای غیر اسلامی خریداری کنیم.

 پاسخ:اگر ماهی پولک دار باشد اشکالی ندارد و خوردن میگو نیز جایز است.

40- طبخ غذا در روغنی که با آن گوشت غیر اسلامی سرخ شده

سؤال: اگر در روغنی که در آن گوشت غیر اسلامی(بجز خوک) سرخ شده ماهی هم سرخ شود میتوان از آن ماهی خورد؟

پاسخ: در صورتی که ذراتی از آن گوشت در آن روغن نباشد اشکالی ندارد.

41- اعتماد به قول غیر مسلمان در ذبح شرعی بودن

سؤال: خوردن گوشت حیوان حلال گوشتی که به گفته مهماندار نامسلمان هواپیما با شرایط اسلامی ذبح شده است آیا حکمی دارد؟

پاسخ: هرگاه از سخن او اطمینان پیدا کنید کافی است.

42- دوغ کفیر

 سؤال:با توجه به اختلاف ایجاد شده در مورد وجود الکل در دوغ کفیر و همچنین فراگیر شدن استفاده از آن و حتی پرورش قارچ آن در محیط منزل به خصوص متدینین و ناتوانی مکلفین در تشخیص وجود الکل در آن از شما در خواست داریم حکم قطعی حلیت ویا حرمت آن را بیان نمایید ؟

 پاسخ:هرگاه این فرآورده لبنی موجب سکر یا همان مستی (هر چند به صورت خفیف) نشود خوردن آن اشکالی ندارد.

43- خوردن گیاهان دریایی

 سؤال:خوردن گیاهان دریایی چه حکمی دارد ؟

 پاسخ:خوردن گیاهان دریایی مانعی ندارد .

44- تهیه غذای حلال توسط غیر مسلمان

سؤال: آیا اگر در کشوری خارجی کسی غیر مسلمان برای انسان غذای حلال (مثل ماهی) درست کند (مثلا رستوران ها که هم ماهی دارند و هم گوشت خوک و حرام) آیا آن غذا حرام است؟ چون بالاخره دست آشپز که مسلمان نیست با غذا تماس پیدا خواهد کرد.

پاسخ: برای اینگونه اشخاص، مانعی ندارد.

45- خوردن مواد غذایی که دارای گوشت خام هستند

 سؤال:آیا خوردن مواد عذایی که در آن گوشت خام وجود دارد مانند خوردن سوسیس یا کالباس به صورت خام حرام است ؟

پاسخ: در صورتیکه به بدن ضرر برساند اجتناب کنید.

46- استفاده از شیر حیوان نجاست خوار در زمان استبراء

سؤال: در استبراء حیوان نجاست خوار مثلا گاو، استفاده از شیر آن در مدت استبراء چه حکمی دارد؟

پاسخ: اشکال دارد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -