انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۲۸۱) آیةالله بروجردی و آیةالله خویی پرچم دار نهضت وحدت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
آیةالله بروجردی و آیةالله خویی پرچم دار نهضت وحدت
    
آیةالله اراکی در جمع بانوان مبلغه استان قم:
آیات قرآن و احادیث؛ تفرقه را شرک عنوان می کنند.
آیةالله بروجردی و آیةالله خویی پرچم دار نهضت وحدت بودند.
وحدت به نفع جامعه اسلامی و به ضرر دشمنان اسلام است.
    
منظور از وحدت این نیست که شیعیان از عقاید شیعی خود دست بکشند و یا اینکه اهل سنت از عقاید خود دست بکشد بلکه حرف ما در مسئله وحدت و تقریب این است که شیعیان و اهل سنت نقاط اشتراک فراوانی دارند بیاییم با تکیه بر این اشتراکات به وحدت برسیم. آیت الله بروجردی و همچنین آیت الله حکیم و آیت الله خویی پرچم دار این نهضت بودند.
آیةالله «محسن اراکی» دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در همایش «عصر امام خمینی (ره) تحولات جهانی؛ تهدید ها و راهکارها» ویژه مبلغات استان قم که توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه در شهر قم برگزار شد گفت: الان چالش های جدی و گسترده ای پیش روی خدمتگذاران به دین، مبلغان دینی و دلسوختگان جامعه، مذهب و ملت وجود دارد که مهمترین آن، چالش پراکندگی و جنگ داخلی و خصومت بین گروهها، گرایش ها و مذاهب در درون جامعه اسلامی است.
      
وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و تداوم این انقلاب به رهبری مقام معظم رهبری، امید و تلاش دشمنان اسلام برای متلاشی کردن جامعه اسلامی از درون را از بین برد.
     
آیةالله اراکی اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بیداری نهضت و جنبش اسلامی شرق و غرب جامعه اسلامی را فرا گرفت و حتی این جنبش به جامعه اروپا و آمریکا نیز رسید، هویت اسلامی دوباره در جهان زنده شد، جوامع اسلامی حیات جدیدی را آغاز کردند و رژیم های استبدادی در منطقه نظیر رژیم صدام و رژیم های طاغوتی در شمال افریقا نظیر بن علی، حسنی مبارک و قذافی فروریختند.
     
دبیرکل مجمع جهانی تقریب افزود: دشمنان برنامه ریزی کرده بودند که مسلمین مهاجر بویژه نسل نو مسلمانان در اروپا و آمریکا را در فرهنگ غربی ذوب کنند و تا آنها هویت اسلامی خود را از دست بدهند اما در کمال تعجب مشاهده کردیم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نسل نو جامعه مسلمان غرب به یکباره پرچمدار نهضت اسلامی شد و تعداد مساجد در اروپا و آمریکا دهها برابر شدند بنابراین این نشان می داد که نهضت و جنبش اسلامی توانسته بود اثر خود را در جوامع اسلامی غرب بویژه جوانان مسلمان بگذارد.
     
آیةالله اراکی با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه در میان امت اسلامی، اظهار داشت: اگر جامعه اسلامی متحد و یکپارچه می شد این بدان معنی بود که یک قدرت جهانی بر مبنای اسلام و ارزش‌های قرآنی شکل می گرفت و جهان اسلام تبدیل به قدرت اول جهان می شد و جامعه اسلامی از لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به قدرت اول جهان تبدیل می شد لذا دشمنان دست به ایجاد توطئه تفرقه زدند.
     
وی با اشاره به ضرورت وحدت جامعه اسلامی، تأکید کرد: منظور از وحدت این نیست که شیعیان از عقاید شیعی خود دست بکشند و یا اینکه اهل سنت از عقاید خود دست بکشد بلکه حرف ما در مسئله وحدت و تقریب این است که شیعیان و اهل سنت نقاط اشتراک فراوانی دارند بیاییم با تکیه بر این اشتراکات به وحدت برسیم. آیةالله بروجردی و همچنین آیةالله حکیم و آیةالله خویی پرچم دار این نهضت بودند.
     
آیةالله اراکی افزود: همه ما مسلمانان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و قرآن کریم را قبول داریم همه ما نماز می خوانیم، روزه می گیریم، زکات می دهیم و به حج می رویم بنابراین این همه نقاط اشتراک داریم چرا روی این نقاط اشتراک تمرکز نکنیم تا بر اساس این نقاط اشتراک به وحدت برسیم.
     
