بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ
وَ جَامِعِ الْكَلِمِ.
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِاللهِ الصالِحینَ
وَ رَحْمَةُ ٱللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
(۲) حُکم جماع در زمانی که همسر شرعاً حائض است
سؤال:
چون برخی از روزها حیض زن قطعی نیست ولی زن شرعاً باید برای خود حیض قرار دهد مثلاً زمانی که زن بیشتر از ده روز خون می بیند و
باید به دستوری که بعداً گفته می شود روزهای عادت خویشان خود را حیض قرار می دهد.
آیا شوهرمی تواند در چنین روزهایی با زن خود نزدیکی نماید؟
پاسخ:
آیات عظام: امام خمینی، خوئی، گلپایگانی، اراکی، فاضل لنکرانی، بهجت، صافی گلپایگانی ، تبریزی، امام خامنه ای، سیستانی، وحید خراسانی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی: شوهرش نمی تواند در آن روزها با او نزدیکی کند.
آیةالله العظمی شبیری زنجانی: جماع کردن در روزهایی هم که حیض زن قطعی نیست ولی شرعاً باید برای خود حیض قرار دهد جایز نیست. پس زنی که باید به دستوری که بعداً گفته می شود روزهای عادت خویشان خود را حیض قرار می دهد، شوهرش نمی تواند در آن روزها با او نزدیکی نماید، همچنین در روزهایی که زن شرعاً می تواند برای خود حیض قرار دهد (همچون روزهای استظهار که در مسأله [اختصاصی ۴۸۷، ذیل مسأله ۴۸۰ متن اصلی] توضیح داده می شود) اگر زن آن روزها را حیض قرار دهد ، شوهرش نمی تواند در آن روزها با او نزدیکی کند، و لازم نیست در حیض قراردادن از شوهر خود اجازه بگیرد، اگر چه احتیاط استحبابی در اجازه گرفتن است.
آیات عظام مکارم و مظاهری؛ این مسأله را در رساله خود نیاورده اند.