انهار
انهار
مطالب خواندنی

تقلید از مجتهد اعلم

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 

تقلید (آیت الله العظمی صافی مدظله)

تقلید از مجتهد اعلم

سؤال6: تقلید از کدامیک صحیح است: اعلم عادل یا اعدل عالم؟

پاسخ: اعلم عادل مقدم است.

سؤال7: اگر کسی بزرگ خانه ای باشد و از مرجعی تقلید کند ْآیا می تواند اهل خویش را هم تکلیف نماید که از او تبعیت نموده و از مرجع منتخب او تقلید نمایند؟

پاسخ: هر کس در مسأله تقلید باید به تکلیف شرعی خود عمل کند و اجبار دیگران به تقلید صحیح نیست.

سؤال8: کسانی که تازه بالغ میشوند و علیرغم تحقیق و بررسی و سوال از اهل خبره به نتیجه مشخصی نمی رسند تکلیف چنین افرادی چیست؟

پاسخ: اگر اعلمیت یکی از فقها برای چنین اشخاصی محرز نشده باشد و نیز هیچیک محتمل الاعلمیه هم نباشد مخیرند از هر کسیکه واجد شرایط تقلید باشد تقلید کنند.

سؤال9: اگر در صورت تقلید از مرجعی معلوم گردد که مرجع دیگر اعلم است می توان به او رجوع کرد یا خیر؟

پاسخ: در صورت مفروضه بنابراحتیاط واجب در مسائل اختلافی به اعلم رجوع نماید.

سؤال10: اگر مرجعی که شخصی از وی تقلید می کند فوت نماید این مرجع در زمان حیات خود تصریح به اجتهاد و عدالت فردی نموده آیا این تصریح ملزم مقلد او می باشد که از ایشان تقلید نماید؟

پاسخ: این تصریح بیش از شهادت بر اجتهاد نیست و موجب الزام شرعی مقلد او بر تقلید چنین فردی نیست چنانکه شهادت بر اعلمیت او هم نیست بلی اگر ازقول مرجعی که داشته علم به اجتهاد یا اعلمیت شخصی پیدا کند آن علم حجت است به هر حال اجتهاد و اعلمیت به علم به بینه غیر معارض و یا شیاع بشرحی که در رسائل عملیه است ثابت می شود. والله العالم.

سؤال11: کسانی که بعد از بلوغ بدون موازین مقرر در انتخاب مرجع اعلم از کسی تقلید نموده اند اکنون چه وظیفه ای دارند؟

پاسخ: در فرض سؤال فعلاً باید از اهل خبره تحقیق کنند پس اگر اعلمیت یکی از مجتهدین حیّ برای اناه ثابت شد و یا احتمال اعلمیت یکی از انها را معیناض بدهند باید از معلوم الاعلمیه یا محتمل الاعلمیه تقلید کنند و اگر نه علم به اعلمیت و نه احتمال آن هیچیک نبود مخیرند در تقلید از هر یک از آنها.

سؤال12: اگر شخصی از مجتهدی تقلید می کند که برای مسائل شرعی و ارسال حقوق دسترسی بوی ندارد می تواند به مجتهدی که در سطح اوست و دسترسی بوی دارد عدول نماید؟

پاسخ: چنانچه تقلید محقق شده باشد عدول به مساوی اشکال دارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -