انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۲۰۵) امام خامنه‎اي از نگاه حضرت آيةالله العظمی حسين نوري همداني (بخش ششم)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
امام خامنه‎اي از نگاه حضرت آيةالله حسين نوري همداني
شرايط ولايت، سنگين تر از مرجعيت است كه آيةالله خامنه اي آن شرايط را دارند / بخش ششم
 علي احمدي خواه
اشاره: امام خامنه‎اي شخصيتي بزرگ و كم نظيري است كه در طول تاريخ تشيع تاكنون كم‎تر شخصيتي به جامعيت ايشان داشته ايم. در ميان علما و بزرگان و مراجع عظام نيز كم‎تر شخصيتي يافت مي‎شود كه اين‎گونه مورد علاقه علما و بزرگان حوزه‎ها باشد. در چند شماره پيشين نگاه برخي بزرگان علما و مراجع و عرفاي برجسته را در باره ايشان آورديم و در اين شماره، شخصيت امام خامنه‎اي را از منظر مرجع بزرگ حضرت آيت‎ا... نوري همداني پي خواهيم گرفت.
حضرت آيت‎ا... حسين نوري همداني از مراجع بزرگ و انقلابي است كه در پيروزي انقلاب اسلامي نقش بسزايي ايفا كرده است؛ جمله معروف ايشان در قيام 19 دي مردم قم «مه فشاند نور و شه عوعو كند» هنوز در گوش‎هاي انقلابيون قم باقي است. اين مرجع تقليد كه در فتنه 88 نيز با تمام هستي اش به ميدان آمد، ديدگاه شان نسبت به رهبري و مرجعيت حضرت آقا اعتقادي است. ايشان درباره امام خامنه‎اي مي‎فرمايند: آيت‎ا... خامنه‎اي حسين زمان است و دشمن نخواهد توانست يك ولي فقيه مدير، مدبر، شجاع، فصيح و زمان شناس را تحت تاثير قرار دهد. آن قدر ويژگي و شايستگي از جمله شجاعت، تدبير، فرهنگ، فقه، زمان شناسي و معلومات در وجود آيت‎ا... خامنه‎اي هست كه بعد از امام راحل هيچ كس نمي‎توانست اين خلأ را پر كند.(1)
بايد توجّه داشت كه اين تعبير يك عالم اسلام شناس و مرجع تقليد شيعه است كه هم امام حسين(ع) را مي‎شناسد و هم نايب آن حضرت را؛ البته از بديهيات اوليه است كه منظور حضرت ايشان، مثل امام معصوم نيست؛ چون معصوم، وحيد دهر است؛ اما به نسبت ديگران از يك سوي؛ و از نظر قانوني و شرعي، حضرت ايشان، جانشين امام حسين(ع) است؛ همان اندازه كه ما خود سيدالشهداء را حرمت مي‎نهيم و اعتقاد داريم، همان اندازه براي جانشين ايشان بايد احترام قايل شويم. وانگهي اين تعبير حضرت آيت‎ا... نوري همداني – حفظه الحفيظ- مداحي و گزافه نيست؛ چرا كه فقيهي عالم و عالمي عادل اين سخن را فرموده؛ ديگر بيان و گفتار ساير مراجع تقليد و علماي عادل شيعه را نيز با اين ديده بنگريم. آن وقت، يك نكته از اين معني را در مي‎يايم كه: مرجعي عادل مانند حضرت آيت‎ا... نوري همداني – حفظه الحفيظ – چنين فرمودند كه ايشان «حسين زمان است»؛ شخصيتي زيرك و سياسي مانند ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه، حضرت ايشان را «مسيح زمان» ناميدند؛ ديگري وي را «نايب امام زمان» و ديگران نيز هر كدام در وصف حضرت ايشان در حدِ توان الفاظ و واژگان خويش، بيان فرمودند.
حضرت آيت‎ا... حسين نوري همداني، بعد از اشاره به دوران رژيم طاغوت فرمودند: مردم در آن دوران از نظر فرهنگي ضعيف و در فقر مادي بودند، سردمداران رژيم در فكر ساختن كاخ‎هاي بزرگ و مجلل به سر مي‎بردند كه امام راحل توانستند اين مشكل بزرگ را از سر راه برداشته و دست بيگانگان را از كشور كوتاه كنند؛ و براي نخستين بار در اين مملكت يك نظام اسلامي و ولايي برپا كنند، كه اكنون بر ايران اسلامي حاكم است. اكنون آيت‎ا... العظمي خامنه‎اي، مقام معظم رهبري نايب ولايت است. تسخير انرژي هسته‎اي، صنايع نظامي، دفاعي، عمران و آباداي و ديگر پيشرفت‎هاي مادي و معنوي در طول 30 سال انقلاب اسلامي از جمله بركت‎هاي اين نظام است. من اين نظام را مقدمه ظهور آقا امام زمان(عج) مي‎دانم.(2)
شرايط ولايت، بيش‎تر و سنگين‎تر از مرجعيت است؛ كه آيت‎ا... خامنه‎اي آن شرايط را دارند
آيت‎ا... حسين نوري همداني – زيد عزه العزيز- در جاي ديگري مي‎فرمايند: شرايط ولايت، نسبت به مرجعيت، بسيار سنگين‎تر و بيش‎تر است. رهبري، افزون بر فقاهت، بايد داراي مديريت، شجاعت، بصيرت، آگاهي به اوضاع جهان و مسلمانان، زمان‎شناسي و ديگر صفات باشد كه [الحمدلله] مقام معظم رهبري؛ حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي حائز تمام اين شرايط هستند.(3)
ايشان در ديدار مربيان استاني طرح شجرۀ طيبۀ صالحين نيز فرمودند: اسلام، مردم و ولايت فقيه، سه ركن مهم انقلاب اسلامي هستند... در نظام اسلامي، هم مردم به ولي فقيه و مقام معظم رهبري علاقه دارند و هم رهبري به مردم علاقه دارند. يكي از هدايت‎هاي داهيانۀ مقام معظم رهبري اين است كه، حضرت ايشان در هر سفر و برنامه‎اي كه دارند، چشم فتنه‎ها را كور مي‎كنند. همه بايد امروز پيرو ايشان باشيم و دين خود را به انقلاب اسلامي ادا كنيم.(4)
اين مرجع بزرگ، در جمع پاسداران شركت كننده در طرح بصيرت و فرماندهان نواحي مختلف سپاه پاسداران با اشاره به تفاوت جنگ نرم و جنگ سخت فرمود: در مقابل جنگ سخت، اميرالمؤمنين(ع) و سيدالشهدا(ع) حضور داشتند؛ و اكنون در مقابل جنگ نرم، نخست بايد اسرار آن را شناخت و سپس در مقابل اين جنگ موضع‎گيري كرد. حقيقت ايمان در مؤمن، با سه چيز مشخص مي‎شود: يكي از اين اصول شناخت دين است؛ چراكه شناخت كامل دين بسيار مهم است؛ و دومين حقيقت ايمان، برنامه داشتن در زندگي. برنامه و نظم در زندگي بسيار مهم است و كساني كه نظم و انضباط داشته باشند، موفق هستند. ايستادگي، پايداري، بيداري، هوشياري و آمادگي كامل در برابر دشمن، سومين اصل بسيار مهم ايمان خواهد بود. يكي از سمبل‎هاي اين ايستادگي و شجاعت مقام معظم رهبري هستند كه در برابر دشمنان مقاوم بوده و نقشه‎هاي آن‎ها را به خوبي مي‎شناسند و در مقابل آن‎ها موضع‎گيري مي‎كنند.(5)
ايشان همچنين در ديدار با دانشگاهيان، فرهيختگان، فرهنگيان و نخبگان استان آذربايجان غربي، با بيان اين‎كه تمدن اسلامي بر سه ركن استوار است، گفتند: علم همراه با ايمان، ماديت با معنويت و اخلاق و قدرت توام با عدالت، پايه‎هاي علوم و تمدن اسلامي را شكل داده است. اكنون نيز با رهبري حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي اين كشور روز به روز با فتح قله‎هاي پيشرفت، سربلندتر از هميشه در صحنه‎ها حاضر شده و نام اسلام و مسلمان را سرافراز مي‎كند.(6)
همه بايد گوش به فرمان مقام معظم رهبري باشيم؛ زيرا كه وي پرتو ولايت اولياست
اين مرجع بزرگ در ديدار جمعي از فرماندهان پايگاه‎ها و حوزه‎هاي مقاومت طلاب بسيجي حوزه علميه قم، با تحليل و واكاوي فتنه سال 88، بصيرت را رمز عبور از فتنه‎ها دانست: مردم و ولايت فقيه، دو ركن نظام اسلامي هستند. همه بايد در راستاي فرمايشات و رهنمودهاي مقام معظم رهبري حركت كنيم. ولايت فقيه، شعاعي از پرتو ولايت اولياي الهي است. خوشبختانه امروز در رأس نظام اسلامي، شخصي قرار دارد كه از همه جهت شايستگي‎هاي لازم را براي اداره جامعه و كشور در اختيار دارد.حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي بعد از امام راحل بيش از بيست سال به بهترين شكل ممكن انقلاب را مديريت كرده‎اند و انقلاب اسلامي نيز صاحب دستاوردهاي بسيار خوبي در عرصه‎هاي مختلف شده است.(7)
آيت‎ا... حسين نوري همداني- زيد عزّه العزيز - در جمع بسيجيان و پاسداران استان كرمان هم فرمودند: حركت ملت ايران، بايد در محور ولايت باشد؛ و محور ولايت نيز همان بنيانگذار جمهوري اسلامي و امروز هم اين محور آيت‎ا... خامنه‎اي است. اين گفته مقام معظم رهبري كه «من با اين بدن ناقص خودم حاضرم كه به شهادت برسم تا انقلاب محفوظ بماند»، هَل مِن ناصرٍ ينصُرُنِي است.(8)
آيت‎ا... حسين نوري همداني در ديدار با جمعي از ائمه جماعات سراسر كشور فرمودند: انقلاب اسلامي بر سه اصل اساسي استوار است كه شامل اسلام، مردم و رهبري مي‎شود. بايد همواره تلاش كرد تا مردم را راضي نگه داشت و در اين راستا بايد به محرومين و فقرا توجه بيش‎تري كرد‎. اين توده مردم بودند كه با حضور پر رنگ خود در 9 دي و 22 بهمن سيلي به صورت فتنه گران زدند‎.
نكتۀ ديگر، حفظ نظام اسلامي است كه بسيار مهم است. حفظ نظام، از واجبات ديگر مانند نماز و روزه واجب‎تر است؛ و اين انقلاب مقدمه ظهور امام عصر - عجّل‎ا... تعالي - است كه تا ظهور آن حضرت بايد اين راه را با جديت ادامه داد.(9)
به فرمودۀ امام خميني(ره) تكيه بر ولايت فقيه، مملكت را از آسيب‎ها حفظ مي‎كند
حضرت آيت‎ا... نوري همداني در ديدار با فرماندهان و مديران نيروي هوا فضاي سپاه پاسداران، فرمودند: نخستين گام براي مسؤوليت‎پذيري، خودسازي است. خودسازي با علم، ايمان و عقل به دست مي‎آيد و فرد خودساخته تعهد و تقوا را در انجام مسؤوليت‎ها به كار مي‎گيرد. هيچ قدرتي، با ايمان برابري نمي‎كند و طبق فرمايش امام صادق(ع) بساط علم و ايمان از نجف برچيده شده و در قم پهن مي‎شود و صداي اسلام ناب از اين شهر به نقاط مختلف كشور فرستاده مي‎شود. رهبر معظم انقلاب در سفري كه به استان قم داشتند و بسيار مبارك بود، بر اين جمله تاكيد داشتند. حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي با بيان اين‎كه ولايت يكي ديگر از سنگرهاي مستحكم براي اتكا كردن است، گفت: در طول تاريخ شاهد بوديم افرادي كه به اين سنگر تكيه نداشتند، شكست خوردند؛ و امام خميني(ره) فرمودند: «پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به مملكت آسيبي نرسد».(10)
معظم له در آغاز درس خارج فقه روز دوشنبه(پيش از تشريف فرمايي مقام معظم رهبري به قم در روز ولادت امام رضا(ع) در مهرماه 1389) با تبريك سالروز ميلاد امام رضا(ع)تشريف فرمايي مقام معظم رهبري به استان قم را خيرمقدم گفتند و فرمودند: ما بايد مسأله ورود و استقبال از حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي رهبر معظم انقلاب اسلامي را با يك ديد وسيع‎تري مورد دقت و ملاحظه قرار دهيم؛ زيرا كه شهر قم خاستگاه انقلاب اسلامي و آشيانه و حرم اهل بيت و در روايات اسلامي اين شهر از جايگاهي برجسته برخوردار است و لازم است در هر جريان صحيحي قم پيشتاز و پيشگام باشد. شايسته است شهر قم متمايز از ديگر شهرها تعهد خود را نسبت به نظام و ولايت نشان دهد. استقبال شما – علما، مردم و حوزويان - استقبال از يك فقيه عادي نيست؛ بلكه استقبال از حاكم و ركني در نظام اسلامي است كه امروز در تمامي عرصه‎ها به‎عنوان نظام اسلامي متجلي است؛ و مردم قم، علما و حوزويان با استقبال پر شور از رهبري حركت خود به تمام معنا را نشان خواهند داد. وظيفه علما و اهل قم اين است كه حضورشان در مراسم استقبال از رهبر فرزانه انقلاب بسيار چشمگير باشد. در سالروز ميلاد امام رضا(ع) ركن نظام به قم قدم مي‎نهند. مردم قم، حوزه‎هاي علميه، طلاب و فضلا بايد نشان دهند حامي رهبر و در كنار ايشان هستند و از نظام اسلامي پشتيباني مي‎كنند؛ نظامي كه ما، شك نداريم تنها نظام مشروع و صحيح در جهان نظام ولايي جمهوري اسلامي ايران است.(11)
هيچ كس غير از آيت‎ا... خامنه‎اي نمي‎توانست خلأ پس از امام را پر كند
آيت‎ا... نوري همداني در ديدار اعضاي شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي استان كرمان در مصلاي امام[مولا] علي(ع) گفتند: مهم‎ترين امر در انقلاب ولايت‎فقيه است؛ زيرا انقلاب حافظ، نگهبان و راهنما مي‎خواهد، ولايت‎فقيه سد محكمي است كه مورد آماج حمله‎ها و تهاجم دشمنان قرار گرفته است. در جنگ نرم، تمام تلاش دشمن متوجه ولايت‎فقيه است... آن قدر ويژگي و شايستگي از جمله شجاعت، تدبير، فرهنگ، فقه، زمان‎شناسي، معلومات و... در وجود آيت‎ا... خامنه‎اي هست كه بعد از امام راحل هيچ‎كس نمي‎توانست اين خلاء را پر كند... مردم ايران حاضر هستند، قطره قطره خون خود را براي رهبر معظم انقلاب بدهند. در اسلام در راس حكومت بايد پيامبر(ص)، امام معصوم(ع) و يا فردي فقيه باشد؛ فقيهي كه داراي عدالت و تقوا در حد بالا، مدير و مدبر و در نهايت بسيار شجاع باشد كه حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي به شايسته‎ترين نحو اين ويژگي‎ها را دارا هستند. مهم‎ترين اصل امروز نظام جمهوري اسلامي ايران، حفظ انقلاب و حمايت و تبعيت از رهبر فرزانه انقلاب اسلامي است و همه بايد به اين موضوع مهم توجه كنند. حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي بعد از امام راحل به مدت بيست سال به بهترين شكل ممكن انقلاب را اداره و مديريت كرده‎اند و نظام مقدس اسلامي را به ساحل امن آرامش رسانده‎اند. امروزه با وجود ولي فقيه هوشيار و بيداري همچون حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي، انقلاب اسلامي در اوج اقتدار و عزت ايستاده است.(12)
حاضريم در راه ولايت فقيه جان خود را فدا كنيم
حضرت آيت‎ا... نوري همداني در ديدار جمعي از طلاب حوزه علميه امام مهدي(عج) تهران فرمودند: دفاع و پشتيباني از انقلاب اسلامي و ولايت، وظيفه همگان است. [ما نيز] حاضريم تا آخرين قطره خون در راه ولايت فقيه و نظام اسلامي ايستادگي نموده و جان خود را فدا كنيم؛ و همان‎طوري كه دفاع و پشتيباني از انقلاب و ولايت وظيفه همگان است، آشنايي با انديشه‎هاي ناب امام خميني و مقام معظم رهبري و پشتيباني از دستاوردهاي انقلاب اسلامي [ نيز براي همه] ضروري است. معتقديم انقلاب اسلامي ايران همانند انقلاب‎هاي ديگر دنيا نيست؛ بلكه انقلابي صد در صد ديني و مورد تأييد حضرت ولي عصر - عجّل ا... تعالي فرجه الشّريف - است؛ به همين دليل وظيفه خود مي‎دانيم كه همواره پشتيبان چنين نظامي باشيم.(13)
حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي با شايستگي كامل در رأس حكومت قرار دارند
حضرت آيت‎ا... نوري همداني در ديدار جمعي از افسران نيروي انتظامي كشور فرمود: در دوران غيبت امام زمان - عجّل ا... تعالي فرجه الشّريف - بايد فقيهي عادل و متعهد در راس حكومت قرار گيرد؛ و اكنون آيت‎ا... خامنه‎اي در اين منصب با شايستگي كامل قرار دارند.(14)
آيت‎ا... خامنه‎اي، يكي از مصاديق كوثرند
حضرت آيت‎ا... نوري همداني از جمله مراجع مبارزي است كه در جريان فتنة 88، به دفاع تمام عيار از ولايت و انقلاب و راه امام پرداختند. از جمله، جملات درخشاني كه ريشه قرآني دارد، اين شعر ايشان براي دسته‎هاي انقلابي بود كه فرمودند:
امام ما كوثر است دشمن او، ابتر است
خامنه‎اي كوثر است دشمن او ابتر است(15)
اين شعر، اشاره به سورة مباركة «كوثر» دارد كه خداي حكيم، خطاب به نبي خاتمش مي‎فرمايد:
«انا اعطيناك الكوثر، فصلّ لربّك و انحر انّ شانئك هو الابتر»، كه از كوثر قرآن؛ حضرت صديقۀ شهيده فاطمۀ زهرا(س) شروع و تا امام عصر - عجّل ا... تعالي فرجه الشّريف – و سادات و ذريۀ مطهرش را شامل مي‎شود؛ كه در حضرات ايشان: خير بسياري براي مردم است؛ مانند خير هدايت، عدالت، محبت، ارادت، رأفت، رحمت، سعادت، خليفۀ اللهي، زندگي پاك، حيات طيبه، نعمت، نجات از هلاكت، نجات از گمراهي و ضلالت.
پي‎نوشت‎ها
1. سايت بقية ا... HTTP: //BAGHIATALLAH14.BLOGFA.COM
2. پرتو سخن، شماره 540، 27/5/1389
3. علي شيرازي: پرتوي از خورشيد؛ داستان‎هايي از زندگي مقام معظم رهبري، ص 33. جرعه نوش كوثر؛ زندگي نامه مقام معظم رهبري، تدوين مؤسسه قدر ولايت، ص281.
4. پرتو سخن، شماره 600، 4./8./1390
5. پرتو سخن، شماره 548، 21/7/1389
6. پرتو سخن، شماره 566، 27/11/1389
7. پرتو سخن، شماره 561، مورخ 22/10/1389ش،
8. پرتو سخن، شماره 536، 30/4/89
9. پرتو سخن، شماره 553، 26/8/89
10. پرتو سخن، شماره 551، 12/8/89
11. پرتو سخن، شماره 549، مورخه 28/7/89
12. پرتو سخن، شماره 535، مورخه 23/4/89
13. آيت‎ا... طاهري خرم آبادي در گفت وگوبا دفتر حفظ و نشر آثار آيت‎ا... العظمي خامنه‎اي به نقل از: نشريه پرتو شماره 533 مورخ 9/4/89
14. نشريه پرتو، شماره 530، مورخ 19/3/89
15. سيرة امين؛ بررسي ابعاد مديريت رهبر معظم انقلاب در فتنة 88، ص 101.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -