سؤال: آيا در نيّت احرام و ساير اعمال حج، قصد انجام عمل بدون ريا و توجه به عملي كه انجام ميدهد، كافي است و يا گذراندن از قلب، يا به زبان آوردن لازم است، اگر به زبان آوردن لازم است چه چيزي بايد بگويد؟
پاسخ: توجه به عمل كافي است و خطور قلبي يا به زبان آوردن لازم نيست بلي به زبان آوردن مستحب است و اگر خواست به زبان آورد براي عمره بگويد محرم ميشوم براي عمره تمتّع حَجةالاسلام براي اطاعت امر خداوند و براي حج بگويد محرم ميشوم براي حج تمتّع حَجةالاسلام براي اطاعت امر خداوند و معني محرم شدن ملتزم شدن و برخود قرار دادن ترك محرمات احرام است و اگر نايب است بگويد محرم ميشوم به نيابت از... و اگر حج مستحبي است بگويد محرم ميشوم براي عمره تمتّع يا حج تمتّع و حَجةالاسلام را نگويد.
سؤال: كسي كه با احرام عمره تمتّع وارد جدّه شد، و چون وسيله يافت، احرام را بهم زد، و به مدينه منوره رفت، كه در مراجعت از مسجد شجره محرم شود، حكمش چيست؟
پاسخ: شخص مذكور اگر احرام اول او صحيح بوده، تا اعمال عمره را تمام نكند از احرام بيرون نميرود، اگر چه قصد بهم زدن آنرا كرده باشد، و بايد با همان احرام، عمره را تمام كند، و تجديد احرام بعد از برگشتن از مدينه، لازم نيست. بلي اگر رجاءاً بخواهد در مسجد شجره تجديد احرام كند مانعي ندارد، ولي لازم نيست، و اگر به گمان اينكه احرامش بهم خورده، مرتكب يكي از محرمات شود، حكم آن در كفارات محرمات احرام گفته شده است.
سؤال: شخصي براي حج تمتّع مشرف شد، در موقع احرام نميدانست بايد براي عمره محرم شود، لذا نيّت كرد كه احرام براي حج ميبندم، و اعمال را طبق دستور عمره انجام داد، و تقصير كرد، و محل شد، بعد گفت شايد عمره من صحيح نباشد، به علت اينكه در موقع احرام عمره نيّت حج كرده، و دوباره در مسجد الحرام محرم شد، و نيّت عمره كرد، و دوباره عمره تمتّع بجا آورد، و بعد حج تمتّع انجام داد، در اين صورت عمره اول چون نيّت حج كرده، چه صورت دارد؟ و اگر عمره اول باطل است، عمره دوم صحيح است يا نه؟ چون به ميقات نرفته و از مكّه خارج نشده، و ميدانست كه وقت بيرون رفتن را ندارد، و امكان داشت كه گم هم بشود.
پاسخ: در فرض سوال، اگر به نيّت حج تمتّع محرم شده، عمره اول او صحيح است.
سؤال: كسي يك مرتبه به حج مشرف شده ولي ميگويد دلچسبم نيست ميخواهد دو مرتبه حج نمايد آيا نيّت احتياط كند يا ما في الذمّه؟
پاسخ: قصد ما في الذمّه نمايد.
سؤال: كساني كه محرم به احرام عمره تمتّع ميشوند و بعد وظيفه آنها حجِ إفراد ميشود، آيا بايد ثانياً به نيّت حج إفراد تلبيه بگويند و محرم شوند، يا خود بخود عمره مبدّل به حج إفراد ميشود و تلبيه و احرام مجدّد لازم نيست؟
پاسخ: ثانياً تلبيه و احرام لازم نيست، بلكه با همان احرام و تلبيهاي كه براي عمره تمتّع گفته با قصد حج إفراد، به عرفات ميرود.
سؤال: زني قبل از احرام براي عمره تمتّع ميدانست كه عادت ماهانه او ده روز است، و قبل از احرام حج اعمال عمره تمتّع را نميتواند انجام دهد، معذلك، نيّت عمره تمتّع كرد، آيا در برگرداندن نيّت احرام عمره تمتّع به حج إفراد چه بايد كرد؟
پاسخ: نيّت را به حج إفراد بر گرداند و اشكال ندارد، بلي با التفات به اينكه نميتواند عمره تمتّع را انجام دهد و اگر انجام دهد صحيح نيست، اگر به نيّت عمرهتمتّعمحرمشود صحتايناحرام،بلكه حصول جدّ بهآن،محلاشكال است.
سؤال: وظيفه زني كه ميداند طبق عادت موفّق به انجام عمره تمتّع قبل از حج نميشود در وقت احرام چيست؟ آيا از اوّل نيّت احرام براي حج افراد كند، و يا نيّت احرام براي عمره تمتّع نمايد، و بعد در ضيق وقت به حج إفراد عدول نمايد؟
پاسخ: چون علمي كه براي زن در اين موارد از طريق عادت حاصل ميشود، علم عادي است و امكان تخلّف از آن وجود دارد، در وقت احرام قصد ما في الذمّه كند، و اگر از عادت ماهانه پاك شد عمره تمتّع بجا آورد، و اگر تا ضيق وقت پاك نشد حج إفراد بجاي آورد.
سؤال: زني كه ميداند با تأخير در تشرف به مكّه امكان انجام اعمال عمره تمتّع را از دست ميدهد، وظيفه او چيست؟
پاسخ: در صورت تمكّن بايد زودتر به مكّه مشرف شود، و مبادرت به انجام عمره تمتّع قبل از ايّام عادت بنمايد، و چنانچه اقدام نكند معصيت كرده، و با ضيق وقت بايد به نيّت حج إفراد محرم شود، لكن احتياط واجب اعاده حج در سال آينده است.
سؤال: ـ بنده پاسدار ميباشم در سال 63 بوسيله سپاه با خرج خودم حج واجب انجام دادم حال مجدّداً قصد انجام حج دارم اگر چنانچه انشاء الله موفق شوم بهتر است كه نيّت حج احتياطي كنم يا مستحب؟
پاسخ: اگر احتمال ميدهيد كه حج قبلي اشكال داشته خوب است بهنيّت امر فعليمتوجه برشما(اعماز واجبومستحب)انجام دهيد انشاءالله موفقباشيد.
سؤال: معني نيّة الاحرام هو توطين النفس علي ترك المحرمات، فعليه ان الشخص الّذي يحرم من بلده قبل الميقات بالنذر، و هو يعلم انه يسافر بالطائرة (تحت الظل)، فهل ينعقد نذره في هذه الصورة، و يصح احرامه أم لا؟
پاسخ: الظاهر انّ نيّة الاحرام لايعتبر فيها العزم علي ترك المحرمات، و توطين النفس عليه، بل هو انشاء التحريم علي نفسه، و هو لا ينافي العلم بارتكاب بعضها و لو مختاراً، فعلي هذا ينعقد النذر و يصح الاحرام.
سؤال: زن حائضي كه به سبب تنگي وقت نميتواند عمره تمتع بجا بيآورد با اينكه به نيّت عمره تمتع احرام بسته است وظيفهاش چيست؟
پاسخ: عدول به حج افراد نمايد.