انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام آب‌ها

بزرگ نمایی کوچک نمایی
مسأله 48- مايعی كه آب نيست و با پسوند يا پيشوند به آن آب گفته میشود ـ مانند آب ميوه ـ چيز نجس را پاک نمیكند و وضو و غسل هم با آن باطل است، هرچند آب در دسترس نباشد و اگر ذره‌ای نجاست به آن برسد، نجس میشود؛ ولی چنانچه از بالا با فشار روی چيز نجس بريزد، قسمتی كه به نجس رسيده نجس و قسمت بالاتر از آن، پاک است؛ برای مثال، اگر گلاب را از گلابدان روی دست نجس‌شده بريزند، آنچه به دست رسيده نجس میشود و آنچه به دست نرسيده، پاک است؛ نيز اگر مثل فواره با فشار از پايين به بالا رود، اگر نجاست به بالا برسد، پايين نجس نمیشود؛ همچنين اگر به صورت دفع باشد، نجس نمیشود، گرچه همسطح باشد.
مسأله 49- مايعی كه آب نيست، اگر نجس شود و به گونه‌ای با آب كر يا جاری ممزوج شود كه به آنْ آب گويند، پاک میشود.
مسأله 50- مايعی كه معلوم نيست آب است يا نه، اگر قبلاً آب بوده، حكم آب را دارد؛ يعنی چيز نجس را پاک میكند و وضو و غسل هم با آن صحيح است و چنانچه پيش‌تر آب نبوده، حكم آب را ندارد؛ يعنی چيز نجس را پاک نمیكند و وضو و غسل هم با آن باطل است و اگر معلوم نيست كه قبلاً آب بوده يا نه، نجاست را پاک نمیكند و وضو و غسل هم با آن باطل است؛ ولی چنانچه به اندازهٔ كُر يا بيشتر باشد و نجاست به آن برسد، به نجس بودن آن حكم نمیشود.
مسأله 51- آبی كه عين نجاست ـ مثل خون و ادرار ـ به آن برسد و بو، رنگ يا مزهٔ آن با احساس متوسط تغيير كند، اگرچه كر يا جاری باشد، نجس میشود؛ ولی چنانچه بر اثر مجاورت با نجاست، بو، رنگ يا مزه آن عوض شود ـ مثلاً مرداری كه در نزديكی آب است، بوی آن را تغيير دهد ـ نجس نمیشود و نيز آبی كه از بالا با فشار به پايين میريزد و آب پايين بر اثر برخورد با نجس تغيير پيدا كند، فقط آب پايين نجس میشود.
مسأله 52- آبی كه بر اثر برخورد با عين نجاست ـ مانند خون و ادرار ـ بو، رنگ يا مزه آن تغيير كرده، اگر خود به خود تغييرش از بين برود، پاک نمیشود؛ ولی چنانچه به كر يا جاری يا آب باران هنگام باريدن از ناودان مثلاً متصل شده، به‌گونه‌ای‌كه با آن ممزوج شود و تغيير آن از بين برود، پاک میشود.
مسأله 53. اگر چيز نجس را با آب كر يا جاری يا باران بشويند و در چيزهايی كه قابل فشار دادن است ـ مانند فرش و لباس ـ طوری فشار دهند كه آب داخل آن خارج شود، آبی كه پس از بيرون آوردن از آن میريزد، پاک است.
مسأله 54- آبی كه پاک بوده و معلوم نيست نجس شده يا نه، حكم آب پاک را دارد و آبی كه نجس بوده و معلوم نيست پاک شده يا نه، حكم آب نجس را دارد و آب مشكوكی كه معلوم نيست پاک بوده يا نجس، حكم آب پاک را دارد. آبی كه حكم پاک را دارد، پاک‌كننده هم است.
مسأله 55- نيم‌خوردهٔ سگ، خوک و كافر غير كتابیْ نجس، و خوردن آن حرام است و نيم‌خوردهٔ كافر كتابی، درصورتیكه به چيز نجس آلوده نشده باشد، پاک است و نيم‌خوردهٔ حيوان حرامگوشت، پاک و خوردن آن، مكروه است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -