انهار
انهار
مطالب خواندنی

شرایط پرداخت زکات

بزرگ نمایی کوچک نمایی
محصولاتی که با آب چاه به عمل می آیند
سؤال:زکات‌ محصولاتی‌ مانند گندم‌ که‌ بوسیله موتور از چاه‌ عمیق‌ مشروب‌ شده‌، چه‌ مقدار است‌؟
پاسخ:باید ده‌ یک‌ بپردازد.
انگور فبل از کشمش شدن
سؤال:اگر انگور را قبل‌ از کشمش‌ شدن‌ بفروشد در صورتی‌ که‌ کشمش‌ آن‌ به‌ حدّ نصاب‌ برسد، آیا زکات‌دارد
پاسخ:باید زکات‌ بدهند.
سکه ها
سؤال:آیا سکه‌های‌ بهار آزادی‌ و امثال‌ آن‌ از سکه‌های‌ متعلق‌ زکات‌ است‌؟
پاسخ:همه سکه‌ها، اگر به‌ حدّ نصاب‌ برسد متعلق‌ زکات‌ است‌.
زکات نقدین
سؤال:در رساله توضیح‌ المسائل‌، مسأله 1422 و 1446 یکی‌ از شرایط‌ وجوب‌ زکات‌ در غلاّت‌ وانعام‌ را «بلوغ‌» و «عقل‌» صاجب‌ مال‌ دانسته‌اید. و همچنین‌ فرموده‌اید: «بتواند در آنها تصرّف‌ کند».
1) آیا «عقل‌» و «بلوغ‌» در وجوب‌ زکات‌ نقدین‌ نیز شرط‌ است‌؟
2) جمله «بتواند در آنها تصرّف‌ کند» به‌ معنی‌ «در اختیار داشتن‌» است‌ یا به‌ معنی‌ «عدم‌ الحجر» و عدم‌السفاهه‌»؟
پاسخ:1) بلی‌، شرط‌ وجوب‌ زکات‌ در نقدین‌ نیز «بلوغ‌» و «عقل‌» و «عدم‌ حجر» است‌.
پاسخ:2) مراد «عدم‌ حجر» است‌.
طلایی که شامل زکات می شود
سؤال:زکات‌ طلا، آیا برای‌ طلای‌ سکّه‌دار است‌ یا طلای‌ زینتی‌؟ و حدّ نصاب‌ آن‌ چیست‌؟
پاسخ:طلای‌ سکّه‌دار که‌ 15 مثقال‌ باشد زکات‌ دارد.
طلای ازدواج
سؤال:آیا طلایی‌ که‌ برای‌ ازدواج‌ و به‌ نیّت‌ آن‌ خریداری‌ شده‌ است‌، اگر به‌ حدّ نصاب‌ لازم‌ برای‌وجوب‌ زکات‌ برسد، آیا زکات‌ بر آن‌ واجب‌ می‌شود؟
پاسخ:باید زکات‌ آن‌ را بدهد

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -