بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
حکم شرعی سود بانکی
یکی از مسائل مهم در فقه اسلامی، حکم شرعی سود بانکی است
در این خصوص بین مراجع معظم تقلید تفاوت فتوا وجود دارد.
حکم شرعی سود بانکی، موضوعی چالش برانگیز و محل تفاوت فتاوای مراجع تقلید است.
تفاوت فتاوا :
{۱} برخی مطلق سود بانکی را حرام میدانند:
برخی از مراجع تقلید، هر گونه سود بانکی را ربا و حرام می دانند. این دسته از مراجع معتقدند که ربا، از گناهان کبیره است و دریافت و پرداخت آن، حرام شرعی است.
{۲} برخی سود بانکی را با شرایط خاص حلال میدانند:
شرایط خاص و حلال بودن عبارتند از:
(۱) انجام معاملات شرعی:
بانک ها باید سپرده های مردم را در معاملات شرعی مانند مضاربه، مزارعه، مساقات و... به کار گیرند.
(۲) مشخص بودن سود:
سود سپرده ها باید از قبل مشخص و تعیین شده باشد.
(۳) مشارکت در سود و زیان:
سپرده گذاران باید در سود و زیان معاملات، شریک باشند.
(۴) عدم وجود قرض ربوی:
وام های بانکی نباید به صورت ربوی و با سود اضافی باشند.
{۳} برخی تفکیک بین بانک های دولتی و خصوصی قائل هستند:
برخی دیگر از مراجع تقلید، بین بانک های دولتی و خصوصی تفکیک قائل می شوند. به نظر این دسته از مراجع، سود بانکی در بانک های دولتی، به دلیل حاکمیت نظام اسلامی، جایز است. اما در مورد بانک های خصوصی، حکم شرعی سود بانکی به نحوه فعالیت آنها بستگی دارد.
حلال یا حرام بودن دریافت و پرداخت سود به بانک ها، مبلغ اضافه به ازای تاخیر در پرداخت قسط ، دریافت وام، بانک های ربوی، و ... از جمله مباحث چالش برانگیز در زمینه بانکداری اسلامی هستند که رهبر انقلاب برای هریک از آنها راهکاری ارائه کرده اند.
یکی از مواردی که در دنیای امروز تمام مردم با آن در ارتباط هستند، مسائل پولی و بانکداری آن هم به شیوه نوین است؛ که همین نحوه استفاده از این خدمات ممکن است در مواردی موجب ایجاد سوالات و شبهاتی در بین مردم شود. مسائل پولی و به شکل نوین آن (بانکی) جز مواردی است که دین اسلام قویا به آن پرداخته و دستوراتی را در رابطه با آن داشته است.
با توجه به اهمیت نحوه صحیح اجرای سیاست های بانکداری اسلامی، آگاهی از فتاوای مراجع تقلید حائز اهمیت است.
آیةالله العظمی امام خامنه ای :
عملیات بانکی که به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای محترم نگهبان رسیده، اشکال ندارد.
آیةالله العظمی مکارم شیرازی :
با توجه به اینکه سپرده ها به عنوان مضاربه گذارده می شود، سود مضاربه اشکالی ندارد.
آیةالله العظمی صافی گلپایگانی :
اگر پرداخت سود سپرده بانکی تحت عنوان یکی از معاملات شرعی با مراعات شرایط شرعی آن باشد، مانعی ندارد والا جایز نیست.
آیةالله العظمی نوری همدانی :
اگر متصدیان بانک ها را وکیل کنند که از آن پول ها در فعالیت های اقتصادی به کار گرفته شود و مبلغی از منافع را به صاحبان پول بدهند، مانعی ندارد.
آیةالله العظمی بهجت :
سود سپرده بانکی ربا و حرام است؛ مگر با معامله شرعیه در قبال سود معین. به این صورت که با سود یک معامله شرعیه انجام دهد، مثلاً یک خودکار را از بانک بخرند به مبلغ سود، به شرط آن که بانک فلان مبلغ وام به او پرداخت کند، مانعی ندارد.
آیةالله العظمی شبیری زنجانی :
سپرده گذاری در بانک در قالب یک قرارداد شرعی، مثل مضاربه و مانند آن، اشکال ندارد و سودش حلال است.
آیةالله العظمی خویی :
گذاشتن پول در بانک دولتی یا غیردولتی به شرط انتفاع چه به عنوان بهره باشد یا غیر آن حرام است ولی بدون شرط و قرار به طوری که اگر به او ندهند مطالبه نخواهد کرد جایز است ولو بداند که نفعی عاید او خواهد شد بلکه به امید نفع هم باشد حرام نیست و اگر بانک دولتی باشد آن نفعی که به هر طور به او داده می شود باید برای جواز تصرّف و اصلاح آن رجوع به حاکم شرع یا وکیل او نماید بلکه اصل پول خود را هم که پس می گیرد چون حکم مجهول المالک را دارد باید در آن هم رجوع به حاکم شرع یا وکیل آن کند که ما اجازه داده ایم به شرط آنکه در حرام صرف نکند و زیادی آن را در آخر سال تخمیس کند.
پس از ویرایش و زیبا سازی به نقل از:
تاریخ به روزرسانی: یکشنبه, ۹ شهریور ۱۴۰۴