وی افزود: اگر جهان اسلام از شرق آن یعنی اندونزی تا غرب آن یعنی موریتانی با هم متحد شوند به قدرت اول جهان تبدیل می شوند اگر این اتحاد ایجاد شود دیگر نیازی نیست که کشورهای اسلامی نیاز های اقتصادی خود را از طریق کشورهای غیر اسلامی تبدیل کنند آنها می توانند تجارت میان یکدیگر را گسترش دهند و در این زمینه نیز به قدرت اول جهان تبدیل شوند.
     
دبیرکل مجمع خاطرنشان کرد: ما می توانیم بر روی نقاط اختلاف مان در محیط های علمی بحث کنیم و تمامی ادله ها را ارائه کنیم و با این حال اگر جامعه های متفرق اسلامی را با این مسائل مشترک، یکی کنیم می توانیم قدرت کشورهای اسلامی را در هر زمینه ای در درون خودشان مهیا نمائیم.
    
وی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به زمزمه‌هایی مبنی براینکه نباید وحدت میان شیعه و سنی وجود داشته باشد،‌ تصریح کرد: ما به دنبال نقاط اشتراک مسلمانان هستیم و می‌گوییم همه ما در بسیاری از مسائل مانند دشمنی واحد با اسرائیل و دوستان این دشمن قسم خورده مسلمانان اشتراک داریم و نباید اجازه دهیم دشمن از تفرقه بین ما برای خود منفعتی کسب کند.
     
آیةالله اراکی افزود: ما به دنبال این هستیم که در اشتراک‌ها وحدت خود را حفظ کرده و از این وحدت مسلمانان نفع ببرند و اختلاف‌ها را نیز در حوزه و دانشگاه مورد بحث قرار دهیم.
     
وی با بیان اینکه وحدت به نفع جامعه اسلامی و به ضرر دشمنان اسلام است، اظهار داشت: این حرف را ما نمی گوییم بلکه قرآن کریم می گوید آنچه جامعه اسلامی را از سایر جوامع متمایز می کند یکپارچگی جامعه اسلامی است.
     
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه تنها کسی که از وحدت درون کشورهای اسلامی زیان می بیند دشمنان هستند، افزود: کسی که با این وحدت دشمنی می کند مزدور آمریکا و اسرائیل است و هم پیاله ی آنهاست و این موضوع، کاملا روشن است.
     
آیةالله اراکی تاکید کرد: آیات قرآن و احادیث تفرقه را شرک عنوان می کنند و خداوند در قرآن کریم خطاب به حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید تو رابطه ای با کسانی که در دین تفرقه ایجاد کنند نداری.
     
وی در ادامه گفت: یکی از بدترین کفران نعمت ها، تفرقه است چون آل رسول با رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) جز در نبوت یکی هستند و در زیارت جامعه کبیره آمده است که شما داعیه داران وحدت و الفت در جامعه هستید.
     
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با اشاره به مظلومیت امیرالمومنین (علیه السلام) بیان داشت: ایشان با اینکه می دانست حق است، نه تنها با خلفای وقت نجنگید، بلکه آنها را یاری کرد و دلیل ایشان تنها بخاطر متلاشی نشدن جامعه اسلامی بود.
     
آیةالله اراکی اظهار داشت: ما باید با استدلال و برهان اشکالات یکدیگر و انحرافات را از بین ببریم و نگذاریم این انحرافات منشا جنگ و خونریزی شود و آنچه که در کشورهای سوریه، پاکستان و عراق اتفاق افتاد در ایران هم رخ دهد.
     
وی با بیان اینکه کلماتی که جامعه ما را به اختلاف و پراکندگی سوق می دهد از کجا آب می خورد جز آمریکا و اسرائیل؛ ضمن اشاره به روایتی از امام صادق (علیه السلام) بیان داشت: نامه ای از امام (علیه السلام) خطاب به شیعیان نوشته شده بود که به دلیل اهمیت نامه، آن را در جانماز خود قرار داده بودند و بعد از هر نمازی آن را مطالعه می کردند.
     
دبیرکل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: امام صادق (علیه السلام) بیان داشته بودند که از سب دشمنان پرهیز کنید، زیرا آنها خدا و اولیاءالله را سب می کنند و ظالم کسی است که دیگران را وادار کند که خدا و اولیاء الله را سب کنند.
     
آیةالله اراکی با اشاره به برخورد اهل بیت (علیهم السلام) با مخالفانشان اظهار داشت: ما در هنگام بیماری به عیادت آنها می رویم و زمانی که می میرند به تشیع جنازه آنها می رویم و زمانی که در دادگاه نیاز به شهادات داشته باشند، شهادت می دهیم.
     

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -