۱- بین امام جماعت و مأموم حائل نباشد
مسائل اختصاصي
امام خامنه ای: مسأله ۷۱۷- در نماز جماعت، شرایط زیر باید مراعات شود:
۱. مأموم جلوتر از امام نایستد و احتیاط واجب آن است کمی عقب تر بایستد. ۲. مکان امام از مکان مأمومین بالاتر نباشد، البته اختلاف کم (کمتر از یک وجب) اشکال ندارد. ۳. فاصلة میان امام و مأموم، همچنین فاصلة بین صف ها زیاد نباشد. ۴. بین امام و مأموم، همچنین بین صف ها چیزی مانند دیوار یا پرده مانع نباشد ولی نصب پرده و مانند آن بین صف مردان و زنان اشکال ندارد.
مكارم: مسأله ۱۲۳۷- سبحانی: درجماعت چند چيز بايد رعايت شود: اول- نبودن حايل ميان امام و مأموم و همچنين ميان مأمومين نسبت به يكديگر نبايد چيزي كه مانع ديدن است باشد(مکارم: بلكه حايل شيشه اي نيز اشكال دارد- سبحانی: حتی مانند حایل شیشه ای) اما اگر مأموم زن باشد، حايل ميان او و مردان مانعي ندارد.
جوادی آملی: شروط نماز جماعت، شرط يكم. نبودن حائل؛ میان امام و مأموم، همچنين میان مأمومها نسبت به يكديگر، نبايد مانعی مانند پرده، ديوار، شيشه حائل شود؛ ولی زن در نماز جماعت مردانه استثنا شده است.
مسأله ۱۴۱۱- اگر امام در محراب باشد و کسی پشت سر او اقتدا نکرده باشد کسانی که دو طرف محراب ایستاده اند و به واسطه دیوار محراب امام را نمی بینند نمی توانند اقتدا کنند۱ بلکه اگر۲ کسی هم پشت سر امام اقتدا کرده باشد۳ اقتدا کردن کسانی که دو طرف او ایستاده اند۴ و بواسطه دیوار محراب امام را نمی بینند۵ اشکال دارد۶ بلکه باطل است.
این مسأله در رساله امام خامنه ای نیست
۱- بهجت: [پايان مسأله]
زنجانی: همچنین است اگر به جهت حائل دیگری مثل پرده امام را نبینند...
۲- اراكي: ولي اگر...
گلپایگانی، نوری: بلی اگر ...
۳- زنجاني: و مأموم به جهتي، مثل پرده يا ديوار محراب، امام را نمي بيند ، بنابراحتياط اقتدا كردن صحيح نيست.
۴- گلپايگاني، صافي، نوري: و اتّصال دارند...
۵- جوادی آملی: در صورتی که به مأمومان متصل به امام اتصال نداشته باشند، اشكال دارد، بلكه باطل است.
۶- مكارم: ولي صفهايي كه پشت سر آنها قرار دارد نمازشان صحيح است همچنين اگر صفها به در مسجد برسد و از آن خارج گردد.
اراكي: اگر اتّصال بر قرار باشد اشكال ندارد هرچند بواسطه ديوار محراب امام را نمي بينند.
گلپايگاني، نوري: اشكال ندارد.
صافي: محل تأمل است.
فاضل: بنابراحتياط واجب صحيح نيست.
*****
خوئي، تبريزي: ۱۴۲۰، سیستانی: مسأله ۱۳۹۱- در صحّت جماعت شرط است كه بين امام و مأموم و همچنين بين مأموم و مأموم ديگر كه واسطه بين مأموم و امام است، حائلي نباشد(خوئی، تبریزی: و مراد از حائل چيزي است ) كه مانع از ديدن شود مانند پرده يا ديوار و امثال اينها{۱} ، پس اگر در تمام احوال نماز يا بعض آن بين امام و مأموم يا بين مأموم و مأموم ديگر كه واسطه اتّصال است چنين حائلي باشد، جماعت باطل خواهد شد و زن از اين حكم مستثني است چنان كه خواهد آمد.
{۱} سيستاني: مراد از حائل چيزي است كه آنها را ازهم جدا كند، خواه مانع از ديدن شود مانند پرده يا ديوار و امثال اينها و خواه مانع نشود مانند شيشه...
سبحانی: مسأله ۱۱۰۴- هر گاه محراب در درون دیوار مسجد باشد و امام در آن قرار گیرد نماز کسانی که پشت سر امام هستند و او را می بینند صحیح است ولی نماز کسانی که در دو طرف صف قرار دارند و امام را نمی بینند اشکال دارد ولی صف های طولانی که پشت سر فردی یا افرادی که امام را می بینند قرار دارد صحیح است ، هر چند امام را نبینند.
مظاهری: مسأله ۱۰۹۰- امام و مامومین باید متّصل به یکدیگر باشند و لازم نیست اتّصال از جلو باشد بلکه اگر از طرف راست یا چپ، به امام یا ماموم دیگر متّصل باشد نمازش صحیح است پس کسی که پشت ستون ایستاده است اگر از طرفی به امام یا ماموم دیگر متّصل باشد نمازش صحیح است هر چند امام یا ماموم دیگر را نبیند...
مسأله ۱۴۱۲- اگر بواسطه درازي صف اول، كساني كه دو طرف صف ايستاده اند، امام را نبيند مي توانند اقتدا كنند، و نيز اگر بواسطه درازي يكي از صفهاي ديگر، كساني كه دو طرف آن ايستاده اند صف جلوي خود را نبينند۱ مي توانند اقتدا نمايند.
این مسأله در رساله امام خامنه ای نیست
۱- زنجانی: هيچ يك از افراد صف جلوي خود را نبينند...
سبحانی: رجوع کنید به ذیل مسأله ۱۴۱۱.
*****
مظاهری: مسأله ۱۰۹۰- ... اگر صف های جماعت تا درب مسجد برسد نماز کسانی که دو طرف درب ایستاده اند و صف جلو را نمی بینند اشکال ندارد.
سیستانی: مسأله ۱۳۹۲- اگر به جهت طولانی بودن صف اوّل، کسانی که دو طرف صف ایستادهاند امام را نبینند، میتوانند اقتدا کنند. و نیز اگر به علت طولانی بودن یکی از صفهای دیگر کسانی که دو طرف آن ایستادهاند صف جلوی خود را نبینند، میتوانند اقتدا نمایند.
مسأله ۱۴۱۳- اگر صفهاي جماعت تا درب مسجد برسد، كسي كه مقابل درب۱، پشت صف ايستاده نمازش صحيح است۲ و نيز نماز كساني كه پشت سر او اقتدا مي كنند۳ صحيح مي باشد۴، ولي نماز كساني كه دو طرف ايستاده اند و صف جلو را نمي بينند اشكال دارد۵، بلكه باطل است.
این مسأله در رساله امام خامنه ای نیست
1- سبحانی: کسی که در صحن مسجد مقابل در...
2- بهجت: و نيز نماز كساني كه با ديدن او، اقتدا مي كنند، صحيح مي باشد. [پايان مسأله]
3- زنجانی: و برخی از افراد صف جلو را می بینند...
4- گلپايگاني، نوري: و همچنين نماز كساني كه دو طرف او ايستاده اند و به او اتّصال دارند صحيح است ، اگر چه صف جلو را نبينند.
جوادی آملی: همچنين نماز كسانی كه دو طرف او ايستادهاند، هرچند صف جلو را نمیبينند، ولی به مأموم مقابل درب مسجد متصلاند، صحيح است.
اراكي: و نماز کسانی که در دو طرف او ایستاده اند و صف جلو را نمی بینند اگر اتّصال برقرار باشد اشکال ندارد.
خوئي، تبريزي، سيستاني، وحید: بلکه نماز كساني كه در دو طرف ايستاده اند و از جهت مأموم ديگر اتّصال به جماعت دارند نيز صحيح است.
زنجاني: ولي جماعت كساني كه دو طرف او ايستاده اند و هيچ يك از افراد صف جلو را نمي بينند، بنابراحتياط صحيح نيست، و به طور كلي بنابراحتياط در صحّت جماعت شرط است كه حائلي مانع رويت تمام صف قبل نشده، بلكه لازم است لااقل يك نفر از صف جلويي ديده شود.
صافي: و احتياط واجب آن است كه كساني كه دو طرف او ايستاده اند اگر صف جلو را نبينند، اقتدا ننمايند.
فاضل: ولي كساني كه دو طرف او ايستاده اند و صف جلو را نمي بينند، بنابراحتياط واجب اقتداء آنها صحيح نيست.
5- سبحانی: [پایان مسأله]
مكارم: رجوع كنيد به ذيل مسأله ۱۴۱۱.
مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله ۱۴۱۲.
مسأله ۱۴۱۴- كسي كه پشت ستون ايستاده، اگر از طرف راست يا چپ بواسطه مأموم ديگر به امام متّصل نباشد، نمي تواند اقتدا كند۱ بلكه اگر از دو طرف هم متّصل باشد ولي از صف جلو حتي يك نفر را هم نبيند جماعت او صحيح نيست.
این مسأله در رساله امام خامنه ای نیست
۱- خوئي، گلپايگاني، سيستاني، تبريزي، صافي، نوري، وحید: [پايان مسأله]
اراكي، فاضل: ولي اگر از طرف راست يا چپ متّصل باشد، مي تواند اقتدا كند.
بهجت: ولي اگر از دو طرف يا يك طرف متّصل باشد و مأموم كسي را كه امام را مي بيند، مشاهده كند جماعتش صحيح است و منظور از ديدن امام، اين است كه اگر مأمومين نباشند، بتواند امام را ببيند ولي غير از مأمومين، هر چه حائل شود، موجب فرادي شدن نماز است.
زنجاني: بلكه بنابراحتياط اگر به واسطه مأموم ديگر هم متّصل باشد ولي از صف قبل هيچ كس را نبيند، نماز جماعتش صحيح نيست.
مكارم: [اگر] متّصل باشد، كافي است.
سبحانی: اگر از طرف راست یا چپ بواسطه ماموم دیگر به امام متّصل باشد و صف جلوتر را می بیند نماز او صحیح است.
مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله ۱۴۱۲.
*****
جوادی آملی: مسأله ۱۴۸۲- كسی كه پشت ستون ايستاده، اگر از طرف راست يا چپ به واسطهٔ مأموم ديگر به امام متصل باشد، میتواند اقتدا كند
۲- جای امام از مأموم بلندتر نباشد