انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۲۶۰) در باره باران

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
در باره باران
    
باران رحمت الهي است، خداوند با فرو فرستادن اين عامل حيات، سرسبزي نشاط و شادابي را بر همگان رقم زده است.
زيبايي و سرسبزي طبيعت همه به يُمن باران و آب آسماني است و منابع آبها در روي زمين، چشمه ها، قناتها و چاههاي عميق از آب باران نشأت ميگيرند؛ چنين است که کمبود باران، کاستي اين آبها و در نتيجه، خشکسالي را در پي دارد.
قال رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلّم): ليس ماء في الارض الاّ و قد خالطه ماء السماء.
هيچ آبي در زمين نيست جز آن که آميزهاي از آب باران دارد.
البرهان في تفسير القرآن، ج۴، ص۲۱۷.
باران و سودمندي‌هاي آن بارها در روايات اسلامي مطرح شده است و در آنها به نوشيدن از آب باران توصيه شده و از آثار مهم آن در دفع بيماري‌ها سخن به ميان آمده است.
در روايات، به زيبايي، ارتباط ميان بارش باران و معنويت ترسيم شده و گناهانِ مانع نزول باران فهرست شده‌اند؛ ولي در اين که منشأ باران، ابرها هستند يا اين که باران در لايه‌اي فراتر از ابرها شکل ميگيرد و ابرها حکم غربال را دارند، رواياتي وجود دارد که نياز به بررسي بيشتري دارند.
برخي اين روايات را مخالف قرآن يا مخالف علم تلقي کرده و به دليل ضعف سندي آنها را وانهاده‌اند. در اين مقاله اين روايات از جهت متني و سندي مورد بررسي قرار گرفته‌اند.
 
آقا امام صادق (عليه السلام) در باره باران میفرماید: فَإنَّهُ يُلَيِّنُ الأبدانَ و يَجلُو كَدِرَ الهَواءِ فَيَرتَفِعُ الوَباءُ الحادِثُ مِن ذلِكَ؛
بارش باران بدن ها را لطيف مى كند و آلودگى را از هوا مى زدايد و وباىِ پديدآمده از آن را از بين مى برد .
بحار الأنوار، ج ۵۹، ص ۳۸۶.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

والصلاة والسلام علی سیدنامحمدوآله الطیبین الطاهرین سیّمابقیةالله فی الأرضین

با یاری خداوند متعال؛  در تاریخ اردیبهشت  ۱۴۰۲ شمسی، به مدّت دو سال قرارداد شرعی شد فیمابین:

(۱) سید محمد حسن بنی هاشمی به عنوان کارفرما.

(۲) خانم زهرا دنیا دیده به عنوان کارمند و مدیر سایت انهار.  از قرار:

* شش روز در هفته، روزی هفت ساعت، از شنبه تا پنج شنبه {بجز روزهای تعطیل}

* مدت قرارداد: از تاریخ اردیبهشت ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ۱۴۰۴.

* حقوق: ماهانه پنج میلیون تومان.

* شرح کارها و وظایف:

۱- به روز رسانی سایت انهار همه ماهه در مناسبت ها و تقویم.

۲- ویرایش توضیح المسائل مراجع خط نوشتاری و با شماره های جدید به فارسی.

۳- تکمیل و تنظیم تحریر الوسیله با حواشی ۳ نفر. {آیات عظام: صانعی، علوی و گرگانی}

۴- بارگذاری شرح مستمسک العروة  در ذیل هر یک از مسائل العروة الوثقی. {به صورت لینک}

۵- بارگذاری ترجمه العروة  در ذیل مسائل العروة الوثقی.

۶- تنظیم و اصلاح منهاج الصالحین و حواشی مربوطه.

۷- تنظیم و اصلاح وسیلة النجاة و حواشی مربوطه.

۸- استفاده از قلم و خط نوشتاری و پوینت و رنگها با هماهنگی با کارفرما.

۹- به روز رسانی استفتائات مراجع در سایت انهار از منبع اصلی {سایت یا کتاب خود مرجع}.

توجه:

(۱) اگر کارمند طبق این قرارداد عمل کند و در پایان قرارداد {یعنی: اردیبهشت ۱۴۰۴} اجرای کلیه موارد قرارداد برای کارفرما مُحرز شود کلیه امکاناتی که به صورت امانت در اختیارشان هست {کتابخانه، کامپیوتر، لب تاب و میز کامپیوتر و...} تملیکشان شده و کارفرما در صورت توان؛ کارمند را تشویقاً به زیارت خانه خدا در مکّه؛ یا کربلا، إن شاء الله می فرستد.

(۲) اگر کارمند زودتر از مدت قرارداد به شرایط ۹ گانه عمل کند ادامه کار از طرف کارمند اختیاری و یا با قرارداد و شرایط جدید منعقد میگردد.

امضاء کارفرما سیدمحمدحسن بنی هاشمی

امضاء کارمند خانم زهرا دنیادیده


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -