سؤال: اگر كسي در حج تمتّع از جهت نسيان حكم، اول طواف نساء را بجا آورد، و بعد طواف زيارت را ،سپس متذكّر شود، يا اينكه قبل از انجام طواف زيارت ملتفت گردد، و يا از جهت نسيان موضوع يعني به خيال اينكه طواف زيارت را انجام داده فقط طواف نساء را بجا آورد، چه تكليفي دارد، و نيز اگر جهلاً طواف نساء را قبل از طواف زيارت بجا آورد، حكمش چيست؟
پاسخ: لازم است طواف نساء بعد از طواف زيارت واقع شود، بنابراين در تمام صور مذكوره بايد طواف نساء را بنابر احوط دو مرتبه بجا آورد.
سؤال: در حج لازم است كه طواف نساء و نماز آن را بعد از طواف حج و نماز و سعي بجا آورد يا خير؟
پاسخ: بلي لازم است طواف نساء را بعد از سعي بجا آورد، و اگر عمداً مقدّم داشت اعاده آن با نمازش بعد از سعي لازم است، و در صورت جهل و فراموشي اعاده آن احوط است، و اگر خودش نميتواند اعاده كند نايب بگيرد.
سؤال: آيا در صورت ترس از عادت ميتوان طواف نساء را بر سعي مقدم داشت؟
پاسخ: احتياط در اين است كه مقدّم بدارد و اگر حائض نشد بعد از سعي اعاده نمايد و اگر حائض شد نائب بگيرد.
سؤال: اعمال حج را به جهت خوف از عادت بر اعمال مني مقدم داشت ولي چون طواف يا سعي را قطع كرده بود به طوري كه ميبايد اتمام و اعاده كند و چنين كرد، آيا بعد از اعمال مني بر او چيزي نيست؟
پاسخ: اگر طبق وظيفهاش عمل كرده باشد چيزي بر او نيست.
سؤال: آيا تقديم اعمال مكه براي ذوي الاعذار، جايز است يا لازم است؟
پاسخ: لازم نيست مگر در صورتي كه يقين داشته باشد كه بعد از اعمال مني قدرت بر انجام آنها نخواهد داشت.