بسم الله الرحمن الرحیم
تقلید درس {۴}
معنای عدل و عدالت
معنای عدل و عدالت
عدالت علاوه بر اصطلاحی کلامی، یکی از اصطلاحات فقهی است.
در فقه، عدالت عنوانی است برای صفتی که باعث ترک گناه میگردد.
از نظر فقهی، عدالت یک شخص با تأیید دو عادل یا معاشرت فراوان با خود او یا باور متدینین به عدالت وی، قابل اثبات است. بیشتر فقها معتقدند حُسن ظاهر (یعنی آراستگی ظاهری از جهت پایبندی به احکام شرعی) برای اثبات عدالت فرد کافی است.
عدل چیست
عدل، ضد جور به معنای رعایت برابری میان دو چیز و قرار دادن هر چیز در جایگاه خود است.
به کسی که عدالت در کارهایش مشهود باشد نیز عَدل به معنای عادل گفته میشود.
چنان که عدل از نامهای خدا نیز هست؛ زیرا به حق حکم میکند و در حکمش جور و ستمی وجود ندارد.
در حدیث مشهور به عقل و جهل، عدل از لشکریان عقل، و جور از سپاهیان جهل شمرده شده است.
معنای عدالت در فقه
عدالت در کلمات فقها گاه به معنای لغوی آمده است؛ چنان که در مسئله عدالت مرد میان همسران متعدد به این معنا به کار رفته است؛ لیکن در مواردی شرط عهدهدار شدن برخی مناصب قرار گرفته است؛ در اینکه در این گونه موارد مراد از عدالت چیست، کلمات فقها مختلف است. شکی نیست که عدالت با ارتکاب گناه کبیره و یا اصرار بر صغیره، بدون آنکه توبهای صورت گرفته باشد، تحقق نمییابد و اگر پیش از آن عادل بوده زوال مییابد. با اینحال کلمات فقها در تعریف عدالت مختلف است:
عدالت کیفیتی نفسانی یا ملکهای در انسان است که او را بر ملازمت تقوا (یا تقوا و مروّت) برمیانگیزاند. این قول به مشهور متأخران، بلکه مشهور فقیهان نسبت داده شده است.
عدالت عبارت است از ترک گناه؛ اعم از کبیره و صغیره یا ترک کبیره و عدم اصرار بر صغیره، خواه منشأ آن ملکه نفسانی باشد یا نه.
عدالت یعنی ترک گناهان یا خصوص گناهان کبیره که از ملکه نفسانی ناشی میشود.
عدالت؛ یعنی اسلام با آشکار نشدن فسقی در بیرون. بنابراین، هر مسلمانی که از او فسقی دیده نشود، عادل به شمار میرود.
عدالت عبارت است از حسن ظاهر؛ یعنی ظاهر کارهای فرد، نشانگر پایبندی او به احکام شرعی باشد. این تعریف به اکثر قدما نسبت داده شده است.
برخی معتقدند گرچه کلمات فقها در تعریف عدالت مختلف است ولی حقیقت عدالت نزد آنان یکی است. بنابراین، اختلاف تنها در تعبیر از عدالت است نه در معنای آن.