انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۲۵۰) احادیث یتیمان و یتیم نوازی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
احادیث یتیمان و یتیم نوازی
   
قال رسول الله (صلی‌الله علیه و آله و سلم): خیرُبُیوتِكُم بَیتٌ فیهِ یَتیمٌ مُكَرَّمٌ.
بهترین خانه‌های شما خانه‌ایست كه در آن طفل یتیمی مورد مهر و عطوفت قرار بگیرد.
مواعظ عددیّه، ص ١٩.
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه‌ السلام): اَلله اَلله فی الأَیتامِ! فلا تَغُبّوا اَفواهَهُم و لایَضیعُوا بِحضَرِتَكُم.
از خدا بترسید و دربارة ایتام، خدا را شاهد و ناظر بگیرید! مبادا آن‌ها گاهی سیر و گاهی گرسنه بمانند و در جمع شما حقّشان ضایع و پایمال گردد.
نهج‌البلاغه، (وصیت)نامه ص ٤٧.
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه‌ السلام): مِنْ أفضَلِ البِرِّبِرُّ الأَیتامِ.
یكی از والاترین مراتب نیكوكاری لطف و اِحسان نسبت به یتیمان است.
فهرست غرر، ص ٤٣١.
قالت الفاطمة (سلام‌ الله علیها): فَرَض اللهُ مُجانَبَةَ أَكِل اَموالِ الیَتامی اجارةً مِنَ الظُّلم.
خداوند خوردن مال یتیمان را حرام فرمود تا حقوق آنان از ظلم و تعدّی محفوظ بماند.
بحار، ج ٧٩، ص ٢٦٨.
قال رسول الله (صلی‌الله علیه و آله و سلم): اِنّ الیَتیمَ اِذا بَكی اِهتَزَّ لِبُكائِهِ عَرشُ الرَّحمنِ!
وقتی یتیم گریه می‌كند عرش خدای رحمن به لرزه درمی‌آید!
لئالی الأخبار، ج ٣، ص ١٨١.
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه‌ السلام): اِرحَموا الأرْمَلَةَ وَ الیَتیمَ.
نسبت به بیوه‌زنان و یتیمان دلرحم و مهربان باشید.
تحف‌العقول، ص ١٤٧.
قال رسول الله (صلی‌الله علیه و آله و سلم): كُن لِلیَتیمِ كَالأَبِ الرَّحیمِ وَ اَعلَمْ اَنّكَ تَزرَعُ كذلِكَ تَحصُدُ.
نسبت به یتیم مانند یک پدر عطوف و مهربان باش و بدان که تو امروز (هرچه) می‌کاری (فردا) آن را درو خواهی کرد.
بحارالأنوار، ج ٧٧، ص ١٧١.
قال الباقر (علیه‌ السلام): إنّ لِلیَتیمِ حقّاً.
مسلّماً یتیم، حق و حقوقی دارد.
ثواب‌الاعمال، ص ٤٤٤.
قال الصادق (علیه‌ السلام): مَن حَفِظَ یتیماً حَفِظَهُ الله.
هر کس از یتیمی حفاظت و نگهداری کند خداوند حافظ و نگهبان او خواهد بود.
لئالی‌الاخبار، ج ٣، ص ١٨١.
قال رسول الله (صلی‌الله علیه و آله و سلم): اِتّقوا الله فی‌الضَّعیفین النساءُ و الیتیم.
دربارة این دو ضعیفُ البُنْیه خدا را شاهد و ناظر بدانید: یکی زنان و دیگر یتیمان.
خصال، ج ١، ص ١٠.
قال الرضا (علیه‌ السلام): إنْ كانَ المُعَزیّ یتیماً فَامسَحْ یَدَیْكَ عَلی رَأسِه.
اگر صاحب عزا شخص یتیم داغدیده باشد تو با دو دست عطوفت و نوازشگر خود بر سر او بِکِش.
کتاب‌الحدیث، ج ٣، ص ٣٩٩.
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه‌ السلام): مَن رَعَی الاَیتامَ رُعِیَ فی بَنیهِ.
کسی که حقوق یتیمان را مراعات کند حقوق فرزاندان او نیز مراعات خواهد شد.
فهرست غرر، ص ٤٣١.
قال الصادق (علیه‌ السلام): ما مِن عَبدٍ یَمَسحُ یَدهُ علی رأسِ یتیمٍ رحمةً لَهُ اِلاّ اَعطاهُ اللهُ بِكُلِّ شَعرةٍ نوراً یَومَ القِیامةِ.
هر کس بر سر یتیمی دست ترحم و عطوفت بِکِشد خداوند به تعداد هر مویی (که دست بر آن بگذرد) نوری در قیامت به او عطا خواهد فرمود.
وسائل الشیعه، ج ١٥، ص ١١١.
قال رسول الله (صلی‌الله علیه و آله و سلم): مَن كفی یتیماً فی نَفَقتِهِ بِمالِه حتّی یَستَغنی وَجَبت لَهُ الجَنّةُ اَلبتّة.
کسی که نفقة یتیمی را با مال خود سرپرستی کند تا به حدّ بی‌نیازی برسد بدون تردید بهشت برای او واجب می‌گردد.
وسائل الشیعه، ج ١١، ص ٥٦٠.
قال رسول الله (صلی‌الله علیه و آله و سلم): انَا و كافِلُ الیَتیمِ كَهاتَینِ فی‌الجَنَّةِ اِذا اتَّقَی الله عزَّوجَلَّ (و اَشارَ بِالسَّبّابَةِ وَ الوُسطی)
من (فردا) با سرپرست یتیم ـ مشروط به تقوا و پرهیزکاری ـ در بهشت (مانند دو انگشت سبّابه و میانه) در کنار هم خواهیم بود.
تفسیر نورالثقلین، ج ٥، ص ٥٩٧.
قال الباقر (علیه‌ السلام): مَن اَنكَرَ مَنكُم قَساوَةَ قَلبِه فَلیُدْنِ یَتیماً فَلْیُلاطِفْهُ وَلْیَمسَحْ رأسَهُ یَلینُ قَلبُهُ بِإذنِ الله.
هر گاه یكی از شما در خود احساس قساوت و سنگدلی كرد طفل یتیمی را نوازش كند و دست عطوفت بر سر او بكشد به یاری خدا دلش نرم و مهربان می‌گردد.
وسائل الشیعه، ج ١٥، ص ١١١.
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه‌ السلام): أحَسِنوا فی عَقِبِ غَیرِكُم تُحسَنوا فی عَقِبِكُم.
با نسل و بازماندگان دیگران به نیكی رفتار كنید تا با نسل و بازماندگان شما نیز به نیكی رفتار نمایند.
بحارالأنوار، ج ٧٥، ص ١٣.
قال رسول الله (صلی‌الله علیه و آله و سلم): إنّ فی‌الجنّةِ داراً یُقالُ لَها «دارُالفَرَحِ» لایَدخُلُها اِلاّ مَن فَرَّحَ یَتامَی المُؤمِنین.
بهشت خانه‌سرایی دارد به نام «دارالفَرح» (خانة شادی)، تنها کسانی وارد آنجا می‌شوند که ایتام مؤمنین را شاد و خُرّم کرده باشند.
نهج‌الفصاحه، ج ١، ص ١٧٥.
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه‌ السلام): ظَلْم الیَتامی والاَیامی یَنزِلُ النِّقَمَ و یَسلُبُ النِّعَمَ أَهلَها.
ظلم و ستم به یتیمان و زنان بی‌شوهر و بی‌سرپرست باعث نزول عذاب و نقمت و سلب و زوال نعمت از صاحبانش می‌گردد.
فهرست غرر، ص ٤٣١.
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه‌ السلام): اَدِّبِ الیَتیمَ مِمّا تُؤَدِّبُ بِهِ وَلَدكَ.
طفل یتیم را مانند فرزند خودت به طور یکسان تربیت و ادب کن.
وسائل الشیعه، ج ١٥، ص ١٩٧.
قال رسول الله (صلی‌الله علیه و آله و سلم): مَن كَفَل یتیماً مِن المُسلِمینَ فَاَدخَلَهُ فی طَعامِهِ و شَرابِهِ أدخَلَهُ اللهُ الجَنّة اَلبتّةَ الاّ أَن یَعمَلَ ذَنباً لایُغفَر.
کسی که سرپرستی یتیم مسلمانی را تکفّل کند و در کنار سفرة خود در خورد و خوراکش همراه نماید مسلّماً خدا او را در زمرة بهشتیان قرار خواهد داد مگر گناه غیرقابل گذشتی مرتکب گردد.
مستدرک قدیم، ج ١، ص ١٤٨.
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه‌ السلام): بِروّا ایتامَكُم وَ واسُوا فُقراءَكُم وَارْفِقوا بِضُعفائِكُم.
به ایتام خود نیکی کنید، فقرا و تهیدستان را مواسات نمایید و نسبت به افراد ضعیف و ناتوان رئوف و مهربان باشید.
فهرست غرر، ص ٤٣١.
قال الباقر (علیه‌ السلام): اربَعُ مَن كُنَّ فیهِ بنی‌اللهُ لَهُ بیتاً فی‌الجَنَّة: مَن آوی الیَتیمَ و رَحِم‌الضَعیفَ وَ أَشفَقَ علی والدَیه و رَفِقَ بِمملوكِه.
چهار خصلت در هر کس باشد خداوند در بهشت برایش منزلگاه بنا می‌کند: کسی که یتیمی را سرپرستی کند، بر افراد ضعیف و ناتوان تَرَحُّم و مهربانی نماید، به والدین خود مهر بورزد و با زیردستانش نرم‌خو و باعطوفت باشد.
ثواب‌الاعمال، ص ٢٩٨.
قال رسول الله (صلی‌الله علیه و آله و سلم): تَحنَّنوا علی اَیتامِ النّاسِ یُتَحنَّنْ علی ایتامِكُم.
بر یتیمان مردمان تَرحّم کنید تا بر یتیمان شما ترحم نمایند.
دُرج ‌گهر، ص ٤٥.
قال رسول الله (صلی‌الله علیه و آله و سلم): مَن أقْعَدَ الیَتمَ عَلی خِوانهِ وَ یَمسَحُ رأسَهُ یَلینُ قَلبُه.
کسی که یتیمی را بر سفرة خود بنشاند ـ و دست نوازش بر سرِ او بِکِشد دلش نرم و مهربان می‌گردد.
سفینه البحار، ج ٢، ص ٧٣١.
قال رسول الله (صلی‌الله علیه و آله و سلم): حَثَّ اللهَ عزّوجَلّ علی بِرِّ الیتامی لاِنْقطاعِهِم عَن آبائهم فَمَن صانَهُم صانَهُ اللهُ و مَن اَكرَمَهُم اَكرَمهُ الله.
خدای تبارک و تعالی آن همه سفارش و تأکید دربارة نیکی به یتیمان فرموده به خاطر فقدان پدران آن‌ها است. کسی که حقوق آن‌ها را مراعات کند و آنان را گرامی بدارد خداوند نیز وی را (در پناه خود) مصون و گرامی خواهد داشت.
بحارالأنوار، ج ٧٥، ص ١٢.
قال الصادق (علیه‌ السلام): مَن أَصبَح لایَنوی ظُلمَ أحدٍ غَفَراللهُ لَهُ ما أَذنَب ذلِكَ اَلیَومَ ما لَمْ یَسفِكْ دماً أَو یأكُلْ مالَ یتیمٍ حراماً.
کسی که روز خود را آغاز کند و نیّت ظلم و تعدّی به کسی نداشته باشد تا زمانی که خون کسی را به ناحق نریخته و مال یتیمی را به حرام نخورده باشد خداوند گناهان آن روز او را می‌آمرزد.
بحارالأنوار، ج ٧٥، ص ٣٢٤.
قال الرضا (علیه‌ السلام): اِیّاكُم وَ اَموالَ الیَتامی! لاتُعَرَّضوالَها ولاتُلَبَّسوابها.
هان! برحذر باشید! و از اموال یتیمان شدیداً بپرهیزید. به آن‌ها تعرض نکنید و خود را بدان گرفتار و آلوده ننمایید.
بحارالأنوار، ج ٧٥، ص ٥.
قال الرضا (علیه‌ السلام): بِئسَ القوتُ اَكْلُ مالِ الأَیتام!
به راستی که خوردن مال یتیمان چه بد خوراك و چه طعام نامیمونی است!
فهرست غرر، ص ٤٣١.
قال الباقر (علیه‌ السلام): إنّ أَیسَرَ مایَدخُلُ بِهِ العبدُ النارَ، مَن أَكَلَ مِن مالِ الیَتیمِ دِرهماً!
كمترین چیزی كه بنده را داخل آتش دوزخ می‌كند (تنها) خوردن یك درهم (واحد پول) مال یتیمان است!
بحارالأنوار، ج ٧٥، ص ١٠.
قال الکاظم (علیه‌ السلام): مَن أَكَلَ مِن مالِ الیَتیمِ دِرهماً واحداً ظُلماً مِن غَیرِ حَقّ یُخلِدُهُ اللهُ فی‌النّار.
كسی كه تنها یك درهم (واحد پول) ظالمانه و به ناحق مال یتیمی را بخورد خداوند جای او را آتش دوزخ جاودانه خواهد نمود.
بحارالأنوار، ج ٧٥، ص ٥.
قال الرضا (علیه‌ السلام): اِتَّقوُا اللهَ و لایَعرِضُ احدُكُمْ لِمالِ اِلیَتیمِ فَإِنَّ اللهَ جَلّ ثناؤُهُ یَلی حسابَهُ بِنَفسِهِ مَغفوراً لَهُ اَوُ معذَّباً.
از خدا بترسید و أحدی متعرض اموال طفل یتیم نشود که خدای باعظمت، خود مستقیماً به حساب او رسیدگی می‌کند خواه اهل نجات و آمرزش باشد یا سزاوار کیفر و عذاب.
بحارالأنوار، ج ٧٥، ص ٥.
قال الباقر (علیه‌السلام): إنَّ اللهَ عزَّوجَلَّ وَعَدَ فی اَكلِ مالِ الیَتیمِ عُقوبَتَین: «عُقوبَةٌ فی‌الدّنیا وَ عُقوبَةٌ فی الآخرة.
خداوند دربارة خوردن مال یتیمان دو کیفر مقرّر فرموده: یک کیفر دنیوی و یک کیفر اُخروی. (هم در دنیا عذاب خواهد داشت و هم در آخرت).
بحارالأنوار، ج ٧٩، ص ٢٦٩.
قال الرضا (علیه‌ السلام): مَن حَوَّلَ مالَ الیَتیمِ أَو أَقرَضَ شَیئاً مِنْهُ كانَ ضامناً بِجمیعهِ وَ كانَ عَلَیهِ زَكاتُهُ دونَ الیَتیم.
هر کس در مال یتیم دخل و تصرف کند و یا از آن به کسی قرض بدهد تمامی آن مال را ضامن است و زکات و حقوق واجبة آن به گردن خود او خواهد بود نه به شخص یتیم.
بحارالأنوار، ج ٧٥، ص ٥.
قال الرضا (علیه‌ السلام): مَنِ اتَّجرَ بِمالِ الیَتیمِ فَرَبِحَ كانَ لِلیَتیمِ، والخُسرانُ علَی التّاجر.
هر کس با مال یتیم کسب و تجارت کند هر چه سود کند (تماماً) مال یتیم است و هر چه زیان کند از مال خودِ کاسب خواهد بود.
بحارالأنوار، ج ٧٥، ص ٥.
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه‌ السلام): ظُلْمُ الیِتَامی و الإمآءِ یُنزِلُ النِّقَمَ وَ یَسلُبُ النِّعَمَ أَهلَها.
ستم به یتیمان و زیردستان باعث نزول بلاها است و بر باد دادن نعمت‌ها از صاحبان آن‌ها می‌گردد.
فهرست غرر، ص ٤٣١.
قال رسول الله (صلی‌الله علیه و آله و سلم): اَربعُ حَقٌّ عَلی الله أَن لایُدخِلَهُمُ الجنَّةَ، وَلا یُذِیقَهُمْ نَعیَمها: مُدمِنُ الخَمرِ و آكِلُ الرِّبا و آكِلُ مالِ الیَتیمِ بِغَیرِ حَقِّ و العاقُّ لِوالِدَیه.
حقّا که خداوند متعال این چهار نفر را داخل بهشت نکند و از نعیم نعمت‌هایش آن‌ها را نچشاند: آدم شرابخوار، آدم رباخوار، آن کس که به ناحق مال یتیم را می‌خورد و دیگر عاق والدین.
نهج‌الفصاحه، ج ١، ص ٤٩.
قال الرضا (علیه‌ السلام): إنَّ أَكْلَ مالِ الیَتیمِ مِنَ الكَبائِرِ الّتی وَعَد اللهُ عَلَیهَا النّارَ.
خوردن مال یتیم از گناهان کبیره است که خداوند بر آن وعدة آتش دوزخ داده است.
بحارالأنوار، ج ٧٥، ص ٥.
قال الباقر (علیه‌ السلام): إنَّ آكِلَ مالِ الیَتیمِ یَجیءُ یَومَ القِیامِة وَالنارُ تَلهَبُ فی بَطنِه حَتّی تَخرُجَ لهبُ النّارِ مِن فیه.
آن کس که مال یتیم را می‌خورد روز قیامت در حالی که آتش از درون او شعله‌ور و زبانه‌هایش از دهانش خارج می‌شود وارد محشر می‌گردد.
لئالی‌الاخبار، ج ٣، ص ١٨٤.
قال الکاظم (علیه‌ السلام): لایُتْمَ بَعدَ احْتِلامٍ.
یتیم وقتی به سن بلوغ رسید دیگر عنوان یتیمی ندارد. (یتیم به او گفته نمی‌شود).
بحارالأنوار، ج ٧٥، ص ٦.
پایگاه اینترنتی انهار با کمک از این منبع

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -