سؤال: مقدار واجب لبيك در هنگام احرام چيست؟
پاسخ: مقدار واجب آن است كه بگويد لبيك اللّهمّ لبيك لبيك لا شريك لك لبيّك و به احتياط واجب بعد از اين بگويد انّ الحمد و النّعمة لك و الملك لا شريك لك.
سؤال: شخصي خيالكرده كه تلبيه،مختص به عمرهاست براياحرام حج، تلبيه نگفته و بدون تلبيه محرم شده و به عرفات رفته و اعمال را تا آخر انجام داده، بعداً فهميده كه بايد در احرام حج نيز تلبيه بگويد، تكليف او چيست؟
پاسخ: در فرض سوال، كه بعد از اتمام اعمال فهميده كه تلبيه نگفته حج او صحيح است.
سؤال: بعد از محرم شدن و گفتن تلبيه، ميتواند به عنوان احتياط ثانياً تلبيه بگويد و محرم شود يا خير؟ و آيا تكرار تلبيه مضر به حج او هست يا نه؟
پاسخ: اگر احتمال عدم صحّت تلبيه و احرام اول را بدهد رجاءاً و احتياطاً مانعي ندارد.
سؤال: اگر زن تكبيرة الاحرام يا قرائت را در نماز، و تلبيه را در موقع محرم شدن بلند بگويد بطوري كه اجنبي بشنود جايز است يا نه؟ و بر فرض عدم جواز باطل است يا نه؟
پاسخ: اگر با شنيدن اجنبي جهر به تلبيه كرده، احوط و اولي، اعاده است.
سؤال: يك نفر از حجاج به كلّي شنوايي خود را از دست داده، و زبان او هم لكنت دارد كه قادر به تكلّم صحيح نيست، مسئولين و ساير حجاج همراه به اين موضوع توجّه نداشتهاند، و اين آقا بدون نيّت و تلبيه وارد مكّه شده است، تكليف او و همراهانش چيست؟
پاسخ: بايد به ميقات برگردد، و با نيّت و تلبيه محرم شود، هر چند با بردن همراه باشد، و اگر نميتواند به ميقات برود بايد در خارج حرم محرم شود، و اگر نميتواند تلبيه را صحيح بگويد و لو با تلقين، احوط آن است كه به هر نحو ميتواند بگويد، و ترجمهاش را نيز بگويد.
سؤال: اگر كسي بداند در صورت صحيح نگفتن تلبيه محرم نميشود، و تلبيه را غلط بگويد، و اعمال حج را انجام دهد، آيا عمالش صحيح است يا نه؟
پاسخ: چنانچه از روي عمد بوده صحيح نيست، و اگر عمدي نبوده و از روي فراموشي يا ندانستن مسأله بوده، در فرض مرقوم صحّت عمل بعيد نيست.
سؤال: اگر كسي تلبيه را غلط بگويد، و بعد از وقوفين و قبل از اتمام اعمال حج فهميد كه صحيحاً محرم نشده است، وظيفه او نسبت به ساير اعمال، و همچنين عمره قبلي او چگونه است؟
پاسخ: با فرض اينكه بعد از وقت جبران متوجه شده، بعيد نيست صحّت عمل، لكن احوط عدم اكتفاء به اين حج است، و اين احتياط ترك نشود.
سؤال: ترجمه تلبيه «لبيّك اللهمّ لبيّك، لبيّك لا شريك لك لبيّك، انّ الحمدَ و النّعمةَ لك و المُلك لا شريك لك» چيست؟
پاسخ: ترجمه جمله مذكور چنين است: «خدايا دعوت تو را با كمال ميل اجابت ميكنم، با كمال ميل اجابت ميكنم دعوت تو را، اجابت ميكنم دعوت تو را با كمال ميل، شريكي نيست مر تو را اجابت ميكنم با كمال ميل دعوت تو را، همانا ستايش و نعمت و ملك براي تواست، شريكي براي تو نيست. و اگر كلمه دعوت را هم نگويد (در مواردي كه بايد ترجمه را بگويد) كفايت ميكند.
سؤال: حاج در حج تمتّع يا عمره تمتّع قبل از وقوف به عرفات يا در عرفات فهميد كه تلبيه او چه در عمره تمتّع و چه در حج، صحيح نبوده، اكنون وظيفه او چيست؟
پاسخ: در فرض سوال، كه از جهت نسيان يا جهل بوده، اگر قبل از اعمال عمره متوجه شود چنانچه ممكن است به ميقات برگردد و با تلبيه صحيح محرم شود و اگر ممكن نيست هر مقدار ميتواند به طرف ميقات برگردد و محرم شود و اگر آن هم ممكن نيست، در همانجا كه ميفهمد محرم شود و عمره او صحيح است، و همچنين اگر بعد از اعمال عمره بفهمد عمره او صحيح است، و اگر در عرفات بفهمد و برگشتن ممكن باشد، برگردد به مكّه، و ثانياً محرم شود و اگر ممكن نيست هر قدر ميتواند بطرف مكّه برگردد و محرم شود و اگر آن نيز ممكن نيست در همان محل محرم شود و حج او صحيح است.
سؤال: وقف به حركت و وصل به سكون در تلبيه چه حكمي دارد؟
پاسخ: اشكال ندارد اگر چه احوط و اولي مراعات عدم وصل به سكون و وقف به حركت است.
سؤال: برخي از زائران ايراني در تلفّظ كلماتي مانند «لبّيك»، «غَير»، «يَوم» و... فتحه را به گونهاي ادا ميكنند كه گاهي حتي احساس ميشود كه به كسره و يا ضمه متمايل شده است و در مقابل، بعضي از اهل دقّت و يا وسواس اظهار ميدارند كه: بايد فتحه كاملاً ظاهر شود و در تلفظ گاهي چنان اشباع ميكنند كه شبيه به «الف» ميشود، در حالي كه در تلفظ برخي از اساتيد قرائت عرب زبان و ائمه جماعت مكه و مدينه نيز به دقتي كه گروه دوم لازم ميدانند، نميباشد، لطفاً نظر مبارك خود را در خصوص اداي صحيح اين كلمات مرقوم فرماييد.
پاسخ: تلفظ در مورد سوال، بگونهاي كه گروه اول تلفظ ميكنند و عرفاً در نزد اهل لسان تلفظ به اين كلمات صادق است اشكال ندارد.