انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۵) بحثی اجمالی در باره افزایش یا کاهش جمعیت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
بحثی اجمالی در باره افزایش یا کاهش جمعیت
    
فهرست مطالب:
(۱) مقدمه:
(۲) اهمیّت فرزندآوری در اسلام
(۳) تکالیف شرعی، نسبت به مسأله جمعیت
(۴) آیا والدین یا یکی از زوجین حقّ ممانعت از فرزندآوری دارند؟
ه نسبت به دنیا نیاوردن فرزند یا کم کردن تعداد فرزند آوری و یا تاخیر فرزند آوری که بعضا احتمال بیماری را در مادر (مثل سرطان پستان) تشدید میکند،برای دختر یا پسر خانواده یا زوجین تکلیف آور است؟
(۵) احکام جمعیت و سقط جنین
(۶) آیا زوجه مختار است بیش از یک فرزند نخواهد؟
(۷) آیا زوج حقّ دارد برای فرزند داشتن ازدواج مجدد کند؟
______________
______________
(۱) مقدمه:
یکی از توطئه های مسلّم صهیونیست‌ها و استکبار جهانی با مدیریت صهیونیست‌ها کاهش جمعیت مسلمین بویژه شیعیان است.
علاوه بر اخطار ده ها فرهیخته و دلسوز و دانشمندان؛ امام خامنه ای (مدّظلّه) حدوداً ده ها بار نسبت به خطر کاهش جمعیت هشدار داده اند.
جبهه صهیونیستی برای کاهش آمار جمعیت مسلمانان جهان به خصوص جمعیت ایران - از طریق اشاعه فحشا، اعتیاد، بیماری‌های ناشناخته، تجویز داروهای ناباروری، کشتار و جنگ - تلاش زیادی کرده اند.
    
استکبار و صهیونیست‌ها با درگیر کردن کشورهای اسلامی مانند: پاکستان، میانمار، افغانستان، عراق، یمن و بحرین و... به جنگ و کشتار داخلی قصد دارند ریشه اسلام و مسلمانان را بخشکانند هرچند نمی‌توانند.
    
بر اساس اظهارنظر کارشناسان؛ نسل و جمعیت اسلام به ویژه جامعه ایرانی به تدریج به سمت پیری می‌رود و جوانان در حال کاهش هستند که باید با این خطر مقابله کرد.
و البته اگر تدبیری نشود و نسل ایرانی به سمت پیری برود، در آینده توانایی کشورمان برای فعالیت و توسعه ضعیف می شود و نخواهیم توانست مشکلات را مهار کنیم.
نگرانی سران مسیحیت و به ویژه غرب از افزایش جمعیت مسلمانان از مسیحیان تا ۲۰۵۰.
به گزارش «شیعه نیوز»، براساس تحقیقات جدیدی که توسط {مرکز تحقیقات پیو (Pew Research Center) یک اندیشکده آمریکایی مستقر در واشینگتن} منتشر شده تا پایان قرن حاضر، برای اولین بار در تاریخ تعداد مسلمانان بیشتر از تعداد مسیحیان خواهد شد.
    
آلن کوپرمن مدیر بخش تحقیقات دینی در مرکز تحقیقاتی پیو گفت: یک طرز تفکر این است که مسیحیت هفت قرن جلوتر از اسلام بوده است ولی اکنون پیروان اسلام با مسیحیت درحال رسیدن به یک میزان مساوی هستند.
    
درحال حاضر مسیحیت پرجمعیت ترین دین دنیا است و یک سوم پیروان ادیان جهان را به خود اختصاص داده است. تحقیقات پیو نشان می دهد که سرعت رشد اسلام با هیچ کدام از ادیان دیگر برابری نمی کند و از همه آنها بیشتر است.
    
براساس این تحقیق، گروه های دینی تا سال ۲۰۵۰ حدود ۳۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. این درحالی است که گروه های دینی در سال ۲۰۱۰ تنها ۲۳ درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می دادند. این بدان معناست که تعداد مسلمانان دنیا تا سال ۲۰۵۰ تقریبا برابر با تعداد مسیحیان برابری و یا از آنها بیشتر خواهد شد.
    
اگر رشد اسلام با همین میزان پیش برود، تعدد مسلمانان تا سال ۲۰۷۰ از مسیحیان بیشتر خواهد شد.
این رشد هم به سن نسبتا جوان جمعیت مسلمان ارتباط دارد و هم به نرخ باروری میان آنها.
سایر گروه های دینی دارای جمعیتی سالخورده هستند. برای مثال نیمی از پیروان بودا بیش از ۳۰ ساله هستند و نرخ باروری میان آنها ۱.۶ است. در مقام مقایسه در سال ۲۰۱۰، یک سوم از جمعیت مسلمانان زیر ۱۵ سال داشتند و نرخ تولد به ازای هر زن مسلمان ۳.۱ کودک است درحالی که این رقم برای زنان مسیحی ۲.۷ کودک است.
    
تحقیقات پیو نشان می دهد که دو تغییر جالب دیگر از چشم انداز دینی در حال وقوع است.
    
خدا ناباوران، شکاکیان و افرادی که خود را به هیچ گروه دینی متعلق نمی دانند تا سال ۲۰۵۰ درصد کوچکتری از جمعیت کل جهان را تشکیل می دهند. این درحالی است که گفته می شود این گروه ها دراروپا و آمریکا درحال رشد هستند. گفته می شود علت این کاهش پایین بودن نرخ باروری در میان این افراد است.
    
راه مقابله با کاهش جمعیت و پیری ایران   
دو راه مقابله با کاهش جمعیت و پیری نسل ایران وجود دارد:
۱- همکاری و البته اعتماد دولت و ملت در اجرای سیاستهای کلّی افزایش جمعیت.
۲- همّت مؤمنان در موضوع فرزند آوری.
    
دو هشدار از امام خامنه ای (مدّظلّه):
(۱) «این محدود کردن تعداد فرزندان در خانه‌‌ها - به این شکلی که امروز هست- خطاست! این نسل جوانی که امروز ما داریم، اگر در ۱۰ سال آینده، ۲۰ سال آینده و در دوره‌‌ها و مرحله‌‌‌های آینده این کشور بتوانیم آن را حفظ کنیم، همه مشکلات کشور را اینها حل می‌‌‌کنند».
بیانات امام خامنه ای در اجتماع مردم بجنورد، ۹۱/۷/۱۹
(۲) باید «مسأله جمعیّت را جدّی بگیرید! جمعیّت جوان کشور دارد کاهش پیدا می‌‌کند. یک جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست؛ یعنی مسأله جمعیّت از آن مسائلی نیست که بگوییم حالا 10 سال دیگر فکر می‌‌کنیم؛ نه، اگر چند سال بگذرد، وقتی نسل‌‌‌‌ها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست»
بیانات امام خامنه ای در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۹۲/۹/۱۹
(۲) اهمیّت فرزندآوری در اسلام

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -