انهار
انهار
مطالب خواندنی

وجوب تقلید

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 

تقلید (آیت الله العظمی صافی مدظله)

وجوب تقلید

سؤال 1: عمل بدون تقلید آیا مطلقا باطل است یا بطلانش در صورتی است که مطابق با تقلید صحیح نباشد؟

جواب: عمل بدون تقلید در صورتی محکوم به صحت است که مطابق با فتوای مجتهدی باشد که فعلا وظیفه تقلید از اوست.

سؤال2: مسائلی که انسان غالباً احتیاج دارد باید یاد بگیرد حال مراد از احتیاج احتیاج فعلی است یا شأنی؟

پاسخ: مقصود این است که مسائلی را که مورد ابتلاء می باشد که اگر یاد نگیرد در مخالفت تکلیف واقع می شود یاد بگیردو والله العالم.

سؤال3: جوانان مسلمانی که به واسطه گرایش به مسائل روشنفکری تقلید از مجتهدین را قبول ندارند اعمالشان بدون تقلید چگونه است؟

پاسخ: عمل بی تقلید محکوم به بطلان است مگر اینکه مطابق با فتوای مجتهدی که فعلا وظیفه آنها تقلید از او است باشد و در مورد عبادات با قصد قربت انجام گرفته باشد.

سؤال4: اینجانب 27 سال سن دارم طی این دوران از شخص بخصوصی تقلید نکرده ام البته به تمام مسائل طوری عمل کرده ام که مطمئنم وظیفه خود را انجام داده ام علت اینکه تا به حال از شخص بخصوصی تقلید نکرده ام این است که معتقدم علما در بسیاری از مسائل توافق نظر ندارند و در موارد اختلاف هم باید تحقیق و تفحص کرد که حق با کدامیک است، با اینکار تنها به فکر و عقیده یک نفر بخصوص متکی نخواهیم بود.

این طرز فکر از موقعی در من ایجاد شد که داستان پیامبری حضرت ابراهیم را در سوره انعام خواندم ایشان هر بار پدیده ای را خدای خود اعلام می کنند و با افول آن می گویند این خدای من نمی تواند باشد... و در نهایت آن افول ناپذیر پایدار را به عنوان پروردگار جهان بر می گزیند آیا توجه به همین داستان نمی تواند برای ما حجت باشد که ما بجای تقلید از علمای مختلف در زمانهای مختلف(در صورت فوت آنها) دستورات نزدیک به یقین آنها را الگوی عمل قرار دهیم؟

پاسخ: علماء همچنانکه در بسیاری از مسائل فرعی اتفاق نظر دارند در بعضی از مسائل نیز اختلاف نظر دارند بنابراین روش مذکور مبریء ذمه نیست و داستان حضرت ابراهیم علیه السلام ربطی به مسأله تقلید ندارد بلکه مربوط به اصول دین است که بر هر فردی لازم است که به ان معتقد شود، علاوه بر اینکه آن حضرت برای الزام بت پرستان و بطلان عقیده آنها از این طریق وارد شد تا کاملا فساد عقیده آنها را ثابت نماید نه اینکه خودش ابتداءً به چیزی معتقد بود و بعد به چیز دیگر،   وشما با این روش حکم خدا را نمی توانید بطور یقین –که برای شما عندالله حجت باشد- بدست آورید وبهرحال وظیفه در مسائل مورد اختلاف تقلید از مجتهد اعلم زنده است . والله العالم.

سؤال5: آیا تقلید از مجتهد جامع الشرایط می بایست با اجازه وی باشد؟

پاسخ: اجازه لازم نیست. والله العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -