انهار
انهار
مطالب خواندنی

بلوغ

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: تکلیف شرعی برای پسران و دختران از چه سنی واجب می شود؟ آیا ممکن است که آن ها قبل از رسیدن به سن معین بالغ شوند؟

جواب: دختر بعد از تمام شدن نُه سال قمری و پسر بعد از تمام شدن پانزده سال قمری بالغ می شوند و چنانچه پسر قبل از رسیدن به پانزده سال محتلم شود یا موی زبر در محل مخصوص پیدا کند، مکلف است و این دو علامت برای دختر قبل از نه سال نیز هست.

سؤال: آیا از روی شناسنامه می توان سن تکلیف و زمان بلوغ را معین نموده و با اعتماد بر آن، وظایف شرعی را انجام داد؟

جواب: شناسنامه میزان نیست و بلوغ محقق می شود به اینکه پانزده سال قمری تمام شود یا علائم دیگر که در رساله مذکور است، محقق شود.

سؤال: شخصی در سن 12 سالگی بر اثر استمناء، منی از او خارج شده، آیا بالغ محسوب می شود یا نه؟ و به خاطر اینکه در زمان طاغوت بوده و متوجه این مسائل هم نبوده، از سن 15 سالگی شروع به خواندن نماز و گرفتن روزه کرده، آیا روزه خود را باید فقط قضا کند یا اینکه کفاره هم دارد؟

جواب: اگر یقین کند که منی از او خارج شده، بالغ محسوب است و نماز و روزه فوت شده قضاء دارد، و افطار روزه اگر از روی عمد بوده، علاوه بر قضاء کفاره هم دارد، و در مورد سؤال اگر جاهل بوده و در یاد گرفتن مسأله کوتاهی نکرده کفاره واجب نیست.

سؤال: آیا این مسأله درست است که: «هر کس نماز را بلد باشد و توانایی خواندن آن را داشته باشد، نماز بر او واجب است»؟

جواب: کسی که به حدّ بلوغ رسیده، نماز بر او واجب است و باید نماز و مسائل آن را یاد بگیرد.

سؤال: آیا کودکان کر و لال که از قدرت شنوایی و گویایی محرومند و با توجه به اینکه در حال یادگیری هستند، نماز بر آن ها واجب است؟

جواب: اگر بالغ هستند، نماز بر آن ها واجب است و کیفیت آن در رساله ذکر شده است.

سؤال: آیا نماز بر کودکان عقب مانده ذهنی که فقط قادر به تربیت پذیری هستند واجب است؟

جواب: اگر عاقل نباشند، تکلیف ندارند.

سؤال: به علت بی توجهی به نماز و روزه قبل از انقلاب نماز و روزه بی شماری قضا دارم آیا تکلیف شرعی از چه سالی شروع می شود تا وظائفم را دقیقاً انجام دهم؟

جواب: سن تکلیف در دختران تمام شدن نه سال قمری و در پسران تمام شدن پانزده سال قمری است.

سؤال: مرد جوانی هستم که از سن 17 سالگی شروع به خواندن نماز و گرفتن روزه کرده ام، و به درستی نمی دانم که از چه موقع بالغ شده ام، بفرمایید فعلا قضای چند سال نماز و چند ماه روزه بر گردنم هست؟ آیا کفاره نیز بر من واجب است؟

جواب: حد بلوغ شرعی برای پسر تمام شدن پانزده سال قمری است و اگر قبلا منی از او خارج شده یا موی خشن بر محل مخصوص او بیرون آمده، بالغ شده است و مدتی را که یقین دارید در زمان بلوغ، نماز و روزه از شما فوت شده باید قضا کنید و اگر در افطار روزه تعمدی نداشته اید یا از روی جهل بدون تقصیر در یاد گرفتن مسأله، روزه نگرفته اید کفاره ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -