انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مسأله 312- كسی كه در كارهای وضو و شروط آن، مانند پاک بودن آب، غصبی نبودن آن، بودن مانع بر اعضای وضو و مانند آن وسوسه دارد، بايد به شک خود اعتنا نكند و همانند افراد متعارف انجام دهد.

مسأله 313- اگر شک كند كه وضوی او به سبب يكی از چيزهايی كه وضو را از بين میبرد، باطل شده يا نه، بنا گذارد كه وضوی او باقی است؛ ولی اگر پس از ادرار، استبراء نكرده و وضو گرفته باشد و بعد از وضو رطوبتی از مجرای ادرار او بيرون آيد كه نداند ادرار است يا چيز ديگر، وضوی او باطل است.

مسأله 314- كسی كه در گذشته وضو نداشته و هم اكنون شک دارد وضو گرفته يا نه، بايد وضو بگيرد.

مسأله 315- كسی كه میداند وضو گرفته و باطل‌کنندهٔ وضو هم از او سر زده ـ مثلاً ادرار كرده است ـ اگر نداند كدام جلوتر بوده، چنانچه اين شک پيش از نماز است، بايد وضو بگيرد و اگر در بين نماز است، بايد نماز را بشكند و وضو بگيرد و اگر پس از نماز است، در صورت توجه در حال شروع به نماز، نمازی را كه گزارده صحيح است و بايد برای نماز بعدیاش وضو بگيرد.

مسأله 316- اگر پس از وضو يا در ميان آن يقين كند كه برخی از اعضای وضو را نشسته يا مسح نكرده است، چنانچه رطوبت عضوهايی كه پيش از آن است خشک شده باشد، بايد دوباره وضو بگيرد و اگر خشک نشده، بايد عضوی را كه فراموش كرده و عضو پس از آن را بشويد يا مسح كند و اگر در بين وضو در شستن يا مسح كردن عضوی شک كند، بايد به همين دستور عمل كند.

مسأله 317-اگر پس از نماز شک كند كه وضو گرفته يا نه، نماز او صحيح است؛ ولی بايد برای نماز بعدی وضو بگيرد.

مسأله 318- اگر در ميان نماز شک كند كه وضو گرفته يا نه، نماز او باطل است و بايد وضو بگيرد و نماز بگزارد.

مسأله 319- اگر پس از نماز شک كند كه پيش از نماز وضوی او باطل شده يا پس از آن، نمازی كه گزارده، صحيح است.

مسأله 320 شخص مسلوس كه ادرار او قطره قطره میريزد يا فرد مبطون كه نمیتواند از بيرون آمدنِ مدفوع خودداری كند، چنانچه يقين دارد كه از اول وقت نماز تا آخر آن، به مقدار وضو گرفتن و نماز گزاردن، مهلت پيدا میكند، بايد در وقتی كه مهلت پيدا میكند، نماز بگزارد و اگر مهلت او به مقدار كارهای واجب نماز است، بايد در وقتی كه مهلت دارد، فقط كارهای واجب نماز را به‌جا آورد و كارهای مستحب آن را ـ مانند اذان، اقامه و قنوت ـ ترک كند.

مسأله 321- اگر به مقدار وضو و نماز مهلت پيدا نمیكند و در بين نماز ادرار يا مدفوع از او خارج میشود، اگر بخواهد پس از هر بار وضو بگيرد، سخت نيست، بايد ظرف آبی كنار خود بگذارد و هر وقت ادرار یا مدفوع از او خارج شد، وضو بگيرد و بقيه نماز را بگزارد.

مسأله 322 - كسی كه پیدرپی، مدفوع از او خارج میشود، به‌گونه‌ای كه وضو گرفتن پس از هر دفعه برای او سخت است، اگر بتواند مقداری از نماز را با وضو به‌جا آورد، بايد برای هر نماز يک وضو بگيرد.

مسأله 323- كسی كه پیدرپی، ادرار از او خارج میشود، اگر ميان دو نماز قطره ادراری از او خارج نشود، میتواند با يک وضو هر دو نماز را بگزارد و قطره‌هايی كه بين نماز خارج میشود، اشكال ندارد.

مسأله 324 - كسی كه پیدرپی، ادرار يا مدفوع از او خارج میشود، اگر نتواند هيچ مقدار از نماز را با وضو به‌جا آورد، میتواند چند نماز را با يک وضو اقامه كند، مگر با اختيار ادرار يا مدفوع كند؛ يا چيز ديگری كه وضو را باطل میكند، پيش آيد.

مسأله -325 اگر نمازگزار نوعی بیماری داشته باشد كه نتواند از خارج شدن باد جلوگيری كند، بايد به وظيفهٔ كسانی كه نمیتوانند از بيرون آمدن مدفوع خودداری كنند، عمل كند.

مسأله 326 - كسی كه پیدرپی، مدفوع از او خارج میشود، بايد برای هر نمازی وضو بگيرد و فوراً مشغول نماز شود؛ ولی برای به‌جا آوردن سجده و تشهّد فراموش شده و نماز احتياط كه بايد پس از نماز انجام داد، در صورتی كه آن‌ها را پس از نماز فوراً به‌جا بياورد، وضو گرفتن لازم نيست.

مسأله 327 - كسی كه پیدرپی، ادرار يا مدفوع از او خارج میشود، پس از وضو گرفتن جايز است كه نوشتهٔ قرآن را مسّ كند، اگرچه در غير حال نماز باشد.

مسأله 328- كسی كه ادرار او قطره قطره میريزد، بايد برای نماز، با كيسه‌ پاکی كه در آن، پنبه يا چيز ديگری است كه از رسيدن ادرار به جاهای ديگر جلوگيری میكند، خود را حفظ كند و به احتياط واجب پيش از هر نماز مخرج ادرار را كه نجس شده بشويد؛ نيز كسی كه نمیتواند از بيرون آمدن مدفوع خودداری كند، چنانچه ممكن باشد، بايد به مقدار نماز، از رسيدن مدفوع به عضوهای ديگر جلوگيری كند و به احتياط واجب، اگر مشقت ندارد، برای هر نماز مخرج مدفوع را بشويد.

مسأله 329 - كسی كه نمیتواند از بيرون آمدن ادرار و مدفوع خودداری كند، در صورتی كه ممكن باشد و مشقت و زحمت و خوف ضرر نداشته باشد، بايد به مقدار نماز از خارج شدن ادرار و مدفوع جلوگيری كند، اگرچه هزينه داشته باشد، بلكه اگر مرض او به آسانی معالجه شود، به احتياط واجب خود را معالجه كند.

مسأله 330 - كسی كه نمیتواند از بيرون آمدن ادرار و مدفوع خودداری كند، پس از آنكه بيماری او برطرف شد، لازم نيست نمازهايی را كه در وقت بيماری برابر وظيفه‌اش گزارده قضا كند؛ ولی اگر در بين وقت نماز بيماری او برطرف شود، بايد نمازی را كه در آن وقت گزارده، دوباره به‌جا آورد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -