انهار
انهار
مطالب خواندنی

طهارت و نجاست

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال بنده در خانواده ای بزرگ شده ام که احکام طهارت و نجاست را کاملا رعایت می کنند . اما از وقتی ازدواج کرده ام در این خصوص مشکلاتی برایم به وجود آمده. چون خانواده شوهرم با آنکه انسانهای مومن و پایبند به احکام شرعی هستند اما گاهی می بینم که در طهارت و نجاست چندان رعایت نمی کنند . مثلا یکی از اقوام نزدیک شوهرم که با آنها رابطه زیادی داریم می گفت ما نوزاد را به هیچ وجه در حمام نمی شوییم . بلکه در اتاق پلاستیک پهن می کنیم ولگن می گذاریم و می شوییم . در حالی که ما حتما همان لحظه که نوزاد را به خانه می آوریم او را در حمام می شوییم . چون به هر حال بچه ای که روی بدنش پر از خون است نجس است و بایدآبکشی شود . البته قبلا در بیمارستان نوزادان را می شستند . اما الان به دلایل پزشکی این کار را انجام نمی دهند و فقط با دستمال مربوط بدنش را تمیز می کنند .
حال با توجه به اینکه بدن نوزاد نجس است آیا لازم نیست او را آبکشی کنیم ؟
یعنی آنها با این نوع شستن بچه را کاملا پاک می دانند.
و یا حتی جاری بنده که 4 ماه پیش زایمان کرد تا 10 روز اول به دلیل آنکه بند ناف بچه نیفتاده بود ، بچه را نشستند و فقط با دستمال مرطوب تمیزش کردند و البته خودشان می گفتند که بچه را در بیمارستان هم نشسته اند و وقتی بچه را آورده اند لای موهایش خونی بوده . پس صددرصد می توان گفت که بدن بچه نجس است . به همین دلیل من هنوز بچه آنها را پاک نمی دانم و مثلا اگر آبی دهانش روی لباسم بریزد ، لباسم را آب می کشم و از طرفی چون ارتباط زیادی با هم داریم و حداقل هفته ای یک بار همدیگر را می بینیم از این نظر دچار مشکل شده ام .
خواهش می کنم در این زمینه مرا راهنمایی بفرمایید . چون واقعا اعصابم سر این مورد به هم ریخته و دلم می خواهد ارتباطم را با خانواده شوهرم قطع کنم که البته ممکن نیست . واقعا نمی دانم چه کار کنم ؟ به شدت از ازدواج با شوهرم پشیمان هستم . درحالی که هم شوهرم و هم خانواده اش واقعا انسانهای خوبی هستند و علاوه بر این شوهرم سید است و این یکی از افتخارات من است که عروس سادات هستم . اما این مشکل به شدت زندگی مرا تحت تاثیر قرار داده است . خواهشمندم کمکم کنید .
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛متاسفانه شما دو خانواده افراط میکنید!
یعنی نه باید به نجاست بی اهمیت باشید و نه باید همه چیز را بی دلیل و فقط به صرف احساس و مثلٱ به حکن عقل! نجس دانست.
اولٱ: واجب نیست نوزاد یا حتی بزرگ همیشه پاک باشند و فقط شخص برای نماز باید بدن و لباسش پاک باشد، ولی نوزاد که نماز نمیخواند. بدن بچه اگر واقعٱ نجس باشد ربطی به آب دهنش ندارد آب دهنش پاک هست. ی

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -