مسأله 1488-اگر در صف هاي جماعت جا باشد، مكروه است انسان تنها بايستد1.
اين مسأله دررساله آيت الله سبحانی نيست
1- بهجت: [و] راه دادن افرادي كه از كمال عقل برخوردار نيستند، مثل طفل، ديوانه و ابله در صف اول و به خصوص نزديك امام و يا در جايي كه گمان مي رود موجب فساد نماز ديگران شود، مكروه است.
*****
مكارم: مسأله- شايسته است به اميد ثواب از امور زير بپرهيزد:
1- اگر در صفهاي جماعت جا باشد نمازگزار تنها نايستد.
2- مأموم ذكرهاي نماز را طوري نگويد كه امام بشنود.
3- مسافري كه نماز ظهر و عصر و عشا را شكسته مي خواند، براي كساني كه مسافرنيستند، امامت نكند، همچنين كسي كه مسافر است، به شخص حاضر اقتدا نكند (البته منظور از كراهت دراينجا كمتر بودن ثواب است وگرنه نماز جماعت در هر صورت ثواب دارد).
مسأله 1489-مكروه است مأموم ذكرهاي نماز را طوري بگويد كه امام بشنود.
اين مسأله دررساله آيت الله سبحانی نيست
مكارم: رجوع كنيد به ذيل مسأله 1488.
مسأله 1490- مسافري كه نماز ظهر و عصر و عشا را دو ركعت مي خواند مكروه است در اين نمازها به كسي كه مسافرنيست اقتدا كند1 و كسي كه مسافر نيست مكروه است در اين نمازها به مسافر اقتدا نمايد2.
اين مسأله در رساله آيات عظام: مظاهری و سبحانی نيست
1- زنجاني: مكروه است دراين نمازها به شخص غير مسافر اقتدا كند، همچنين شخص غير مسافر در اين نمازها، مكروه است به مسافر اقتدا نمايد و در هر دو صورت بهتر است فرادي بخواند.
2- فاضل: يعني ثواب كمتري دارد، هر چند نماز جماعت افضل از نماز فرادي است.
مكارم: رجوع كنيد به ذيل مسأله 1488.
*****
بهجت: مسأله- اقتدای مسافر به غیر مسافر و همچنین برعکس مکروه است و کراهت در این موارد به معنای کم شدن ثواب جماعت است.
مسأله اختصاصي
بهجت: مسأله 1211- در صورتي كه جماعت برپا شد و «قد قامت الصلوة» گفته شود، خواندن نافله براي مأموم مكروه است و بنابرأقرب ، اين كراهت قبل از «قد قامت الصلوة» نيز هست، در صورتي كه بداند به اول جماعت نمي رسد.