بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از احادیث موسیقی و غنا
فهرست احادیث:
برای نابودی آلات موسیقی {عودّ و طنبور و... } مبعوث شدم
مصیبتهای خانه ای که در آن غنا باشد
ابلیس نخستین کسی است که به غنا پرداخته است
غنا گناهی است که به آن وعده آتش داده شده است
گوش دادن به (صدای) تارهای موسیقی از گناهان کبیره
از گفتار باطل یعنی غنا پرهیز کنید
بدترین صداها، غناء است
خدواند به مجلس غنا و موسیقی نظر لطف و رحمت نمی کند
غناء باعث نفاق و موجب فقر می شود
برای نابودی آلات موسیقی {عودّ و طنبور و... } مبعوث شدم
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم: اَنَّ اللهَ بَعثََنی رحمهً للعالَمین و لِاَمحقَ المعازفَ و المزامیرَ و امورَ الجاهلیه.
خداوند مرا مبعوث کرد تا رحمتی برای جهانیان باشم و ساز و نی ها و امور جاهلیت را نابود سازم.
بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۰.
مصیبتهای خانه ای که در آن غنا باشد
قال الصّادق (علیه السّلام): بیتُ الغناء بیتٌ لا تُؤمَنُ فیه الفجیعهُ و لا تُجابُ فیه الدَّعوهُ و لا تَدخلُه الملائکه.
خانه ای که در آن غناء باشد {ساز و آواز نواخته شود}، از مصیبت ها و بلاهای دردناک در امان نیست و دعا در آن خانه مستجاب نمی گردد و فرشتگان به آن خانه وارد نمی شوند.
دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۸۰.
ابلیس نخستین کسی است که به غنا پرداخته است
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم: کان اِبلیسُ اَوّلَ مَن تَغَنّی.
ابلیس نخستین کسی است که به غناء و آوازه خوانی پرداخت.
وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۱.
غنا گناهی است که به آن وعده آتش داده شده است
قال الباقر (علیه السّلام): الغِناءُ مِمّا وَعَدَاللهُ علیه النارَ و تلاهذه الآیه: و مِنَ الناس مَن یشتری لهوَ الحدیث لیُضِلَّ عن سبیل الله … (لقمان، ۶).
غنا و آوازه خوانی از جمله گناهانی است که خداوند برای آن وعده آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود:
«برخی از مردم کسانی هستند که سخن بیهوده را می خرند تا دیگران را از روی نادانی از راه خدا گمراه کنند و آیات الهی را به استهزاء گیرند، برای آنان عذابی خوارکننده خواهد بود».
وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۶.
گوش دادن به (صدای) تارهای موسیقی از گناهان کبیره
قال الرضا (علیه السّلام): اِستماع الاَوتار مِنَ الکبائر.
گوش دادن به (صدای) تارهای موسیقی از گناهان کبیره است.
مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۲۰.
از گفتار باطل یعنی غنا پرهیز کنید
قال الصّادق (علیه السّلام): فی قول الله تعالی: «و اجتنبوا قولَ الزُّور» (حج، ۳۰)، قال: قول الزُّورِ الغِناء.
حضرت درباره سخن خداوند که می فرماید: «از گفتار باطل بپرهیزید» فرمود: گفتار باطل همان غناء است.
وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۲۷.
بدترین صداها، غناء است
قال الصّادق (علیه السّلام): شرُّ الاَصواتِ الغِناء.
بدترین صداها، غناء (و آوازه خوانی) است.
وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۹.
خدواند به مجلس غنا و موسیقی نظر لطف و رحمت نمی کند
قال الصّادق (علیه السّلام): الغناءُ مجلسٌ لاینظر اللهُ اِلی اَهلهِ.
مجلس غناء مجلسی است که خدواند به اهل آن نظر (لطف و رحمت) نمی کند.
وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۸۸.
غناء باعث نفاق و موجب فقر می شود
قال الصّادق (علیه السّلام): الغناءُ یورث النفاقَ و یُعقِبُ الفقر.
غناء و آوازه خوانی باعث نفاق و دوروئی شده و فقر و تنگدستی را به دنبال دارد.
وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص۲۳۰.
قال الصّادق (علیه السّلام): الغناءُ عُشُّ النفاق.
غناء و آوازه خوانی، لانه نفاق و دوروئی است.
وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۷.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم: الغناءُ رُقْیَهُ الزّنا.
غناء و آوازه خوانی، طلسم زناکاری است.
بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۴۷.
قال الصّادق (علیه السّلام): الغناءُ یُورِثُ الفقر.
غناء و آوازه خوانی موجب فقر و تنگدستی می گردد.
مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۳.
قال الباقر (علیه السّلام): الغناءُ یُنبِتُ النفاق فی القلب کما یُنبت النخلُ الطلع.
غناء و آوازه خوانی نفاق و دروئی را در دل می رویاند همان گونه که درخت نخل، خوشه خرما را رویش می دهد.
دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۰۸.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم: اَربعٌ یُفسِدنَ القلبَ و یُنبتنَ النفاقَ فی القلب کما یُنبِتُ الماءَ الشجرَ؛ اِستماعُ اللَّهو و … .
چهار چیز است که قلب و روح را تباه و نفاق را در آن می رویاند، همچنان که آب، درخت را می رویاند؛ (یکی از آنها) گوش دادن به چیزهای لغو و بیهوده است.
بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۲.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم: ثلاثٌ یَقسینَ القلبَ: اِستماعُ اللَّهو و … .
سه چیز باعث قساوت و سنگ دلی می گردد: (یکی از آنها) گوش دادن به چیزهای لغو و بیهوده است.
بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۲.
قال الصّادق (علیه السّلام): اِستماعُ اللَّهو و الغناء یُنبِتُ النفاقَ کما یُنبت الماءُ الزَّرع.
گوش کردن به چیزهای بیهوده و غناء و آوازه خوانی، نفاق را می رویاند همان گونه که آب کشتزار را می رویاند.
وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۶.
قال الصّادق (علیه السّلام): لا یَحِلُّ بیعُ الغِناء و لا شِراءُه و استماعُه نفاقٌ و تعلیمهُ کُفر.
خرید و فروش (آلات) غناء و ساز و آواز حلال نیست و گوش دادن به آن، نفاق و دوروئی و آموزش دادنش، کفر و بی دینی است.
دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۰۹.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم: مَنِ استمعَ اِلی اللَّهو یُذابُ فی اُذُنهِ الآنُک.
کسی که به چیزهای لهو و بیهوده گوش فرادهد (روز قیامت) در گوشش سرب گداخته (و ذوب شده) ریخته می شود.
دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۱۰.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم: یُحشرُ صاحبُ الطَّنبور یوم القیامهِ و هو أسودُ الوجهِ و بِیَده طنبورٌ من نار و فوقَ رأسه سبعون اَلف ملکٍ، بید کُلُّ ملکٍ مِقْمعَهُ یَضربون رأسَهُ و وجهَه.
دارنده طنبور (نوعی از آلات موسیقی) روز قیامت محشور می شود در حالی که صورتش سیاه و در دستش طنبوری از آتش است و بالای سرش هفتاد هزار فرشته قرار دارند که در دست هر کدام از آنها عمودی آهنین است که بر سر و صورتش می زنند.
مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۹.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم: یُحشَر صاحبُ الغناء مِن قبره اَعمی و اَخرس و اَبکم.
دارنده (آلات) غناء و آوازه خوانی محشور می شود در حالی که کور و کر و لال است.
مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۹.