انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه تقلید

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:اعمالى که انسان بر طبق فتواى مجتهدى انجام داده در صورتىکه مخالف فتواى مجتهد بعدى باشد، آیا اعاده لازم دارد؟
پاسخ:اعاده لازم نیست.

سؤال:آیا بر اجیر لازماست سؤال کند که مستأجر مقلّد چه کسى است؟

پاسخ:خیر، طبق وظیفه خود عمل کند.

سؤال:اگر کسى از مسأله گومسأله اى را سؤال کرد، آیا مسأله گو مى تواند جواب او را طبق فتواى مرجع تقلید خودش بیان کند؟

پاسخ:اگر بداند مرجع تقلید خودش و سؤال کننده یکى است مى تواند و همچنین است اگر مسأله گو اعلمیّت مجتهدى را که خود از او تقلید مى کند احراز کرده باشد، ولى اگر احتمال دهد تقلیدسؤال کننده صحیح است و اعلمیّت مجتهد خود را احراز نکرده است باید فتواى مجتهد اورا بگوید.

سؤال:کسى از اوّل بلوغ بدون توجه به مسأله تقلید، اعمالى انجام داده است و اکنون از حضرتعالى تقلید مى کند، تکلیف اعمالى که انجام داده چیست؟

پاسخ:اگر اعمالش مطابق با فتواى مجتهدى بوده که تقلید از او لازم بوده صحیح است.

سؤال:کسى که از مجتهدى تقلید کرده و پس از فوت او با اجازه مجتهد زنده به تقلید او باقى مانده است، وجوهات شرعى خود را به چه کسى باید پرداخت کند؟

پاسخ: باید به مجتهد زنده اى که به او رجوع کرده پرداخت کند.

سؤال:پسر بزرگتر که مى خواهد نماز وروزه پدر را قضا کند، آیا باید به فتواى مرجع تقلید پدرش عمل کند یا به فتواى مرجع تقلید خودش؟

پاسخ:مطابق فتواى مرجع تقلید خودش عملکند.

سؤال:کسى که نایب مى شود براى انجام عباداتى چون نماز و روزه و حج، آیا باید به فتواى مرجع تقلید خودش عمل کند یا بهفتواى مرجع تقلید منوب عنه؟

پاسخ:اگر هنگام عقد اجاره قید نکردهباشد که طبق فتواى مرجع تقلید منوب عنه عمل کند باید مطابق فتواى مرجع تقلید خودشعمل کند و در صورت امکان بهتر است طورى عمل کند که با فتواى هردو آنها مطابق باشد.

سؤال:کسانى که شغلشان در سفر است باتوجه به اینکه قبلا مقلّد حضرت امام (رحمه الله)بوده اند و بعد از رحلت ایشان به فتواى آیات عظام خوئى و گلپایگانى و اراکى (رحمه الله) بر تقلید امام باقىمانده اند نسبت به نماز و روزه چه وظیفه اى دارند؟
پاسخ:به نظراینجانب نماز این افراد در غیر از وطن خودشان بنابر احتیاط شکسته است، ولى این قبیل افراد که شغلشان در سفر است مى توانند در این مسأله به فتواى یکى از این سه بزرگوار رضوانالله علیهم عمل کنند یا به فالاعلم مراجعه کنند و نماز را تمام بخوانند و روزه رابگیرند.

سؤال:شخصى به قصد قربت، عبادتى راانجام داده ولى طبق فتواى مجتهدى که از او تقلید مى کرده باطل بوده است، بعد از فوتاین مجتهد به مجتهد اعلم بعد از او رجوع کرده است; حال اگر عمل مذکور بر طبق فتواى مجتهد دوّم صحیح باشد، آیا اعاده لازم دارد؟

پاسخ:در فرض سؤال،اعاده لازم نیست.

سؤال:در محله یا شهرى یکفرد عالم و روحانى هست که یقین داریم از مجتهد جامع الشرایط تقلید نمى کند، تکلیف مردم در مراجعه به او در کارهایى مثل نماز جماعت، عقد نکاح و وجوهات شرعیه چیست؟

پاسخ:اگر اعمال او طبق نظر مرجع مردم صحیح است و وجوهات را هم نزد مرجع مردم مى فرستد و قبض براى آنها مى گیرد، مانعى ندارد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -