سؤال 510. نظر جناب عالى درباره ردّ تحيتى که به صيغه سلام نباشد، چيست؟
جواب: اگر در حال نماز باشد، جواب دادن جايز نيست، ولى اگر در حال نماز نباشد، اگر کلامى است که عرف آن را تحيت محسوب مى کند، احتياط، جواب گفتن آن است.
سؤال 511. آيا جواب سلام کودکان اعم از دختر و پسر واجب است؟
جواب: جواب سلام کودکانِ مميّز، اعم از پسر و دختر، مانند جواب سلام زنان و مردان واجب است.
سؤال 512. اگر کسى سلام را بشنود، ولى به دليل غفلت يا هر سبب ديگر جواب سلام را ندهد، به طورى که زمان کمى فاصله شود، آيا بعد از آن گفتن جواب سلام واجب است؟
جواب: اگر تأخير به مقدارى باشد که جواب سلام و ردّ تحيت بر آن صدق نکند، واجب نيست.
سؤال 513. اگر شخصى به گروهى سلام کند و بگويد: «السلامُ عليکم جميعاً»، و يکى از آنان مشغول نماز باشد، آيا بر او هم جواب سلام واجب است، حتى اگر ديگران جواب سلام را داده باشند؟
جواب: اگر کس ديگرى جواب آن را بدهد، نمازگزار اقدام به جواب گفتن نکند.
سؤال 514. اگر شخصى در يک زمان چند بار سلام کند و يا چند نفر سلام دهند، آيا يکبار جواب دادن از همه آن ها کفايت مى کند؟
جواب: در صورت اول يک جواب کافى است، و در حالت دوم يک جواب به صيغه اى که شامل همه آن ها گردد و به قصد جواب سلام آنان باشد، کفايت مى کند.
سؤال 515. شخصى هنگام سلام دادن به جاى «سلامٌ عليکم» از لفظ «سلام» استفاده مى کند، آيا جواب سلام او واجب است؟
جواب: اگر عرفاً بر آن تحيت و سلام صدق نمايد، جواب دادن واجب است.
استفتائات جدید
سؤال: اگر در نماز سلام كردند. آيا بايد جواب آنها را به عربى فصيح داد؟ يا مثلاً مىتوان گفت «سلام عليكم»؟ در جواب سلام در نماز اگر طرف گفته سلام آيا مى توان مثل او گفت: «سلام»؟
جواب: اگر کسى در نماز سلام کند ولو به صورت غلط به گونهاى که عرفاً صدق سلام کند واجب است جواب او را با «سلام عليکم» به طورى که اهل لسان آن را صحيح بدانند بدهد.