انهار
انهار
مطالب خواندنی

آیت الله العظمــی وحید خراسانی(مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سوال 238 : اگر كسي طواف را بدون وضو انجام داده حكم طوافش چيست؟

پاسخ: طهارت از حدث اصغر و اكبر شرط طواف است و چنانچه طواف را بدون طهارت انجام دهد از روي عمد باشد يا از روي جهل يا فراموشي طوافش باطل است.

شك در طهارت در اثناء طواف

سوال 239 : اگر كسي در اثناء طواف شك كند كه طهارت از حدث دارد يا نه آيا طوافش صحيح است؟

پاسخ: اگر پيش از شروع طواف يا در اثناى آن شك كند كه طهارت از حدث دارد يا نه، در صورتى كه بداند قبلا طهارت داشته و شك كند كه بعد حدثى از او سرزده يا نه، به شك خود اعتنا نكند، و در غير اين صورت بايد طواف را از نو به جا آورد.

شك در طهارت بعد از انجام طواف

سوال 240 : اگر كسي بعد انجام طواف شك كند هنگام طواف طهارت داشته يا نه ، تكليفش چيست؟

پاسخ: لازم نيست به شك خود اعتنا كند، اگرچه احتياط مستحب آن است كه دوباره آن را به جا آورد، ولى براى نماز طواف بايد تحصيل طهارت كند، مگر آن كه بداند قبلا حدث موجب غسل از او سرزده و پس از طواف حدث موجب وضو از او سر زند، و شك كند غسل را انجام داده يا نه، كه بايد هم غسل كند و هم وضو بگيرد و دوباره طواف را به جا آورد، و بعد از آن نماز طواف را بخواند.

بطلا ن طواف عمره تمتّع و خروج از احرام

سوال 241 : شخصي به حج رفته و بعد از تمام شدن حج فهميده كه وضوئش باطل بوده ، و بعد مدتي ازدواج نموده آيا عقد ازدواج او صحيح است؟

پاسخ: اگر وضوئش در هنگام عمره تمتع باطل بوده طوافش هم باطل مي شود و وقتي طواف عمره تمتع باطل شد، احرام آن هم باطل مي شود ، پس عقد او صحيح خواهد بود.

خون كمتر از درهم در بدن يا لباس طواف گذار

سوال 242 : اگر به هنگام طواف خون كمتر از درهم در لباس يا بدن باشد طواف صحيح است؟

پاسخ: درطواف بنابر احتياط واجب طهارت بدن و لباس از نجاست شرط است، و نجاستى كه در بدن يا لباس نمازگزار عفو شده است ـ مانند خون كمتر از درهم ـ در طواف عفو نشده است.

نجاست بدن يا لباس در هنگام طواف و نماز آن

سوال 243 : اگر كسي در هنگام طواف و نماز آن بدن و لباسش نجس بوده و او نمي دانسته و يا فراموش كرده و بعد از انجام آنها نجاست را فهميده يا به ياد آورده ، آيا طواف و نمازش صحيح است؟

پاسخ: طوافش در هر دو صورت(جهل و نسيان) صحيح بوده و نماز طواف هم در صورتي كه جهل به نجاست داشته و بعد تمام شدن آن فهميده، صحيح مي باشد، ولي در صورتي كه علم به نجاست داشته و فراموش نموده و نماز طواف را خوانده اگر فراموشي او به جهت اهميت ندادن باشد بايد نماز را اعاده كند، و در غير اين صورت هم بنابر احتياط واجب بايد نماز را اعاده نمايد.

طواف در خارج محدوده بين خانه كعبه و مقام ابراهيم عليه السلام

سوال 244 : آيا محدوده طواف بايد بين مقام ابراهيم عليه السلام و خانه كعبه باشد يا در خارج از آن هم طواف صحيح است؟

پاسخ: اقوى اين است كه طواف در خارج اين محدوده(پشت مقام) كفايت مي كند و اگر متمكّن باشد كه بدون حرج و مشقت در اين محدوده طواف نمايد انجام طواف خارج اين محدوده مكروه است.و اگرمتمكّن از طواف در آن محدوده نيست، يا طواف در آن براى او حرجى باشد، جايز است ـ بدون كراهت ـ از پشت مقام طواف نمايد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -