انهار
انهار
مطالب خواندنی

مکان نمازگزار

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: همانطور که در رساله حضرتعالی موجود می باشد در مکان غصبی نمی شود نماز خواند در جبهه که پیشروی می کنند این حکمش چگونه می باشد؟

جواب: اشکال ندارد و مربوط به مسأله ذکر شده نیست.

سؤال:  شخصی با خانواده اش در خانه ای که قسمتی از آن را اجاره داده و با پول آن امرار معاش می کنند سکونت دارد، حالا متوجه شده که این خانه از راه حرام تهیه شده، با توجه به اینکه این خانه و وسائل آن از قبیل لباس، فرش و غیره غصبی می باشد و این شخص هم راه دیگری برای امرار معاش ندارد، آیا می شود از طرف حکومت اسلامی این خانه به آن ها بخشیده شود؟ ضمناً تکلیف نمازهایی که تاکنون با لباس

 غصبی و در مکان غصبی خوانده شده چیست؟

جواب: اگر یقین دارد که لباس و منزل با مال حرام تهیه شده، نباید در آن تصرف کند و نمازهایی که با علم و عمد در آن بخواند باطل است و نسبت به نمازهای سابق اگر علم و عمد نداشته، صحیح است.

سؤال: در جبهه، ما نمازخانه ای احداث کرده ایم که داخل منزل مردم است و فرش و جانماز و قرآن و غیره را از مسجدی که نزدیک آن می باشد، آورده ایم، آیا نماز خواندن در این مکان اشکال دارد؟

جواب: اگر ضرورت بوده، نماز صحیح است.

سؤال: قطعه زمین بزرگی را سازمان اراضی شهری، به صاحبانش اعلام کرده که تمام این زمین را به متراژ مهندسی(متری 6 تومان) از آنها می خرد، پس از گفت و شنود، سازمان خیابان و کوچه را از اصل زمین خارج کرده و قیمت مابقی زمین را از قرار متری 6 تومان به آن ها پرداخت کرده ولی حالا که این زمین ها به افراد واگذار شده و آن ها هم خانه ساخته اند؛ صاحبان اراضی می گویند که ما راضی نیستیم؛ بنابراین بفرمائید سکونت و خواندن نماز در این خانه ها چگونه است؟

جواب: اگر مالک شرعی دارد، تصرف شما در آن باید با رضایت او باشد و بدون رضایت، حکم غصب را دارد و چنانچه احتمال دهید که روی موازین شرعی به شما داده شده می توانید در آن تصرف کنید و نماز شما صحیح است.

سؤال: این جانب در اوائل انقلاب، از روی ناچاری و فقر، مجبور شدم قطعه زمینی را تصرف کرده و در آن خانه ای بسازم، و تاکنون که نزدیک به 3 سال از آن می گذرد، صاحبی برای زمین پیدا نشده، از آنجا که ما از این خانه به هیچ جای دیگر نمی توانیم برویم خواهش می کنیم که تکلیف ما را از نظر خواندن نماز و انجام دیگر عبادات در این خانه، روشن فرمائید.

جواب: اگر زمین موّات بالأصل بوده و تصرف کرده اید، با خانه سازی در آن، ملک شما شده و نماز شما

 در آن صحیح است.

سؤال: اگر کسی خانه ای را از دیگری بخرد و این خانه زمینش غصبی باشد ولی شخص خریدار تا مدتی این مطلب را نداند، تکلیف نمازهایی که خوانده شده چه می شود؟

جواب: تصرفاتی که پیش از اطلاع از غصب انجام داده، اشکال ندارد ولی پس از اطلاع باید از مالک شرعی رضایت بگیرد.

سؤال: حدود 2 سال قبل مادر این جانب از دنیا رفت و تنها خانه ی مسکونی او را میراث وی بود، یکی از خواهرانم تصرف نموده و از تحویل سهم الارث این جانب(که نصف خانه است) به من و خواهر دیگرم خودداری می کند و من نیز شرعاً راضی نیستم؛ خواهشمندم بفرمائید سکونت و خواندن نماز در این خانه چه صورتی دارد؟

جواب: تصرف درمال مشترک، بدون رضایت شریک،  غصب و حرام است و نماز در آن باطل است.

سؤال: استفاده از جنگل برای روستائیان ساکن اطراف که به صورت قاچاق و دور از چشم مسئوولین انجام می گیرد، چه حکمی دارد؟ آیا در ساختمانی که از این چوب های قاچاق در ساختن آن استفاده شده، می شود نماز خواند؟

جواب: جایز نیست ولی اگر مکان نماز مباح باشد، صحیح است.

سؤال: نماز خواندن در بانک ها و ادارات و امثال آن و مدارس که اغلب وضعیت ملکی آن ها معلوم نیست چه صورتی دارد؟

جواب: اگر علم به غصب بودن محل ندارند اشکال ندارد.

سؤال: این جانب برای کار به یکی از کشورهای خارج رفتم و پس از مدتی کار کردن، پول حاصل از آن را به صورت غیر قانونی(که تقریبا چند برابر قیمت دولتی و رسمی آن است) تبدیل به پول ایران کردم و از این پول خانه ای خریدم، لطفا بفرمایید اینگونه پول ها حرام است یا حلال و نماز خواندن در این خانه صحیح است یا نه؟

جواب: تخلف از مقررات دولت اسلامی جایز نیست اگر چه نماز در خانه ذکر شده صحیح است.

سؤال: نظر امام را در مورد اقامه نماز جماعت به منظور تشویق دانش آموزان در مدرسه ای که نزدیک به دوازده سال پیش قبرستان وقفی بوده است اعلام فرمائید؟

جواب: کسی که یقین نداشته باشد که مکان نمازش غصب است نماز او صحیح است و تحقیق لازم نیست.

سؤال: به استحضار می رساند قبرستانی که احیاء بوده و در زمان رژیم طاغوت در داخل شهر به وسیله شهرداری غصب و تبدیل به فضای سبز و خیابان و قسمتی نیز ساختمان گردیده است و حدود یازده سال از عمر این ساختمان که محل استقرار فرمانداری می باشد می گذرد. آیا اقامه نماز در آن جایز می باشد؟

جواب: در صورتی که وقف بودن قبرستان محرز نباشد و ملک کسی نباشد تصرفات و نماز در آن مانع ندارد.

سؤال: شخصی قبلا نزول پول می گرفت و آن طور که خودش اظهار می دارد: قبل از رفتن به مکه توبه نموده و پس از برگشتن، مسجد را با همان پول بنا نهاده، آیا نماز خواندن و عزاداری در همان مسجد اشکال دارد یا نه؟

جواب: مانع ندارد، مگر آن که معلوم باشد در محلی که در نماز یا عزاداری مورد تصرف است، مال حرام موجود است.

سؤال: یکی از افراد کلیمی در درمانگاهی برای نمازخانه پولی پرداخته اند، استفاده از این پول جایز است یا خیر؟

جواب: استفاده از پول برای این امر اشکال ندارد.

سؤال: کسی است که از ابتدا تاکنون خمس نداده، آیا می شود به خانه او وارد شد و روی فرش منزلش نماز خواند و از غذای او استفاده کرد و آیا غسل های او صحیح است؟

جواب: اگر یقین به بودن خمس در منزل و فرس نباشد، تصرف و نماز در آن مانع ندارد و اگر آب مباح باشد، غسل صحیح است.

سؤال: وقتی مکان نمازگزار پاک نیست، آیا می توان چیزی مانند چادر روی آن پهن کرده و بر روی چادر نماز خواند؟

جواب: اشکال ندارد.

سؤال: گاهی اوقات هنگام برگزاری نماز جمعه یا جماعت، بعضی از برادران برای زیر انداز خود از روزنامه استفاده می کنند با توجه به این که در زمان حاضر در بیشتر روزنامه های کشور، اسامی خدا و پیامبر و ائمه وجود دارد، آیا نماز این افراد صحیح است یا نه؟ و آیا ما می توانیم به آن ها تذکر بدهیم؟

جواب: تا یقین به هتک و بی احترامی نداشته باشند، نمازشان اشکال ندارد و بر دیگران لازم نیست به آن ها بگویند.

سؤال: از قدیم در مساجد حائلی مثل پرده بین زنان و مردان بوده، و اکنون عده ای می گویند پرده و دیوار بین زنان و مردان در حال نماز خواندن و موعظه کردن لزوم ندارد، نظر امام در این باره چیست؟

جواب: در صورتی که مفسده ای نیست پرده لزوم ندارد. بلی در نماز، احتیاط مستحب آن است که زن عقب تر از مرد باشد. مگر در صورتی که بین آن ها حائلی مثل پرده باشد.

سؤال: در رساله آن جناب، نقاشی و تصویر در مساجد به احتیاط واجب منع شده است، آیا این منع شامل عکس هم می شود یا نه؟

جواب: شامل نیست.

سؤال: امروزه در بعضی از مساجد و یا مکان هایی که نماز جمعه اقامه می شود، عکس ها و پوسترهایی روبروی نمازگزاران نصب می شود، آیا نماز خواندن در این مکان ها اشکال دارد؟

جواب: نماز صحیح است، هر چند در مقابل نمازگزار بودن آن کراهت دارد و کراهت رفع می شود به اینکه روی آن را به وسیله ای بپوشانند.

سؤال: آیا در مقابل نمازگزار عکس مکه حرام است یا نه؟، چرا؟ و عکس های غیر از عکس مکه چطور؟

جواب: حرام نیست و اگر تصویر ذی روح باشد مکروه است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -