انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام وطن

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات احکام مسافر- آیت الله العظمی نوری مدظله
احکام وطن
سؤال 238 - منظور از وطن اصلی و غیر اصلی چیست و چه حکمی بر آنها مترتب است؟
 پاسخ: محلّی را که انسان برای اقامت و زندگی خود اختیار کرده وطن اوست چه در آنجا به دنیا آمده و وطن پدر و مادرش باشد یا خودش آنجا را برای زندگی اختیار کرده باشد که اولی را وطن اصلی و دومی را وطن اتّخاذی یا غیر اصلی می‏گویند و حکم آن اینست که در آنجا روزه و نمازش درست و تمام است و نیاز بقصد ده روز ندارد.
سؤال 239 - اعراض از وطن با چه شرایطی محقق می‏شود؟
 پاسخ: منظور از اعراض اینست که انسان از وطن اصلی یا غیر اصلی خودش صرف نظر کند و بنای زندگی و اقامت در آنجا را نداشته باشد.
سؤال 240 - شخصی است که در طول سال تردد بین دو شهر دارد و در هر دو شهر نیز دارای مسکن می‏باشد و معمولاً در هر ماه سه الی 5 روز در یکی از شهرها و مابقی را در شهر دیگر است حکم نماز و روزه نامبرده چیست؟
 پاسخ: در صورتی که هر دو شهر وطن او باشد نماز و روزه در هر دو جا تمام و صحیح است ولی اگر شهری که زیاد توقف می‏کند وطن او باشد نماز در محل دیگر قصر است مگر این که قصد اقامه ده روز کرده باشد.
سؤال 241 - اینجانب ده سال قبل از روستای خود به شهر مقدس قم کوچ کردم و مدت 2 سال ساکن قم بودم پس از دو سال مجدّداً به روستا باز گشتم ولی خانه‏ای که در قم ساخته بودم فعلاً باقی است و در دست مستأجر است.
 سؤال حقیر این است که حکم نماز و روزه بنده و خانواده‏ام در قم چگونه است؟ آیا قصد اقامه لازم است یا اینکه نماز تمام و روزه درست است؟ - اگر در ماه رمضان به قم آمده و ده روز بمانیم حکم چیست؟
 پاسخ: جائی را که انسان محل زندگی خود قرار داده و ماندن خود را در آنجا محدود به مقدار معیّن نکرده آنجا وطن او حساب می‏شود و در صدق وطن بودن قصد همیشه ماندن معتبر نیست بلی لازم است که ماندن خود را محدود به مقدار معین نکند وگرنه وطن صدق نمی‏کند بنابراین اگر در قم به قصد وطن بودن مانده‏اید و بعد از آن از این قصد اعراض نکرده‏اید قم وطن شما است و هر موقع که به آنجا بروید نماز و روزه شما تمام ودرست است.
سؤال 242 - آیا حوزه برای طلابی که موقتاً اقامت می‏کنند حکم وطن دارد؟
 پاسخ: خیر، حکم وطن ندارد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -