انهار
انهار
مطالب خواندنی

بی دین شدن شوهرم مرجع تقلید آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام حاج آقا خدا قوت متاسفانه شوهرم اصلا پیغمبر و امامان و آخرت و بهشت و جهنم رو قبول ندارد به من هم میگه تو هم قبول نداشته باش الان ۲۰ ساله که اینجوریه گاهی تریاک می‌کشه گاهی عرق میخوره ما همش سر این مسئله‌ مشکل داریم وقتی بحثمون میشه به ائمه هم بی احترامی می‌کنه برای همین من دیگه چیزی بهش نمیگم خیلی عصبی شدم هی میگه بشین تا امام زمانتون بیاد یا نماز بخون با داعشی ها برو بهشت یا اینکه قرآن تون رو یه آدم معمولی نوشته حاج آقا چکار کنم با مهربونی هم میگم دعوامون میشه آخر منم بی خیالش شدم میگم عرق نخور برکت رو از زندگی می‌بره دعوا می‌کنه و قهر می‌کنه لطفا بفرمایید چکار کنم؟ ممنون
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین.
تشکر از اعتمادتان به سایت انهار.
دخترم
اولاً: دردنامه شما را مطالعه کردم برایتان متاثّر شدم و دعا می کنم این معضل اخلاقی از زندگی شما برطرف شود.
ثانیاً: رفتارهای همسرتان دو صورت دارد:
۱- یا قبول نداشتنش از روی ضعف ایمان و سستی اعتقاد است
۲- یا قبول نداشتنش از روی عناد و دشمنی با دین به عمد و از روی اختیار است و به طور کلی منکردین و منکر قران و منکر اسلام است.
و شما نوشته اید:
متاسفانه همسرم اصلا پیغمبر وامامان واخرت وبهشت وجهنم روقبول ندارد به من هم میگه توهم قبول نداشته باش!!
دخترم همانطور که بیان شد:
اگر قبول نداشتنش از روی ضعف ایمان و سستی اعتقاد است هرچند اثر وضعی در زندگیتان دارد ولی عقد و ازدواجتان اشکالی پیدا نمیکند.
ولی اگر قبول نداشتنش از روی عناد و دشمنی با دین به عمد و از روی اختیار است و به طور کلی منکردین و منکر قران و منکر اسلام است واقعاً آخرت و بهشت و جهنم را قبول ندارد و به پیغمبر اعتقاد و ایمان ندارد در صورتی که بداند قبول نداشتن این موارد از ضروریات دین است، البته قطعاً کافر و بنابراحتیاط نجس است و موجب باطل شدن ازدواجتان میشود در چنین صورتی حتی نیاز به طلاق نیست و باید از او جدا شوید.
مرجع تقلید شما حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه) در رساله عملیه خود در مسأله ۱۱۳ـ میفرمایند: کافر يعنى کسى که خدا، يا پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) را قبول ندارد، يا براى خدا شريکى قرار مى دهد بنابر احتياط نجس است، هرچند به يکى از اديان آسمانى، مانند آيين يهود و نصارى ايمان داشته باشد.
و در مسأله ۱۱۵ـ میفرمایند: کسى که ضرورى دين اسلام يعنى چيزى را که همه مسلمانان مى دانند (مانند معاد روز قيامت و واجب بودن نماز و روزه و امثال آن) را منکر شود، چنانچه ضرورى بودن آن را بداند، کافر است…
و در استفتائات خود در بحث مرتد میفرمایند: اگر مردی به ائمه علیهم السلام توهین کند و همسر او یقین دارد که وی عمدا چنین کرده، وظیفه این زن این است که از شوهرش جدا شود و نیازی به طلاق نیست. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -