سؤال: چه ميفرماييد نسبت به شخصي كه قبل از غروب آفتاب شب سيزدهم از مني كوچ كرده، و بعد از ساعتي مثلاً مراجعت به مني مينمايد، آيا واجب است شب را بماند و فردايش رمي جمرات نمايد يا نه؟
پاسخ: واجب نيست.
سؤال: زنان و پيرمردان و بيماران و كساني كه خوف از مشقّت و ازدحام دارند، آيا جايز است شب دوازدهم بعد از بيتوته در مني رمي جمرات را شبانه انجام داده، به مكّه معظمه بروند، و ديگر به مني بر نگردند، يا خير؟
پاسخ: جايز است.
سؤال: كسي كه بدون عذر نصف اول شب را در مني نبود، آيا واجب است نصف دوم را در مني، بماند، آيا كفّاره ترك مبيت را نيز بايد بدهد يا خير؟
پاسخ: بايد كفّاره هم بدهد.
سؤال: كساني كه مقداري از اول شب با عذر يا بدون عذر در خارج مني بودند، يا قبل از نصف شب خارج شدند، آيا كفّاره واجب است يا خير؟
پاسخ: در صورت عذر كفّاره واجب نيست، و بدون عذر احتياط ترك نشود.
سؤال: علامت گذاري حدود مني در سالهاي قبل با علامت گذاري كنوني كه به وسيله حكومت انجام گرفته فرق ميكند، و اين جانب كه شغلم حملهداري است در سالهاي قبل با حجاج در قطعه زميني بيتوته كردهايم كه اگر تعيين فعلي حكومت صحيح باشد، بيتوته ما در خارج از مني بوده، و اگر تعيين قبلي صحيح باشد كه ما يقين به آن داريم طبق علامت قبلي و نظر پيران اهل مكّه بيتوته ما صحيح است، حال بنابراينكه تعيين حكومت صحيح باشد، آيا تكليف ما نسبت به بيتوته سالهاي قبل چيست؟ و در صورت وجوب كفّاره، آيا ابلاغ به همه حجاج لازم است يا نه؟
و آيا با توجه به اينكه در فرض مسأله بيتوته ترك نشده، بلكه اشتباه در مصداق بوده است، نسبت به حجاج ضامن ميباشم يا نه؟
پاسخ: اگر در محلي بيتوته كردهايد كه يقين به مني بودن آن داشتهايد تا يقين پيدا نكنيد كه خارج مني بوده، قرباني لازم نيست، و در اين صورت ابلاغ و اعلام ضرورت ندارد.
سؤال: آيا در مناطق افزوده شده به مني ميتوان بيتوته كرد؟
پاسخ: با امكان بيتوته در مني بيتوته در خارج مني جايز نيست.
سؤال: اين جانب شغلم حملهداري است، چندين سال قبل جايي را كه يقين داشتم جزء مني است با حاجيها بيتوته نمودهام، و سالهاي بعد فهميدم و برايم يقين حاصل شد جايي كه سالهاي قبل بيتوته نمودهايم خارج از مني است، آيا كفّاره بر اين جانب و همه حجاج واجب است يا نه؟ و در صورتي كه كفّاره واجب باشد، آيا كفّاره حجاج بر عهده خودشان است يا بر عهده من؟ و آيا ابلاغ به حجاج واجب است يا نه؟ و اگر بعضي از آنان مرده باشند يا دسترسي به آنان نباشد تكليف چيست؟
پاسخ: كفّاره ترك بيتوته خود شما بر شما واجب است، و كفّاره ديگران بر شما واجب نيست، و لازم نيست به آنان اعلام نماييد واگر فهميدند كفّاره بر خود آنان واجب است.
سؤال: در سفر حج امسال روز يازدهم ذيحجه بعد از ظهر در حرم خدا طواف حج انجام دادم و چون مسئوليت روحانيت كاروان به عهده من بود تا حجاج را جمع و جور كردم حدود يك ساعت به مغرب به طرف «مني» حركت كردم. متأسفانه اتوبوس خط واحد به ترافيك سنگيني در حوالي«مني» برخورد كرد. پس از مأيوس شدن از رسيدن به اول مني در مغرب، از ماشين پياده شدم و دوان دوان آمدم «مني» ولي متأسفانه حدود يك ساعت و نيم از مغرب گذشته بود كه ما در اول مني بوديم. حال با توجه به اينكه احتياطاً نيمه دوم شب دوازده، نيّت بيتوته در مني را كردهام و موفق به درك وقوف اول شب نشدم بفرماييد آيا كفّاره بر من واجب شده است يا نه؟
پاسخ: در فرض سوال، كه در مراجعت به مني كوتاهي و مسامحه نكردهايد و قسمتي از شب را بيتوته نمودهايد كفّاره ندارد.
سؤال: كسي كه در حال احرام با زوجهاش آميزش كرده وظيفهاش در بيتوته چيست؟
پاسخ: بايد شب سيزدهم را نيز در مني بيتوته نمايد.
سؤال: اگر كسي با زوجه خود در حال احرام كارهاي غير از آميزش انجام داده باشد تكليف خود و زوجهاش در بيتوته چيست؟
پاسخ: در فرض سوالبنابر احتياط، شب سيزدهم را نيز بيتوته نمايد گرچه اقوي عدم وجوب بيتوته است.
سؤال: زني هستم كه به همراه مادر پيرم به مكه آمدهام و تمام كارهاي مادرم به علت ضعف و ناتواني او بر عهده من است آيا بر من هم ماندن در مني واجب است؟
پاسخ: بلي، واجب است، مگر اينكه بواسطه پرستاري او نتوانيد بمانيد كه در اين فرض، بنابر احتياط براي هر يك از شب يازدهم و دوازدهم يك قرباني ذبح كنيد و به فقراء بدهيد.