انهار
انهار
مطالب خواندنی

قوائد کلی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
امتناع از پرداخت زکات
سؤال:آیا امتناع‌ از پرداخت‌ زکات‌، تمرّد از احکام‌ ضروری‌ دین‌ تلقّی‌ می‌شود و آیا منکر ضروری‌ بودن‌آن‌ محکوم‌ به‌ کفر است‌ و آیا اسلام‌ برای‌ گرفتن‌ زکات‌ از چنین‌ فردی‌ می‌تواند به‌ قوه قهریه‌ متوسل‌ شود؟
پاسخ:گناه‌ کسی‌ که‌ خمس‌ یا زکات‌ پرداخت‌ نکند بزرگ‌ است‌ و قرآن‌ در سوره توبه‌ تهدید عجیبی‌ راجع‌ به‌ اینگونه‌ افراد دارد،ولی‌ صرف‌ امتناع‌ از پرداخت‌ خمس‌ و زکات‌ موجب‌ کفر نمی‌شود ولی‌ اگر منکر آن‌ باشد انکار کفرآور است‌ و حکومت‌ اسلامی‌ حق‌گرفتن‌ خمس‌ و زکات‌ را دارد و می‌تواند آن‌ را قهراً بگیرد
معاشرت با کسی که زکات نمی دهد
سؤال:کسی‌ که‌ اهل‌ پرداخت‌ خمس‌ نیست‌ یا زکات‌ واجب‌ مالش‌ را نمی‌پردازد، رفت‌ و آمد با او واستفاده‌ از اموالش‌ چه‌ صورتی‌ دارد؟
پاسخ:اشکال‌ ندارد.
صرف زکات برای تعمیر مسجد
سؤال:پولی‌ را که‌ برای‌ تعمیر مسجد و یا برای‌ صندوق‌ قرض‌ الحسنه‌ داده‌ می‌شود می‌تواند بابت‌زکات‌ و یا .... حساب‌ نماید؟
پاسخ:برای‌ تعمیر مسجد از زکات‌ استفاده‌ شود اشکال‌ ندارد.
مصارف زکات
سؤال:در افغانستان‌ بعضی‌ جاها در فصل‌ زمستان‌ در حسینیه ‌ها جلسه درس‌ و طلبه‌ داری‌ برگزارمی‌شود و معمولاً در طول‌ سال‌ یک‌ نفر خادم‌ برای‌ حسینیه‌ می‌گیرند و مبلغ‌ معیّنی‌ را برای‌ او حقوق‌ می‌دهد ایا اززکات‌ می‌توان‌ حقوق‌ آن‌ خادم‌ حسینیه‌ را داد یا خیر؟ و برای‌ مدرّس‌ و روضه‌ خوان‌ چه‌ صورت‌ دارد
پاسخ:زکات‌ را صرف‌ مسجد و حسینیه‌ و عمران‌ آنها و برای‌ خادم‌ و مصارف‌ دیگر جایز است‌.
مصرف زکات برای آزادی زندانیان
سؤال:محضر مبارک‌ حضرت‌ آیة الله مظاهری‌ دامت‌ برکاته‌
سلام‌ علیکم‌
توقیراً به‌ استحضار می‌رساند تعداد زیادی‌ از محبوسین‌ به‌ سبب‌ جرائمی‌ چون‌ قتل‌ غیر عمد و یا بدهی‌های‌ یرکلاه‌ برداری‌ از قبیل‌ چک‌ بلامحل‌ّ، ترک‌ انفاق‌ و مشابه‌ آن‌ محکومیّت‌ یافته‌ و به‌ دلیل‌ عجز از تأدیه دین‌ در زندان‌تحمّل‌ کیفر می‌نمایند و اکثر مشار الیهم‌ از جت‌ پرداخت‌ مبالغ‌ بدهی‌شان‌ در مضیق‌ مالی‌ به‌ سر می‌برند،خواهشمند است‌ ارشاد فرمایید، آیا جایز است‌ از محل‌ّ زکوات‌ برای‌ آزادی‌ نامبردگان‌ اقدام‌ نمود؟
رییس سازمان‌ زندان‌ها و اقدامات‌ تأمینی‌ و تربیتی‌ کشور
پاسخ:یکی‌ از مشکلات‌ نظام‌ مقدّس‌ فعلاً همین‌ مطلبی‌ است‌ که‌ نوشته‌اید و اینجانب‌ به‌ واسطه مراجعات‌ خانواده این‌ها آگاهی‌از اوضاع‌ دارم‌ و بسیار نگرانم‌، و باید همه‌ بدانیم‌ که‌ در این‌ امر مم‌ّ همه‌ مسئولیّت‌ داریم‌ و هر کس‌ به‌ مقدار قدرتش‌ باید در حل‌ّ این‌ مسألهحیاتی‌ اقدام‌ کند و از زکورات‌ و نذورات‌ و کفّارات‌ برای‌ حل‌ّ این‌ معضل‌ هم‌ اشکال‌ ندارد
اجازه مرجع تقلید و شرط نصاب در پرداخت زکات
سؤال:آیا زکات‌ را باید به‌ مرجع‌ تقلید پرداخت‌ نمود یا زکات‌ اجازه مرجع‌ تقلید را نمی‌خواهد؟آیا زکات‌ هم‌ مثل‌ خمس‌ سال‌ دارد؟یا همینکه‌ به‌ حدّ نصاب‌ رسید باید زکات‌ آن‌ را داد؟
پاسخ:در زکات‌ اجازه مجتهد جامع‌ الشرائط‌ شرط‌ نیست‌ و سال‌ هم‌ ندارد.
میزان فقر جهت معافیت پرداخت زکات
سؤال:میزان‌ فقر در گرفتن‌ خمس‌ و زکات‌ چیست‌؟
پاسخ:کسی‌ که‌ برای‌ مخارج‌ خود دخل‌ ندارد و یا کسری‌ دارد فقیر است‌

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -