انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۲۴۱) آنچه درباره نظافت، زیبایی، آرایش و آرایشگری باید بدانیم

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
آنچه درباره نظافت، زیبایی، آرایش و آرایشگری باید بدانیم
    
فهرست اجمالی مطالب:
(۱) اهمیت آرایش، نظافت، پاکی و زیبائی در اسلام
(۲) نظر اسلام درباره افراد خودآرا و نظیف و پاک و طاهر
(۳) نظر اسلام درباره افراد کثیف و آلوده و ژولیده و ناپاک
(۴) حدّ و مرز تمیزی و طهارت
(۵) آرایش، اصلاح و رنگ مو در بانوان
(۶) آرایش، اصلاح و رنگ مو در آقایان
(۷) ریش گذاشتن و ریش تراشی در آقایان
(۸) آرایش های نامناسب و حرام
(۹) کاشت ناخن
(۱۰) کاشت ابرو و موی سر
(۱۱) جرّاحی بینی و گونه
(۱۲) تتو کردن {= خالکوبی}
(۱۳) لاک زدن ناخن ها
(۱۴) حلال یا حرام بودن درآمدهای آرایشگران
(۱۵) پوشیدن چه لباسهائی برای بانوان زیبا هست؟
(۱۶) پوشیدن چه لباسهائی برای آقایان زیبا هست؟
(۱۷) چه خوراکیهائی موجب زیبائی می شود؟
(۱۸) چه نوشیدنیهائی موجب زیبائی می شود؟
(۱۹) عامل جذّابیت چهره و زیبائی بانوان در چیست؟
(۲۰) عامل جذّابیت چهره و زیبائی آقایان در چیست؟
(۲۱) سخن پایانی در باب نظافت، طهارت و زیبائی.
    
(۱) اهمیت آرایش، نظافت، پاکی و زیبائی در اسلام
آراستگی محبوب انسان بوده و بشر در طول تاریخ برای دستیابی به این امر تلاش ها کرده است امروزه این موضوع آراستگی و خودآرایی به اوج خود رسیده تا حدّی که از ضروریات زندگی مردم محسوب شده است.
انسان ها، هماهنگ با نظم و زیبایی جهان، به امور خود نیز نظم می‌دهد و زیبایی را در سخنان، رفتار، زندگی فردی و اجتماعی خود بروز می دهد.
اولیاء دین و أئمّه هُدی (علیهم السلام) هم در این امور نقشی تعیین کننده ایفا فرموده‌اند؛ زمانی که نظافت و تمیزی در بین انسانها جایگاه چندانی نداشت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با عرضه دین مقدّس اسلام، مردم را به پاکیزگی و نظافت و طهارت دعوت می نمود.
روایت های فراوانی که در این زمینه به دست ما رسیده است گویای این مطالب است.
    
برخی از احادیث نظافت و پاکی و زیبائی در اسلام
(۱) قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): تنظفّوا بکلّ ما استطعتم، فإنّ الله تعالی بنی الإسلام علی النّظافة ولن یدخل الجنّة إلاّ کل نظیفٍ.
هرچه می تــوانید پاکیزه باشید زیرا خداوند اسلام را بر اساس پاکیزگی بنا نهاده و جز مردم پاکیزه کسی به بهشت نمی رود.
كنز العمال، ج۶، ص ۳۷۱، ح ۲۶۰۰۲
(۲) قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): تَخَلَّلُوا فَإِنَّهُ مِنَ النَّظَافَةِ وَ النَّظَافَةُ مِنَ الْإِيمَانِ وَ الْإِيمَانُ مَعَ صَاحِبِهِ فِي الْجَنَّة.
خلال كنيد كه آن از نظافت است و نظافت از ايمان است و ايمان با صاحب خود در بهشت است.
مستدرك ‏الوسائل، موسسه آل البیت قم، ج ۱۶، ص ۳۱۶.
بحارالأنوار، ج ۵۹، ص ۲۹۱.
طب النبي مستغفري، ص ۲۱.
كافی مترجم، ترجمه مصطفوی، ج‏۴، ص ۴۸۰.
(۳) آقا امام صادق (علیه السلام)  برخی از نشانه های مؤمن را چنین می فرماید: وَ شُکرٌ فِی رِفْقٍ وَ سَخَاءٌ فِی حَقٍّ وَ قَصْدٌ فِی غِنًی وَ تَجَمُّلٌ فِی فَاقَةٍ.
و در شکرگزاری مدارا کنند، در راه حقّ سخاوتمند، در بی نیازی و ثروتمندی میانه رو، و در فقر و نیازمندی آراسته است.
صفات الشیعة شیخ صدوق، ص ۳۵.
(۴) قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): النظيف من الثياب يذهب الهم والحزن، وهو طهور للصلاة.
لباس پاکيزه غم و اندوه را مي برد و موجب پاکيزگي نماز است.
الکافي، ج 6، ص 444.
(۵) قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): تنظفوا بالماء من النتن الريح الذي يتأذي به، تعهدوا أنفسکم، فإن الله عزوجل يبغض من عباده القاذورة الذي يتأنف به من جلس إليه.
خودتان را به وسيله آب از بوي نامطبوعي که مايه آزار ديگران است پاکيزه سازيد، به (سر و وضع) خودتان برسيد، زيرا خداوند عزوجل از بندگان کثيف و لاقيد خود که هر که با او مي نشيند از وي بيزار مي شود، نفرت دارد.
الخصال، ص 620، ح 10.
(۶) قال الباقر (علیه السلام): کنس البيوت ينفي الفقر.
جارو کردن خانه ها، فقر را از بين مي برد.
وسائل الشيعه، ج 3، ص 571.
(۷) قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): أن الثوب يسبح، فإذا اتسخ انقطع تسبيحه.
همانا لباس تسبيح (خدا) مي گويد و هر گاه کثيف شود از تسبيح باز مي ايستد.
کنز العمال، ح 26009.
(۸) قال الباقر (علیه السلام): إنَّ الْجَنَّةَ وَ الْحُورَ لَتَشْتاقُ إلي مَنْ يَكْسَحُ الْمَسْجِدَ، اَوْ يَأخُذُ مِنْهُ الْقَذي.
همانا بهشت و حورالعين در انتظار افرادي است كه در نظافت و تميز كردن مسجد سعي و تلاش نمايند.
مستدرك الوسائل، ج 3، ص 385.
(۹) قال الصادق (علیه السلام): غسل الإناء و کسح الفناء مجلبة للرزق.
شستن ظرف و جارو کردن جلو در منزل، باعث جلب روزي مي شود.
الخصال، ج 54، ص 73.
(۱۰) قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): نظفوا بيوتکم من حوک العنکبوت، فإن ترکه في البيت يورث الفقر.
اتاق هاي خود را از تار عنکبوت تميز کنيد، زيرا باقي گذاشتن آن در خانه فقر مي آورد.
وسائل الشيعه، ج 3، ص 575.
(۱۱) قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): لا تؤوا التراب خلف الباب، فإنه مأوي الشيطان.
خاکروبه را پشت در (خانه) جمع نکنيد، زيرا که جايگاه شيطان مي شود.
وسائل الشيعه، ج 3، ص 572
(۱۲) قال الرضا (علیه السلام): أنَّ اللهَ تَبارَكَ و تَعالی یُحِبُّ الجَمالَ والتَّجَمُّلَ، ویُبغِضُ البُؤسَ والتَّباؤُس.
خدای تبارک و تعالی، زیبایی و آراستگی را دوست دارد و فقر و فقر نمایی را دشمن می‌دارد.
مستدرك الوسائل، ج 3، ص 236.
(۱۳) قال الرضا (علیه السلام): مِن أخْلاقِ الأنْبِیاءِ التَّنْظیفُ.
پاکيزگی، از اخلاق پیامبران است.
تحف العقول، ص 466.
(۱۴) قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): طهروا هذه الأجساد طهرکم الله، فإنه ليس عبد يبيت طاهرا إلا بات معه ملک في شعاره، ولا يتقلب ساعة من الليل إلا قال: اللهم اغفر لعبدک فإنه بات طاهرا.
اين بدن ها را پاکيزه سازيد تا خداوند شما را پاکيزه گرداند، زيرا هيچ بنده اي نيست که شب با بدني پاکيزه بخوابد مگر اين که فرشته اي در ميان جامه او با وي مي خوابد و هيچ ساعتي از شب از اين پهلو به آن پهلو نمي چرخد مگر اين که آن فرشته گويد: خدايا! بنده ات را بيامرز، زيرا که با بدني پاکيزه خوابيده است.
کنز العمال، ح 26003.
(۱۵) قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم) لرجل شعث شعر رأسه، وسخة ثيابه، سيئة حاله: من الدين المتعة وإظهار النعمة.
آقا رسول خدا (صلي الله عليه واله و سلّم) به مردي که موهايي ژوليده و جامه اي چرکين و سر و وضع نامرتبي داشت، فرمودند: استفاده و آشکار ساختن نعمت، جزو دين است.
الکافي، ج 6، ص 439.
(۱۵) قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): إنَّ اللَّهَ طَيِّبٌ يُحِبُّ الطِّيبَ، نَظيفٌ يُحِبُّ النِّظافَةَ.
خداوند پاك است و پاكي را دوست دارد؛ پاكيزه است و پاكيزگي را دوست دارد.
ميزان الحكمه، ح 20314.
 
(۲) نظر اسلام درباره افراد خودآرا و نظیف و پاک و طاهر
(۱) خداوند فرد پاک و پاکیزه را دوست دارد.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): إنَّ اللَّهَ طَيِّبٌ يُحِبُّ الطِّيبَ، نَظيفٌ يُحِبُّ النِّظافَةَ.
خداوند پاك است و پاكي را دوست دارد؛ پاكيزه است و پاكيزگي را دوست دارد.
ميزان الحكمه، ح 20314.
(۲) خداوند کسی که بدنش را پاکیزه کند پاکیزه می گرداند.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): طهروا هذه الأجساد طهرکم الله...
اين بدن ها را پاکيزه سازيد تا خداوند شما را پاکيزه گرداند...
کنز العمال، ح 26003.
(۳) فرشته شبها برای کسی که با بدن پاکیزه خوابیده طلب آمرزش می کند.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): ليس عبد يبيت طاهرا إلا بات معه ملک في شعاره، ولا يتقلب ساعة من الليل إلا قال: اللهم اغفر لعبدک فإنه بات طاهرا.
هيچ بنده اي نيست که شب با بدني پاکيزه بخوابد مگر اين که فرشته اي در ميان جامه او با وي مي خوابد و هيچ ساعتي از شب از اين پهلو به آن پهلو نمي چرخد مگر اين که آن فرشته گويد: خدايا! بنده ات را بيامرز، زيرا که با بدني پاکيزه خوابيده است.
کنز العمال، ح 26003.
(۴) لباس پاکیزه {برای صاحبش} تسبیح می گوید.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): أن الثوب يسبح، فإذا اتسخ انقطع تسبيحه.
همانا لباس تسبيح (خدا) مي گويد و هر گاه کثيف شود از تسبيح باز مي ايستد.
کنز العمال، ح 26009.
(۵) لباس پاکیزه غم و اندوه {صاحبش} را می برد.
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): النظيف من الثياب يذهب الهم والحزن...
لباس پاکيزه غم و اندوه را مي برد...
الکافي، ج 6، ص 444.
(۶) کسی که حتّی با وجود فقر تجمّل دارد مؤمن است.
آقا امام صادق (علیه السلام)  از نشانه های مؤمن می فرماید: ... وَ تَجَمُّلٌ فِی فَاقَةٍ.
{نشانه مؤمن این است که:} ... در فقر و نیازمندی آراسته است.
صفات الشیعة شیخ صدوق، ص 35.
(۷) نظافت علامت ایمان است و مؤمن نظیف بخاطر ایمانش اهل بهشت است.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): ... النَّظَافَةُ مِنَ الْإِيمَانِ وَ الْإِيمَانُ مَعَ صَاحِبِهِ فِي الْجَنَّة.
... نظافت از ايمان است و ايمان با صاحب خود در بهشت است.
مستدرك‏الوسائل، موسسه آل البیت قم، ج 16 ،ص316.
بحارالأنوار، ج59 ،ص  291.  طب النبي مستغفري، ص 21.  كافی مترجم، ترجمه مصطفوی، ج‏4، ص 480.
(۳) نظر اسلام درباره افراد کثیف و آلوده و ژولیده و ناپاک
(1) افراد کثیف بدترین بندگان خدا

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -