انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۳۶۷) اطلاعاتی در باره نَذْر

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّلاَمُ عَـــــلَى
مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين
اطلاعاتی در باره نَذْر
 
تعریف نَذْر
نَذْر آن است که انسان برای خدا ملتزم شود عملی پسندیده را انجام دهد یا عملی ناپسند را ترک کند.
    
سابقه نَذْر
طبق آیات قرآن کریم و روایات، نَذْر در امتهای پیش از اسلام نیز وجود داشته است.
مانند:
نَذْر همسر عمران.
سوره آل عمران، آیه ۳۵.
نَذْر حضرت مریم.
سوره مریم، آیه ۲۶.
عمل به نَذْر را یکی از ویژگی‌های عباد الرحمن است.
سوره انسان، آیه ۷.
آیه اطعام نیز که در فضیلت اهل بیت (علیهم السلام) است، مربوط به نَذْر آنان برای رفع بیماری امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) است. خدای متعال آنان را شفا بخشید و ایشان نیز روزه گرفتند.
الکشاف زمخشری، ج۴، ص۶۷۰.
اقسام نَذْر
{۱} نذر مطلق،
نَذْر مطلق آن است که نَذْر کننده برای خدا ملتزم شود عملی پسندیده را انجام یا عملی ناپسند را ترک کند و حاجت خاصّی ندارد و آن عمل را صرفاً برای اجر و ثواب و پاداش الهی انجام می‌دهد مانند کسی که نَذْر می‌کند مثلاً نماز شب بخواند.
در نَذْر مطلق عمل به نَذْر بدون هیچ قید و شرط واجب میگردد و نَذْر کننده مجاز به ترک عمل به نَذْر نیست.
{۲} نذر مشروط.
نَذْر مشروط آن است که نَذْر کننده حاجت خاصّی دارد مثلاً: بیمارش خوب شود یا مسافرش به سلامت از سفر بازگردد.
در نَذْر مشروط زمانی عمل به نَذْر واجب میگردد که نذر کننده حاجتش روا گردد.
    
شرایط صحت نَذْر:
نذرکننده باید:
{۱} عاقل باشد.
بنابراین نَذْرغیرعاقل صحیح نیست.
{۲} بالغ باشد.
بنابراین نَذْرغیربالغ صحیح نیست.
{۳} مختار باشد.
بنابراین نَذْرغیرمختار صحیح نیست.
{۴} به انجام نَذْر قادر باشد.
بنابراین نَذْرکسی که قادر به انجام نیست صحیح نیست.
{۵} صیغه نَذْر بخواند.
بنابراین نَذْربدون خواندن صیغه نَذْر منعقد نیست و اگر کسی صیغه نَذْر نخوانده باشد عمداً هم اگر به نَذْر عمل نکند کفّاره ندارد.
{۶} نَذْر شرعاً رجحان داشته باشد. مثلا نَذْر کند یک عمل مستحب یا واجب را انجام دهد و یا کار حرام یا مکروهی را ترک کند.
    
در صورت وجود شرایط نَذْر:
{۱} عمل به نَذْر واجب است.
{۲} تغییر یا تبدیل نَذْر جایز نیست.
{۳} در صورت ترک عمل به نَذْر، کفاره واجب می‌شود.
اگر انسان نَذْر صحیح نموده باشد، وعمداً عمل به نَذْر را ترک کند، کفاره بر او واجب است؛ (یعنی باید به شصت فقیر غذا دهد و یا شصت روز روزه بگیرد).
    
نکاتی قابل توجّه:
{۱} در نَذْر فرزند، اجازۀ والدین شرط نیست،
{۲} در نَذْر زن، بیشتر  فقها اجازه شوهر را شرط میدانند و بدون اجازه شوهر نَذْر زن باطل است.
{۳} نذر کننده خودش باید انجام دهد.
بنابراین پخش نَذْر در کانالها و گروههای مجازی موجب تکلیف برای دیگران و رفع تکلیف از نَذْر کننده نمی شود.
    

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -