سؤال: ـ اگر به واسطه عذري مثل مرض نتواند لباس دوخته خود را بكند، و لباس احرام بپوشد، چه وظيفهاي دارد؟
پاسخ: بايد در ميقات يا محاذات آن نيّت عمره و يا حج كند، و لبيك بگويد، و كافي است و هر وقت عذرش بر طرف شد جامه دوخته را بكند، و اگر لباس احرام نپوشيده بپوشد، و لازم نيست به ميقات برگردد، ولي براي پوشيدن لباس دوخته بايد يك گوسفند قرباني كند.
سؤال: درغير حالطواف ونماز آن اگر جامه احرام يابدن محرمنجس شود مثل نجس شدن بدن يا لباس در قربانگاه، آيا براي احرام او اشكال دارد يا نه؟
پاسخ: براي احرام او اشكال ندارد، ولكن احوط و اولي آن است كه در صورت امكان، تطهير يا تبديل نمايد.
سؤال: كسي كه جهلاً يا نسياناً در حال احرام تا مكّه شورت را بيرون نياورد چه صورت دارد؟
پاسخ: احرام، صحيح است و كفّاره ندارد، بايد شورت را فوراً از بدن بيرون كند.
سؤال: مردي كه ميخواهد محرم شود اگر لباس دوخته را بيرون نياورد و لباس احرام را روي آن بپوشد، به احرامش ضرر ميزند يا نه؟
پاسخ: بنابر احتياط بايد لباس را بكند و محرم شود، تا قطع به صحّت احرام نمايد.
سؤال: اگر لباس احرام كوتاهتر از حدّ شرعي باشد، آيا احرام با آن محققّ ميشود يا نه؟
پاسخ: در صورت جهل، احرام محقق ميشود، و در صورت عمد نيز تحقق آن بعيد نيست، هر چند در ترك شرايط لباس احرام معصيّت كرده است.
سؤال: اگر جامه احرام را با پول خمس يا زكات نداده خريده باشند، احرام در آن صحيح است يا خير؟
پاسخ: اگر معامله به عين پول خمس يا زكات نداده انجام شده است، تصرف در آن بدون اذن از حاكم شرع يا مستحقين خمس و زكات جايز نيست.
سؤال: لباس احرامي كه معلوم نيست از درآمد منبر است يا وجوهات شرعيّه، آيا لازم است خمس آن را بدهد؟
پاسخ: با فرض شك، لازم نيست، هر چند احتياط مطلوب است.
سؤال: مردها معمولاً براي احرام، يك حوله به عنوان لنگ به كمر ميبندند، و يكي هم بر روي شانهها مياندازند، ولي بعضي افراد براي اينكه موقع وزش باد و يا سوار شدن ماشين عورت آنان ظاهر نشود اضافه بر آن دو حوله، يك متر پارچه ندوخته از وسط پا عبور ميدهند به نحوي كه دو طرف پارچه از جلو و عقب زير حوله قرار ميگيرد، آيا اين عمل صحيح است، يا اشكال دارد؟
پاسخ: اشكال ندارد.
سؤال: اگر محرم، زير لباس احرام شالي به گردن بيندازد، و شال گردن را از زير بغل تا زير ناف چندين دور بپيچد، اين عمل از جهت شبيه بودن به لباس دوخته موجب فديه ميشود يا نه؟
پاسخ: بستن شال به گردن و سينه به نحوي كه ذكر شده جايز نيست، ولكن انداختن پارچه غير دوخته روي شانه نظير حوله مانعي ندارد، و چنانچه به نحو مرقوم در سوال، شال به گردن و سينه ببندد احتياط لازم، دادن كفّاره است.
247 س ـ آيا بانوان هم براي احرام بايد لنگ و رداء يا مشابه آن را بپوشند و يا ميتوانند در لباس معمولي خود محرم شوند؟
پاسخ: براي بانوان پوشيدن لباس احرام مستحب است اگر چه در آوردن لباس دوخته بر آنها واجب نيست و در صورتي كه لباس احرام بپوشند شرائطي را كه براي لباس احرام مردها معتبر است رعايت كنند.
248 س ـ آيا طهارت لباس احرام و يا ساير شرايط لباس نمازگزار، شرط صحت احرام نيز هست، و آيا با ترك عمدي، آن، احرام صحيح است؟
پاسخ: لباس احرام بايد واجد شرايط لباس مصلّي باشد و با عدم مراعات احرام صحيح نيست.
سؤال: آيا محرم ميتواند سنگي داخل حوله احرام بگذارد و با كشي دور آن را ببندد يا بوسيله سنجاق دو طرف رداء را بهم متصل كند يا گره بزند.
پاسخ: اين كار اشكال دارد و نبايد دو طرف رداء را به يكديگر متصل كنند.
سؤال: اگر لباس زن از حريم يا ابريشم خالص (يا بطور ممزوج از حرير و غير آن) و يا زربفت باشد آيا ميتواند احرام ببندد؟ پوشيدن لباسهاي رنگي يا چادر مشكي چطور؟
پاسخ: احرام بايد در لباسي باشد كه نماز خواندن در آن صحيح باشد، پس اگر لباس احرام حرير (ابريشم) خالص باشد احرام در آن صحيح نيست. بلكه احتياط آن است كه ساير لباسهاي او نيز از ابريشم خالص نباشد.
سؤال: اگرجامه احرام را با پول خمس يا زكات نداده خريده باشند احرام در آن صحيح است يا خير؟ و بر فرض عدم صحت اگر با آن محرم شد وظيفه چيست؟
پاسخ: اگر به عين آن پول معامله واقع شده باشد احرام در آن جايز نيست و همچنين اگر جامه احرام خودش متعلق خمس شده باشد محرم شدن در آن جايز نيست و طواف در آن باطل است ولي اگر آن را با پولي كلي خريده باشد احرام در آن ضرري ندارد هر چند در مقام پرداخت قيمت پول خمس يا زكات نداده را بدهد لكن ذمه او به مقدار خمس بريء نميشود و ضامن آن مقدار خمس هم ميباشد.
سؤال: اگر لباسي احرامي زنان به طوري نازك باشد كه بدن آنها نمايان گردد آيا به اعمال حج آنان ضرر ميرساند؟
پاسخ: اگر با لباس ديگر بدن خود را پوشانده باشند به اعمال حجّ آنها ضرر نميرساند.