انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز آیات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

قرار گرفتن اجرام آسمانى در مقابل خورشيد

سؤال: اگر يكى از اجرام آسمانى همانند زهره از مقابل خورشيد رد شود و با چشم معمولى نيز مشاهده گردد ، آيا همانند خسوف و كسوف موجب نماز آيات مى شود و اگر با چشم معمولى رويت نشود با تلسكوپ مشاهده شود چطور؟

جواب: بسمه تعالى:هرگاه عبور اجرام آسمانى اثر خسوف و كسوف را به وجود آورد نماز آيات واجب مى شود.والله العالم

 

عدم اطلاع از زلزله و قضاى آن

سؤال: آيا زلزله اى كه يك ماه قبل صورت گرفته و من امروز مطلع شده ام در ذمّه بنده تكليف نماز آيات ايجاد مى كند؟

جواب: بسمه تعالى:بايد آن را بدون تأخير بخواند.والله العالم

 

خواب بودن در موقع خسوف يا كسوف

سؤال: شخصى از روى تقويم ساعت خسوف يا كسوف را مى دانسته و برايش يقين حاصل شده بود و تمام ماه و يا خورشيد گرفته نشده باشد. آيا اگر موقع خسوف يا كسوف شخص در خواب باشد و بعد از باز شدن كامل بيدار شود قضايش بر او واجب مى شود؟

جواب: بسمه تعالى:اگر تمام قرص آفتاب و ماه دچار گرفتگى شود قضاى آن واجب است ، هر چند انسان در خواب باشد.والله العالم

 

همزمان بودن عادت با خورشيد يا ماه گرفتگى

سؤال: اگر در هنگام عادت ماهيانه، خورشيد يا ماه گرفتگى باشد آيا نماز آيات، پس از عادت قضا مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: غير از نمازهاى يوميه را بايد قضا كند . والله العالم

 

انجام نماز استيجارى با دست شكسته

سؤال: كسى كه براى نماز استيجارى اجير شده و بر اثر تصادف دست وى شكسته و گچ گرفته اند آيا مى تواند نماز استيجارى را بجا آورد؟

جواب: بسمه تغالى: احتياطاً تا زمان بهبودى نماز استيجارى را تأخير بياندازد . والله العالم

 

نماز كسى كه قادر به ايستادن نيست

سؤال: پايم در اثر تصادف شكسته و قادر به ايستادن براى نماز نيستم اكنون وظيفه ام چيست؟

جواب: بسمه تعالى: تا آنجا كه امكان دارد بايد شرايط را رعايت كند اگر ايستادن مقدور نيست نشستن بر صندلى كافى است و براى سجده اگر امكان دارد سجده كامل انجام دهد و در غير اين صورت ميزى جلوى خود قرار دهد و مهر روى آن بگذارد و سجده كند . والله العالم

 

 خواندن دعاى فرج به عنوان تعقيبات نماز

سؤال: خوادن دعاى فرج پس از نماز در حال ايستاده بهتر است يا نشسته؟

جواب: بسمه تعالى: در كتاب كافى وارد شده است كه دعاى(اللهم كن لوليك . . .)براى سلامتى امام زمان(عليه السلام)در شب 23 ماه رمضان در حال سجده و قيام و قعود و سپس در طول سال در همه حالات خوانده شود . بنابراين خواندن دعاى ياد شده پس از نماز مشمول آن قاعده كلى (همه حالات) است . والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -