انهار
انهار
مطالب خواندنی

بقاء برتقلید میت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:اینجانب در زمان حیات مرحوم آیةالله اراکى (رحمه الله) تصمیم داشتم از ایشان تقلید کنم و خود را مقلّد ایشان مى دانستم ولى فتواى ایشان را یاد نگرفته و مطابق با احتیاط عمل مى کردم، در چنین صورت بقاى بر تقلید ایشان چه حکمى دارد؟
پاسخ:در فرض سؤال بقاى بر تقلید ایشان جایز نیست، زیرا تقلید از ایشان تقلید ابتدایى از میت خواهدبود.

سؤال:اینجانب پس از رحلت حضرت امام)رحمه الله) تعدادى از مسائل را به آیة الله اراکى (رحمه الله)رجوع کرده ام، آیامى توانم در آن مسائل به فتواى ایشان باقى باشم؟

پاسخ:اگر اعلمیت امام (رحمه الله) نزد شما محرز باشد، باید در تمام مسائل بر تقلید ایشان باقى بمانید.

سؤال:آیا بقاى بر تقلید میت جایزاست؟ و آیا مى توان به مجتهد حىّ عدول کرد یا نه؟

پاسخ:بقاى برتقلید میت در همه مسائل ـ حتى مسائلى که عمل نکرده ـ جایز است و با فرض اعلم بودن میّت از حىّ، بقاى بر تقلید او واجب است.

سؤال:چنانچه مرجعى که انسان از او تقلید مى کرده، و از دنیا رفته اعلم از حىّ باشد، آیا لازم است بر تقلید او باقى بماند؟

پاسخ:لازم است باقى بماند.

سؤال:شخصى از حضرت امام (رحمه الله)تقلید مى کرده، بعد از رحلت ایشان طبق فتواى آیة الله اراکى (رحمه الله) بر تقلیدامام (رحمه الله) باقى مانده است، آیا این شخص مى تواند به تقلید هر دو آن بزرگواران باقى بماند؟

پاسخ:اگر اعلمیت یکى از این دو بزرگوارنسبت به دیگرى محرز نباشد مانعى ندارد و در غیر این صورت لازم است در تمام مسائل برتقلید اعلم باقى بماند.

سؤال:آیاکسانى که به فتواى حضرتعالى بر تقلید امام (رحمه الله) باقى هستند مى توانند دربعضى از مسائل از خود

جنابعالى تقلید کنند؟

پاسخ:چنانچه به اعتقاد آنها اعلمیّت حضرت امام (رحمه الله) نسبت به اینجانب محرز نباشد مانعی ندارد

سؤال:اینجانب از حضرت امام خمینى(رحمه الله) تقلید مى کردم، پس از رحلت ایشان بنابر فتواى مرحوم آیة الله اراکى(رحمه الله) بر تقلید امام (رحمه الله) باقى ماندم، جز مسأله بلاد کبیره که به آیة الله اراکى رجوع کردم و پس از فوت آیة الله اراکى به حضرتعالى رجوع کردم; حال بنابر فرموده شما که بقاى بر تقلید از میت اعلم را واجب مى دانید بر تقلید حضرت امام (رحمه الله) باقى ماندم، حال بفرمایید در مسأله بلاد کبیره به فتواى کدامیک ازاین دو بزرگوار عمل کنم؟

پاسخ:اگر اعلمیت حضرت امام (رحمه الله) محرز نباشد به فتواى هریک مى توانید باقى بمانید.

سؤال: اینجانب از حضرت امام (رحمه الله) تقلید مى کرده ام، سپس از آیة الله گلپایگانى (رحمه الله)و سپس از آیة الله اراکى (رحمه الله) تقلید کرده ام، آیامى توانم بر تقلید هرکدام باقى بمانم؟

پاسخ:مى توانید باقى بمانید و اگر یکى از آن سه بزرگوار را اعلم بدانید لازم است بر تقلید او باقی بمانید


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -