انهار
انهار
مطالب خواندنی

چهارم: پيش ازرسيدن به هشت فرسخ، از وطن خود نگذرد

بزرگ نمایی کوچک نمایی
شرط چهارم1: آن كه نخواهد پيش ازرسيدن به هشت فرسخ، از وطن خود بگذرد2، يا ده روز يا بيشتر در جايي بماند3؛ پس كسي كه مي خواهد پيش از رسيدن به هشت فرسخ از وطنش بگذرد 4، يا ده روز درمحلّي بماند، بايد نماز را تمام بخواند5.
1- سبحانی: «از وطن عبور نکند»...
2- سيستاني: و در آنجا توقف كند...
3- سبحانی: در این صورت، سفر او قطع می شود...
4- سيستاني: و در آن توقف كند...
5- سيستاني: و اگر مي خواهد از وطن بدون توقف بگذرد بايد احتياطاً هم شكسته بخواند و هم تمام.
*****
مكارم: شرط چهارم: قبل از رسيدن به هشت فرسخ از وطن خود عبور نكند و نخواهد ده روز يا بيشتر در اثناء راه توقف كند. [و]اگر مسافر به وطن خود وارد شود، سفر او قطع مي گردد و همچنين اگر به محلّ اقامه ده روز برسد، حتي اگر ترديد دارد كه از وطنش بگذرد يا در جايي ده روز اقامه كند، باز هم نماز او تمام است.
زنجاني: شرط چهارم –  «نبودن قاطع »از شرایط شکسته خواندن نماز آن است که  تصميم داشته باشد پيش از رسيدن به هشت فرسخ از وطن خود نگذرد، و درجايي قصد اقامه ده روز يا بيشتر نداشته باشد، و سي روز بدون قصد در جايي نماند، پس كسي كه مي خواهد پيش از رسيدن به هشت فرسخ از وطنش بگذرد، يا مي خواهد در جايي ده روز بماند، يا احتمال مي دهد كه در جايي سي روز بدون قصد بماند، بايد نماز را تمام بخواند.
مظاهری: کسی که می خواهد پیش از رسیدن به هشت فرسخ از وطنش بگذرد یا ده روز در محلّی بماند باید نماز را تمام بخواند چون از اول قصد هشت فرسخ را نداشته است.
مسأله 1293-كسي كه نمي داند1 پيش از رسيدن به هشت فرسخ از وطنش مي گذرد يا نه، يا ده روز در محلّي مي ماند يا نه2، بايد نماز را تمام بخواند.
این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.
1- زنجاني: كسي كه شك دارد...
2- خوئي، تبريزي، سيستاني، زنجانی: یا ده روز در محلّي قصد اقامت مي نمايد يا نه...
مكارم: رجوع كنيد به ذيل شرط چهارم.
مسأله 1294-كسي كه مي خواهد پيش از رسيدن به هشت فرسخ، از وطنش بگذرد1، يا ده روز در محلّي بماند (و نيز كسي كه مردد است كه از وطنش بگذرد، يا ده روز در محلّي بماند2) اگر از ماندن ده روز يا گذشتن از وطن منصرف شود، باز هم بايد نماز را تمام بخواند، ولي اگر باقيمانده راه هشت فرسخ باشد3 ، يا چهار فرسخ باشد و بخواهد برود4 و برگردد5، بايد نماز را شكسته بخواند.
اين مسأله در رساله آيات عظام:  مظاهری، مكارم و سبحانی نيست
1- سيستاني: و در آن توقف كند...
زنجاني: يا قصد داشته ده روز در محلّي بماند، و نيز كسي كه مردد است از وطنش بگذرد، يا قصد اقامت ده روز در محلّي بنمايد، اگر در بين راه ، تصميم بگيرد كه از وطن نگذرد يا قصد اقامه نكند، باز هم بايد نماز را تمام بخواند، ولي اگر باقيمانده راه به تنهايي يا به ضميمه برگشت، هشت فرسخ باشد، بايد نماز را شكسته بخواند.
2- [قسمت داخل پرانتز در رساله آيت الله فاضل نيست]
3- سيستاني: اگر باقيمانده راه هر چند با برگشتن هشت فرسخ باشد بايد نماز را شكسته بخواند.
4- وحید: بدون اینکه سر چهار فرسخ قاطع سفر برایش پیش آید...
5- خوئي، تبريزي، وحید: و برگشتن نيز چهار فرسخ باشد...

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -