بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ.
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِاللهِ الصالِحینَ
وَ رَحْمَةُ ٱللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
(۱) چیزهایی که بر حائض حرام است
همه آیات عظام: چند چیز بر حائض {شبیری زنجانی: و کسی که شرعا محکوم به حائض بودن است} حرام است:
{۱} همه آیات عظام: انجام عبادتهایی که مانند نماز{و روزه و طواف خانه خدا} باید با وضو یا غسل یا تیمّم بجا آورده شود.
آیةالله العظمی سیستانی: و اگر زن حائض اینگونه اعمال را به قصد عمل صحیح انجام دهد جایز نیست.
آیةالله العظمی شبیری زنجانی: و در مدتی که حائض می باشد، یا در مدتی که شرعاً محکوم به حائض بودن است، اگر چنین عبادتهایی را – هرچند به امید ثواب- بجا آورد معصیت کرده است.
آیةالله العظمی وحید خراسانی: مراد از حرمت در مورد این عبارت این است که جایز نیست آنها را به قصد امر و مطلوبیت شرعی بجا آورد.
نکته:
{بنابراین:} بجا آوردن عبادتهایی که وضو و غسل و تیمّم برای آنها لازم نیست، مانند نماز میّت، مانعی ندارد.
{۲} همه آیات عظام: تمام چیزهایی که بر جنب حرام است و در احکام جنابت {مسأله ۳۵۵} گفته شد.
{۳} همه آیات عظام: جماع کردن در فرج، که هم برای مرد حرام است و هم برای زن.
آیات عظام: امام خمینی، خوئی، گلپایگانی، اراکی، فاضل لنکرانی، بهجت، صافی گلپایگانی، تبریزی، امام خامنه ای، سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی: اگر چه به مقدار ختنه گاه هم داخل شود و منی هم بیرون نیاید {باز هم حرام است}.
آیات عظام: امام خمینی، خوئی، گلپایگانی، اراکی، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی ، تبریزی، امام خامنه ای، سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی: بلکه احتیاط واجب آن است که به مقدار کمتر از ختنه گاه را هم داخل نکند.
سؤال:
آیا وطی در دبُر (آمیزش از پشت و عقب همسر) جایز است؟
پاسخ:
آیات عظام: امام خمینی، گلپایگانی، صافی گلپایگانی، امام خامنه ای، وحید خراسانی، نوری همدانی، جوادی آملی، مظاهری: کراهت شدیده دارد.
آیةالله العظمی اراکی: محلّ اشکال است.
آیةالله العظمی خوئی: بنابراحتیاط لازم، چه حائض باشد چه نباشد، حرام است.
آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: اگر راضی {هم} باشد، کراهت شدیده دارد.
آیةالله العظمی سیستانی: بنابر احتیاط، اگر زن راضی نباشد، چه حائض باشد چه نباشد، جایز نیست.
آیةالله العظمی وحیدخراسانی: بنابراحتیاط واجب از وطی در دُبُر زن حائض اجتناب شود. و غیر از نزدیکی کردن با زن حائض، سایر استمتاعات - مانند بوسیدن و ملاعبه نمودن - مانعی ندارد.
آیةالله العظمی شبیری زنجانی: بطور کلی شدیداً مکروه است و خلاف احتیاط استحبابی است و در حال حیض، احتیاط استحبابی اکید در ترک آن است.
آیات عظام: بهجت، تبریزی، مکارم شیرازی، سبحانی؛ این مسأله را در رساله خود نیاورده اند.
نکته:
طلاق دادن زن در حالت حیض یا نفاس صحیح نیست و باطل است مگر در سه صورت:
{۱} . شوهرش بعد از ازدواج با او 1نزديكي نكرده باشد.
{۲} . باردار باشد.
{۳} . مرد بواسطه غايب بودن نتواند يا برايش مشكل باشد كه پاك بودن زن را بفهمد.