وقت نماز مغرب
سؤال: عامّه نمازمغرب را زودتر از وقت شرعي ميخوانند اگر چنانچه ما به آنها اقتدا كرديم در غير موارد تقيه آيا لازم است كه نمازمان را اعاده كنيم يا خير مستدعي است نظر مبارك خودتان را در مورد مسايل فوق بيان فرماييد؟
پاسخ: بلي در غير مورد تقيه مجزي نيست و بايد اعاده شود.
برگزاري نماز جماعت توسط شيعيان
سؤال: برگزار كردن نماز جماعت توسط شيعيان در هتلها و مسافرخانهها در مكه و مدينه چه حكمي دارد؟
پاسخ: در صورتي كه انعكاس خارجي آن در نظر اهل سنّت زشت باشد ترك آن بهتر است.
خارج شدن از مسجد، هنگام نماز
سؤال: گاهي مشاهده ميشود كه هنگام برپايي نماز جماعت در مسجد الحرام و مسجد النبي، بعضي از حجاج از مسجد خارج ميشوند و يا در كناري ايستاده و تماشا ميكنند، لطفاً نظر مبارك را در اين باره مرقوم فرمائيد.
پاسخ: خروج از مسجد در هنگام اقامه جماعت و يا ايستادن و شركت نكردن شايسته نيست بلي اگر ضرورتي ايجاب كند مانع ندارد.
نماز مسافر
سؤال: حكم تخيير بين قصر و اتمام، اختصاص به مسجدين قديم دارد يا شامل مقدار توسعه يافته مسجدين هم ميشود؟ و آيا براي شهرهاي مدينه و مكه قديم يا جديد نيز جاري است؟
پاسخ: مسافر ميتواند در مسجد الحرام و مسجد پيغمبراكرم(صلي الله عليه وآله) بلكه در تمام شهر مكه معظمه و مدينه طيبه نماز را تمام بخواند.
سؤال: به خيال آنكه ده روز در مدينه ميماند نماز را تمام خوانده بعد از دو روز معلوم ميشود كه مجموع وقوف در مدينه هشت روز است وظيفه او نسبت به نمازهاي گذشته و آينده چيست؟
پاسخ: نمازهايي كه تماماً خوانده صحيح است و تا در مدينه است هم بايد تمام بخواند.
سؤال: با توجه به اينكه فاصله عرفات با مكه، كمتر از مسافت شرعي است، آياميشود با احتساب ايامعرفات و مشعر و مني، قصد عشره كرد يا خير؟
پاسخ: قصد عشره به نحو مذكور در سوال، صحيح نيست.
سؤال: بعضي از حجاج را در نُه كليومتري مسجد الحرام و دوازده كليومتري عرفات منزل ميدهند، تكليف اقامه و نماز آنها از نظر قصر و اتمام و احرام حج تمتّع كه بايد از مكّه باشد چيست؟
پاسخ: دائر مدار صدق عرفي است، در صورتي كه بر مجموع محلاّت عنوان مكّه صدق كند، قصد اقامه در تمام نقاط زمين مكّه صحيح است، بلي اگر منزل حجاج، خارج از حدّ مكّه باشد مثل مني يا حديبيّه و حدّه و بحره، كه به آنها محلاّت مكّه نميگويند، و شخص حاج بخواهد هم در مكّه باشد و هم در ملحقات مكّه كه صدق محلاّت مكّه نكند، قصد اقامه، در دو محلّ محقق نميشود، و احرام حج هم از آنجاها كافي نيست. و بنابر احتياط واجب احرام حج را تا ممكن است در مكّه قديم انجام دهند.
نماز در عرفات و مشعر و منی
سؤال: اگر شخص ده روز در مكه قصد نمود و نمازش را تمام خواند و بعد از ده روز به عرفات و مني رفت آنجا نمازش به چه صورت است و حالا برگشت در مكه تكليفش درباره نماز چيست؟
پاسخ: چنانچه فاصله بين مكه مكرمه و عرفات كمتر از چهار فرسخ باشد در بين راه تا عرفات و خود عرفات نمازش تمام است و در بازگشت اگر از عرفات به قصد رفتن به وطن حركت ميكند بايد در بين راه و در مكه نمازش را به قصر بخواند ولي اگر به قصد رفتن به مكه بر ميگردد و عازم به بازگشت به وطن نشده اگر چه بداند ده روز هم نميماند بايد نماز را در مكه تمام بخواند و اگر فاصله بين مكه معظمه و عرفات چهار فرسخ است نمازش در رفتن و در عرفات و برگشتن به مكه و در مكه اگر قصد اقامه ده روز ندارد شكسته است