بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه
حکم فرو بردن اخلاط سر و سينه در حال روزه
سؤال:
آیا فرو بردن اخلاط سر و سينه روزه را باطل میکند؟
پاسخ:
همه مراجع عظام تقلید: بلعیدن و فرو بردن اخلاط سر و سينه، تا به فضاي دهان نرسيده اشكال ندارد و روزه را باطل نمی کند.
آیةالله العظمی بهجت: جواز فرو بردن اخلاط سر و سينه، در صورتي كه در غير حال روزه امري عادي باشد و به فضاي دهان نرسيده باشد خالي از وجه نيست.
امّا اگر اخلاط وارد فضای دهان شود:
آیات عظام: امام خمینی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، بهجت، صافی گلپایگانی ، تبریزی، امام خامنه ای، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی: اگر اخلاط سر و سينه داخل فضاي دهان شود، احتياط واجب آن است كه آن را فرو نبرد.
آیةالله العظمی اراکی: اگر اخلاط سر و سينه، داخل فضای دهان شود نبايد آن را فرو برد.
آیةالله العظمی سیستانی: اگر اخلاط سر و سينه، داخل فضای دهان شود و آن را فرو ببرد، روزهاش باطل نمیشود؛ هرچند احتیاط مستحب است که آن را فرو نبرد.
آیةالله العظمی شبیری زنجانی: اگر اخلاط سر و سينه داخل فضاي دهان شود، احتياط مستحبّ آن است كه آن را فرو نبرد.
آیةالله العظمی مظاهری: اگر اخلاط سر و سينه داخل فضاي دهان شود، بهتر است كه آن را فرو نبرد.
آیةالله العظمی جوادی آملی: احتیاط واجب، آن است زمانی که به فضای دهان رسید، از فرو بردن آن به حلق خودداری کند؛ ولی چون مُبطل بودن آن قطعی نیست، اگر فرو رود، روزه او صحیح است.
آیةالله العظمی سبحانی؛ این مسأله را در رساله خود نیاورده اند.
نکته
بزرگوارانی که مرجع تقلیدشان در موضوع احتیاط کرده باشند میتوانند از احتیاط مرجع تقلیدشان به فتوای مرجع دیگری رجوع کنند البته با رعایت ألاعلم فالأعلم
به نقل از