انهار
انهار
مطالب خواندنی

آیت الله العظمــی صافی گلپایگانی(مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مكان نماز طواف

سؤال:  در مقام ابراهيم(عليه السلام) به واسطه ازدحام و كثرت جمعيت ممكن نمي‎شود كه در موقع نماز طواف مرد يا زن طوري بايستند كه محاذي هم نباشند، و يا زن جلوتر از مرد مشغول نماز نباشد در اين صورت نماز آنها صحيح است يا خير؟

پاسخ:  بلي صحيح است، ولكن محاذي بودن مرد با زن و هم چنين جلوتر ايستادن زن در حال نماز اگر فاصله بين آنها كمتر از ده ذراع باشد نزد حقير مكروه است.

سؤال:  در صورت عدم امكان نماز در نزديك مقام، آيا تا آخر مسجدالحرام فعلي بايد ركعتين طواف را خلف مقام خواند، و يا در جاي ديگر از مسجد الحرام هم مي‎توان خواند؟

پاسخ:  بايد تا آخر مسجدالحرام، نمازطواف، خلف مقام يا جانبين آن خوانده شود.

سؤال:  چند روزي اطراف كعبه به قدري شلوغ است كه صف طواف تا پشت مقام ابراهيم(عليه السلام) مي‎آيد، و نماز خواندن پشت مقام و نزديك آن ممكن نيست، مگر اينكه چند نفري اطراف انسان بايستند تا انسان نماز طوافش را بخواند، بفرماييد آيا حتماً نماز بايد خلف مقام و نزديك آن باشد ولو به اين صورت، يا دورتر تا هر جا كه مي‎تواند به تنهايي نماز بخواند، كافي است؟

پاسخ:  اگر امكان دارد و محذوري در بين نيست، بايد خلف و نزد مقام نماز بخواند.

سؤال:  اگر پشت مقام ابراهيم(عليه السلام) دو طبقه شود، آيا نماز در طبقه بالا يا زير زمين صحيح است ؟

پاسخ:  در صورتي كه احراز نشود، خلف مقام نماز خوانده، صحيح نيست.

سؤال:  اگر كسي نماز را در خلف مقام ابراهيم نخواند، و با اعتقاد به صحت آن بقيه اعمال را انجام دهد، وظيفه او چيست؟

پاسخ:  فقط نماز را بايد اعاده كند.

سؤال:  زني نماز طواف خود را در حجر اسماعيل خوانده است، و چون به منزل آمده، ملتفت شده كه حائض شده است، و تا وقوف به عرفات پاك نمي‎شود، وظيفه او نسبت به نماز چيست، و آيا عمل او صحيح است يا خير؟

پاسخ:  عمره او صحيح است، و بايد براي حج تمتّع محرم شود، و وقتي خواست طواف و نماز حج را انجام دهد قبل يا بعد از آن نماز طواف عمره تمتّع را بجا آورد.

سؤال:  در مسجدالحرام معمولاً افرادي زيادي در پشت مقام همزمان مشغول نماز طواف هستند، و در آن محدوده مانع طواف مي‎باشند، اولاً نماز آنها صحيح است يا خير، و ثانياً با توجه به آنچه فرموده‎ايد كه در صورت ازدحام و كثرت مطوفين طواف از پشت مقام اشكال ندارد، به شرط اينكه طواف كنندگان متصل باشند، آيا نماز خواندن در محدوده مذكوره مانع اتصال هست يا نه؟

پاسخ:  نماز در آنجا اشكال ندارد، و در صورتي كه از بقيه جوانب اتصال محفوظ باشد، مضر به اتصال نيست.

سؤال:  گاهي اوقات اگر بخواهد نماز طواف را نزد مقام يا پشت آن بجا آورد، طواف كنندگان به او تنه مي‎زنند و از حال نماز خارج مي‎شود، آيا مي‎تواند در فاصله دورتري نماز را بجا آورد.

پاسخ:  در مواقع مذكوره اگر طرفين مقام هم همين محذور را دارد مي‎تواند در فاصله دورتري با رعايت الاقرب فالاقرب بخواند.

سؤال:  در پشت مقام ابراهيم(عليه السلام) به واسطه ازدحام ممكن نمي‎شود كه در موقع نماز طواف مرد يا زن طوري بايستند كه محاذي هم نباشند و يا زن جلوتر از مرد مشغول نماز نباشد در اين صورت نماز آنها صحيح است يا خير؟

پاسخ:  بلي صحيح است.

سؤال:  گاهي در پشت مقام ابراهيم(عليه السلام) جمعيت زياد است و چون زن و مرد كنار هم قرار مي‎گيرند احياناً مورد فشار ازدحام واقع مي‎شوند، بدون اينكه ريبه و فسادي در بين باشد، آيا به نماز طواف ضرر نمي‎رساند؟

پاسخ:  اگر نماز را با استقرار بخواند صحيح است.

شرايط نماز طواف

سؤال:  احياناً انسان مي‎داند كه اگر نماز طواف را شروع كند، طواف كنندگان او را حركت مي‎دهند و جابجا مي‎كنند، در عين حال نماز را شروع مي‎كند، آيا اگر اين نماز را تمام كند، صحيح است؟

پاسخ:  اگر صحيحاً تمام كند، مانع ندارد.

سؤال:  در نماز طواف كه انسان مشغول ذكر بود، او را حركت دادند، ذكر را تكرار كرد، دوباره تكان دادند و تكرار كرد، آيا مانعي ندارد؟

پاسخ:  اگر طوري حركت كرده كه استقرار او از بين رفته، مانع ندارد، و در غير اين صورت تكرار نكند، مگر به قصد احتياط، به شرط آنكه وسوسه نباشد.

سؤال:  آيا محمول نجسي كه در طواف معفو نيست در نماز طواف مثل نمازهاي يوميه معفو است يا نه؟

پاسخ:  نماز طواف حكم نمازهاي يوميه را دارد.

وظيفه كسي كه قرائتش صحيح نيست

سؤال:  شخص حاج كه قرائت وي درست نيست نماز طواف نساء را خودش خوانده، وشخصي را كه نمي‎داند قرائتش درست‎است يا نه نايب گرفته، دراين صورت مجزي است، يا بايد در ولايت خود نايب بگيرد و دوباره بخواند؟

پاسخ:  اگر در وقت عمل، متمكّن از صحيح كردن قرائت نبوده، به‎همان نحوي كه متمكّن بوده كفايت بعيد نيست، ولي فعلاً كه متمكّن از صحيح كردن است بعد از تصحيح احتياطاً نمازهاي طواف را در ولايت خود بخواند، و اگر فعلاً هم‎نمي‎تواند صحيح نمايد، در ولايت خود نايب بگيرد كه به نيابت او بخواند.

سؤال:  شخصي محرم به احرام عمره تمتّع وارد مكّه شده است، و هفت روز مثلاً در مكّه توقف دارد، و نماز او غلطهاي زيادي دارد، آيا واجب است كه تا آخر وقت در احرام بماند، و نمازش را اصلاح كند، و بعد شروع به طواف كند، يا وظيفه ديگري دارد؟

پاسخ:  لازم نيست تا آن وقت صبر كند، و اگر بعد از طواف تا قبل از فوات موالات عرفيه، بين طواف و نماز، نتواند غلطهاي خود را درست كند، به هر نحو مي‎تواند ولو با تلقين نماز بخواند، و بنابر احوط و اولي نايب هم بگيرد.

سؤال:  كسي كه نمازش را غلط مي‎خواند، و وقت تصحيح آن را ندارد، مي‎فرماييد نماز طواف را به همان كيفيت كه مي‎تواند خودش بخواند، آيا چنين كسي مي‎تواند عمره مفرده مستحبي بجا بياورد؟

پاسخ:  اشكال ندارد، لكن بنابراحواط و اولي براي نماز طواف نايب بگيرد.

سؤال:  آيا كساني كه قادر به خواندن نماز به طور صحيح نيستند مي‎توانند تبرعاً حج استحبابي، و يا عمره مفرده استحبابي، و يا طواف استحبابي از جانب ديگري بجا آورند؟

پاسخ:  اشكال ندارد.

سؤال:  كسي كه مطمئن باشد قرائتش يا ذكري كه در نماز مي‎گويد درست است، و نماز طواف را اعم از طواف زيارت و نساء همان گونه بخواند، بعد معلوم شود كه اشتباه بوده است، بايد چه كند؟

پاسخ:  اگر احتمال غلط بودن آن را نمي‎داده، نمازش صحيح است.

سؤال:  كسي كه قرائت او صحيح نيست چنانچه در تصحيح نكردن قرائت مقصر باشد، تكليفش نسبت به نماز طواف چيست؟

پاسخ:  در فرض سؤال، در صورتي كه وقت ندارد و عاجز از تصحيح است بايد نماز را به همان نحوي كه مي‎داند حتماً بخواند و احوط و اولي اين است كه در صورت امكان به جماعت هم بخواند و نايب هم بگيرد.

سؤال:  اگر شخصي در مقام ابراهيم در حج، حمد و سوره‎اش را غلط بخواند آيا زنش براي او حرام مي‎شود؟

پاسخ:  اگر سهواً غلط بخواند و بعد از نماز متوجه نشود نماز صحيح است و اگر توجه دارد لكن حمد و سوره‎اش غلط دارد پس اگر قدرت بر تصحيح داشته باشد واجب است قبل از نماز آن را تصحيح كند و اگر قدرت ندارد و كسي هم كه در حال نماز كلمه كلمه به او به طور صحيح تلقين كند نباشد همان نماز با غلط را بخواند و بعد از نماز هم بنابراحوط و اولي شخص صحيح القرائه را نائب قرار دهد كه از طرف او بخواند و زن بر او حرام نمي‎شود لكن چنين كسي خودش نمي‎تواند در انجام اعمال حج براي ديگري نايب شود.

وظيفه حائض نسبت به نماز طواف

سؤال:  زني محرم به احرام عمره تمتّع شده، و پس از ورود به مكّه و انجام طواف، قبل از اينكه نماز طواف بخواند حائض گرديده، چه وظيفه‎اي دارد؟

پاسخ:  اگر وقت وسعت دارد صبر كند تا پاك شود و نماز را بخواند و بقيه اعمال را انجام دهد، و چنانچه وقت تنگ باشد سعي و تقصير عمره تمتّع را انجام دهد و محرم شود به حج تمتّع، و بعد از طواف حج يا قبل از آن، نماز را پشت مقام بخواند، و سپس بقيه اعمال را انجام دهد.

سؤال:  اگر بعد از انجام طواف يا نماز آن شك كند كه در هنگام طواف يا نماز حائض بوده يا نه؟ آيا اعمالش صحيح است؟

پاسخ:  بلي اعمالش صحيح است و اعاده ندارد.

نيابت در نماز طواف

سؤال:  شخصي نماز طواف را بلافاصله بجا آورده، و بعد از سعي و تقصير چون قرائتش درست نبوده، براي نماز طواف نايب گرفت، آيا اين نماز صحيح است يا نه؟ و به حج او ضرر مي‎زند يا نه؟

پاسخ:  شخص بايد خودش نماز را با قرائت صحيح بخواند و اگر قرائتش صحيح نيست بايد آنرا تصحيح نمايد و اگر عاجز از تصحيح قرائت است بهر نحو مي‎تواند بايد خودش بخواند و در اين صورت اگر احتياطاً خواست نايب بگيرد احتياط اين است كه نايب بعد از طواف نماز را بخواند. و در فرض مسئله كه بعد از تقصير بجا آورده خلاف احتياط عمل كرده ولي مضر به حج نيست و اصل رعايت اين احتياط لازم نيست.

سؤال:  آيا در نيابت از چند نفر در يك عمره، يك نماز كفايت مي‎كند؟ و يا مي‎بايست به تعداد منوب عنه نماز طواف به جاي آورد؟

پاسخ:  در فرض سؤال، كه يك عمره به نيابت از چند نفر، انجام شده يك نماز به نيابت از آنها كافي است بلكه ممكن است در اين فرض اگر چند نماز بخواند به وظيفه عمل نكرده باشد.

سؤال:  آيا نائب مي‎تواند نماز طواف منوب عنه را بعد از رفتن وي به مسعي و انجام سعي توسط منوب عنه، به جا آورد؟

پاسخ:  نايب نماز را بايد قبل از سعي منوب عنه انجام دهد بلي اگر نايب نماز را فراموش كرده و وقتي كه منوب عنه فارغ از سعي شده يادش آمده همان وقت بخواند اشكال ندارد.

سؤال:  اگر نايب، نماز طواف منوب عنه را با فاصله بجا آورد، چه صورت دارد؟

پاسخ:  بايد بدون فاصله بجا آورد، ولي اگر با فاصله انجام داد مضر نيست.

سؤال:  حاج هنوز نماز طواف خود را نخوانده، مي‎تواند نيابتاً نماز طواف ديگري را بخواند يا نه؟

پاسخ:  نماز طواف را بنابر احتياط واجب بعد از طواف بايد فوراً بجا آورد، بنابراين، نيابت از ديگري در نماز، منافات با فوريت دارد، لكن اگر قبلاً خواند، نماز صحيح است.

سؤال:  آيا زن به نيابت از ديگري مي‎تواند نماز طواف بخواند؟

پاسخ:  بلي می‎تواند.

سؤال:  زني‎كه نايب‎است آيا مي‎تواند ازطرف ديگري نمازطواف بخواند؟

پاسخ:  اگر مانع ديگري در بين نباشد زن بودن و نائب بودن مانع نيست.

اقتدا در نماز طواف

سؤال:  شخص روحاني كه سفر او سفر دوم و استحبابي است، مي‎شود در نماز طواف به او اقتداء كرد يا نه؟

پاسخ:  نماز طواف در حج واجب و مستحب واجب است، و اقتدا مانعي ندارد، ولي در هر دو صورت لازم است كه بطور فرادي هم خوانده شود.

سؤال:  براي كساني كه قرائتشان درست نيست و عاجز از تصحيح آن هستند و مي‎خواهند نماز طوافشان را به جماعت بخوانند، آيا مي‎توانند نماز طواف حج را به نماز طواف نساء يا بالعكس، و يا كسي كه نايب است به كسي كه نايب‎نيست، و يا نمازطواف واجب را به‎مستحب و بالعكس اقتداء كنند يا نه؟

پاسخ:  اقتداء به نماز طواف در صور مذكوره مانعي ندارد، ولي اكتفاء به آن نكند، و خود نيز نماز را به نحو ميسور بخواند.

ترك نماز طواف

سؤال:  شخصي مشغول سعي شده و از نصف تجاوز كرده، و يا پيش از رسيدن به نصف، متوجه شده كه نماز طواف نخوانده، وظيفه‎اش چيست؟

پاسخ:  سعي را رها نموده، نماز طواف بخواند، و بعد در صورت تجاوز از نصف بقيه سعي را، و در كمتر از نصف همه آن را مجدداً بجا آورد.

سؤال:  شخصي نماز طواف عمره را فراموش كرده، و بعد از تقصير متوجه شده، آيا بايد نماز را با لباس احرام بجا آورد يا لازم نيست؟

پاسخ:  لزوم آن معلوم نيست، اگر چه احتياط آن خوب است.

سؤال:  شخصي طواف عمره را بجا آورده، و بدون نماز و سعي، تقصير كرده است، تكليف او چيست؟

پاسخ:  بايد نماز و سعي و تقصير را بجا آورد، و با فرض جهل يا نسيان اعاده تقصير لازم نيست، اگر چه احوط است.

سؤال:  شخصي بعد از طواف وضوي او باطل شده، و خجالت كشيده كه بپرسد، و نمازش را بي وضو خوانده است، و بعد از آن سعي و تقصير را انجام داده و مُحل شده است، وظيفه او چيست؟

پاسخ:  نماز را صحيحاً بجاي آورد و بنابراحتياط سعي و تقصير را اعاده نمايد.

موالات بين طواف و نماز طواف

سؤال:  اگر در خلف مقام ابراهيم(عليه السلام) براي نماز طواف واجب جا نباشد، و تقريباً يك ربع ساعت صبر كند تا جا پيدا شود، آيا اين مقدار زمان با موالات عرفيه، منافات دارد يا نه؟

پاسخ:  در فرض مرقوم اين مقدار فاصله مضر به موالات عرفيه نيست.

سؤال:  آيا فاصله انداختن بين طواف و نماز به مقدار دو ركعت نماز اشكال دارد، و اصولاً چه مقدار فاصله مُخلّ است؟

پاسخ:  مانع ندارد، و ميزان مبادرت عرفيه است. و در هر صورت با تأخير نماز، اعاده طواف لازم نيست.

ترتيب بين طواف و نماز طواف و سعي

سؤال:  اگر نماز طواف حج را بعد از سعي بجا آورد، آيا لازم است براي حفظ ترتيب، سعي را اعاده نمايد؟

پاسخ:  احتياط مستحب اعاده سعي است.

سؤال:  در صورتي كه جهلاً نماز را قبل از طواف بجا آورد، تكليف او چيست؟

پاسخ:  نماز را دوباره بجا آورد.

نماز طواف مستحب

سؤال:  نماز طواف مستحب واجب است يا مستحب؟

پاسخ:  مستحب است.

___________________________

منبع: پایگاه معظم له


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -