انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی

شك درطلوع آفتاب

سؤال: اگر پس از بيدار شدن براى نماز صبح شك كند كه وقت باقى است يانه، بايد به چه نيتى نماز بخواند و نيز اگر تاكنون به نيت قضا مى خوانده، نماز او صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر نگاه كرد و معلوم نشد كه آفتاب طلوع كرده است يا نه، به نيت اداء نماز صبح را بخواند ولى نمازهايى كه تا به حال خوانده ان شاء الله صحيح است . والله العالم

 

نماز صبح در شب مهتابى

سؤال: بيدار كردن ديگران اعم از ميهمان و همسايه و غيره براى نماز واجب چگونه است آيا شرعاً اشكال دارد و آيا اين عمل بين اولاد و ديگران فرق قائل هستيد و اگر بيدار كردن اشكال داشته باشد پخش اذان از بلندگوها چگونه است؟

جواب: بسمه تعالى: بيدار كردن افراد واجب نيست ولى پدر چون نسبت به فرزندان خود ولايت دارد اشكال ندارد، پخش اذان از بلندگو موقع اذان اشكال ندارد و اين ربطى به بيدار كردن ندارد و از زمان پيامبر(صلى الله عليه وآله)سنت بر همين بوده است.والله العالم

 

نماز اوّل وقت در اداره

سؤال: كارمند دولت نماز را در اوّل وقت مى خواند ولى به لحاظ مراجعه ارباب رجوع مورد ملامت قرار مى گيرد و قضاى حاجت اشخاص را اهمّ تلقّى مى كنند در اينگونه موارد وظيفه كارمند و اشتباه او چيست؟

جواب: بسمه تعالى: بايد طبق قراداد رفتار كند اگر اجازه دادند در موقع انجام وظيفه مى تواند براى نماز، كارش را تعطيل كند.والله العالم

 

نماز صبح در شب مهتابى

سؤال: آيا در شبهاى مهتابى مى توان نماز صبح را به محض رسيدن وقت اذان خواند؟

جواب: بسمه تعالى: شب مهتابى وغير مهتابى تفاوتى ندارد وقت نسبت به هر دو يكى است و يقين به طلوع فجر كافى است هر چند مهتاب مانع از رؤيت آن باشد .والله العالم

 

قبله هاى مساجد پس از ظهور حضرت حجّت(عليه السلام)

سؤال: گفته مى شود كه وقتى حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه ظهور مى كنند قبله را به طرف كربلا تغيير مى دهند آيا اين مطلب صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: قبله تا روز قيامت همان است كه قرآن بيان فرموده است (فَوَلِّ وَجْهَك شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ)(6) . والله العالم

 

خواندن نافله در حال راه رفتن

سؤال: آيا در حال راه رفتن مى توان نماز شب و يا نوافل يوميه را خواند؟

جواب: بسمه تعالى: نماز شب را و نوافل يوميه را مى توان در حال راه رفتن هرچند به غير قبله، خواند . والله العالم

 

نماز در زمينى كه كشت نشده

سؤال: نماز خواندن بدون اجازه در زمينى كه كشت نشده است جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر زمين محصور نباشد و نماز هيچ نوع خرابى ايجاد نكند اشكال ندارد مگر اين كه صاحب زمين راضى نباشد . والله العالم

 

نماز در ملك وارث با عدم رضايت برخى از وراث

سؤال: آيا در خانه اى كه متعلق به ورثه است و برخى از ورّاث راضى نيستند نماز خواندن صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: در فرض سؤال نماز صحيح نيست . والله العالم

 

شك در غصبى بودن

سؤال: مسجدى حدود 20 سال قبل احداث شده، در رابطه با زمين مسجد بين دو طائفه اختلاف مى باشد، عده اىمى گويند زمين آن غصبى است و عده اى منكر آن هستند آيا نماز خواندن در اين مسجد جايز است؟ و آيا تحقيق لازم است؟

جواب: بسمه تعالى: مادامى كه دو شاهد عادل و آگاه به غصبى بودن زمين شهادت ندهند نماز خواندن در آنجا اشكالى ندارد و اگر هم بعداً غصبى بودن زمين قطعى شد لطمه اى به نمازهاى پيشين نمى زند . والله العالم

 

نماز در زمين غصبى

سؤال: اگر بداند در صورتى كه در زمين غصبى نماز نخواند نمازش قضا مى شود وظيفه او چيست؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه ورود به زمين غصبى عمدى نباشد و يا عمدى بوده و توبه كند، نماز را به حالت ايمايى در حين خروج بخواند و پس از خارج شدن نيز قضا كند . والله العالم

 

نماز خواندن پس از كشف غبن

سؤال: اگر منزلى را خريدارى نمايد سپس متوجه شود كه در معامله مغبون شده است آيا استفاده از ملك و نماز خواندن در آن چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى: در صورتى كه از نظر كارشناسان مغبون باشد حق فسخ دارد طبعاً اگر فسخ كرد نمازخواندن در آنجا صحيح نخواهد بود مگر به اجازه مالك . والله العالم

 

اسامى خداوند بر فرش مسجد

سؤال: بر روى فرش مسجد اسامى خداوند نوشته شده آيا دست زدن و يا پاگذاشتن و نماز خواندن روى آنها جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: بايد در آنجا كه لفظ جلاله است از هر نوع پاگذاشتن يا با دست بى وضو لمس كردن خوددارى كرد و اگر سهواً زيرپا بماند نماز او صحيح است ولى اگر عمداً زيرپا قرار گيرد نماز او باطل است . والله العالم

 

پوشاندن پا هنگام نماز براى زن

سؤال: آيا پوشاندن صورت و دو دست و روى پا هنگام نماز براى زن در هنگامى كه در معرض ديد نامحرم باشد واجب است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه زن نمازگزار در معرض نگاه ريبه وتلذذ باشد بايد بيوشاند . والله العالم

 

چادر بدن نما

سؤال: اگر چادرى كه زنان در حال نماز بر سر مى اندازند بدن نما باشد ولى نامحرم حضور نداشته باشد آيا نماز صححيح است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر بدن نما باشد نماز باطل است . والله العالم

 

كسى كه قادر به اداى حروف نيست

سؤال: اگر نمازگزار نتواند برخى از حروف را به شكل صحيح اداء كند وظيفه وى چيست؟

جواب: بسمه تعالى: كسى كه تمكّن ندارد معذور است تا اينكه تمكّن پيدا كند . والله العالم

 

ادغام در ذكرهاى نماز

سؤال: آيا ادغام در قرائت سوره يا اذكار نماز مثل ذكر صلوات واجب است؟

جواب: بسبمه تعالى: ادغام بين دو كلمه در موارد ذكر شده در علم تجويد مستحب است . والله العالم

 

تبديل نيت در آخر نماز بدون توجه

سؤال: شخصى سوال مى كند كه نماز ظهر را به نيت ظهر شروع كردم در اثر غفلت در اواخر نماز سلام ها را با نيت عصر تمام نمودم و اين تبديل قصد بدون توجه انجام شده است اكنون اين نماز با اين كيفيت مجزى است؟

جواب: بسمه تعالى: نماز او صحيح است.والله العالم

 

مد در حمد

سؤال: آيا رعايت دو مد در «ولا الضالين»واجب است و يا يكى از آن دو، لطفاً بيان فرماييد؟

جواب: بسمه تعالى: مدّ اول لازم و مدّ دوم مستحب است.والله العالم

 

قرائت معروف يا عاصم

سؤال: در حمد و سوره نمازها كدام يك از قرائات متداوّل است؟ اگر چنانچه طبق قرائت عاصم و غير آن كه غير معروف است نماز بخوانيم، آيا اشكال دارد؟

جواب: بسمه تعالى: لازم است با قرائت رايج در مصاحف امروز خوانده شود و غير رايج به خاطر عدم تواتر از پيامبر(صلى الله عليه وآله)مجزى نيست.والله العالم

 

جزء بودن بسم الله

سؤال: آيا به نظر حضرت عالى بسم الله هر سوره جزء آن سوره است؟ و اگر فردى در نماز بعد از حمد به نيّت خواندن يك سوره بسم الله بگويد و بعد نيّتش عوض شود و بخواهد سوره ديگرى بخواند بايد دوباره بسم الله بگويد؟

جواب: بسمه تعالى: بسم الله هر سوره جزء آن سوره است. ولى هرگاه كسى بسم الله را به نيت اينكه سوره خاصى را بخواند بگويد ولى بجاى آن سوره ديگرى را بخواند اشكال ندارد. مگر اينكه بسم الله را به نيت سوره توحيد يا جحد گفته باشد كه در اين صورت عدول به سوره ديگر جايز نيست.والله العالم

 

حركت به مقدار كم

سؤال: اگر هنگامى كه نماز را قرائت نمى كنيم، مثلاً مابين سوره حمد ،بدن را حركت دهيم يا پاى خود را بلند كنيم و كمى به طرف راست يا چپ بكشيم، اينكار آيا اشكالى به نماز وارد مى كند؟

جواب: بسمه تعالى:در حال سكوت اگر حركتى كه صورت صلاتى را از بين ببرد انجام ندهد اشكال ندارد.والله العالم

 

دو سوره به جاى يك سوره

سؤال: آيا سوره هاى (فيل و ايلاف)،(ضحى و انشراح) در حكم يك سوره اند؟

جواب: بسمه تعالی: به ظاهر دو سوره هستند ولى در نماز يكى از آن دو به تنهايى كافى نيست و بايد با هم خوانده شوند . والله العالم

 

معيار آهسته و يا بلند خواندن قرائت چيست؟

سؤال: ميزان در آهسته خواندن نماز ظهر و يا بلند خواندن نماز صبح چيست؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه صدا جوهر داشته باشد بلند است و الا آهسته است . والله العالم

 

مخارج حروف و برگرداندن صورت از قبله

سؤال: كسى مدتى در نمازهاى گذشته مثلاً مخرج حروف ص، ض، ث ،س را رعايت نكرده و يا نوك انگشت شصت پا را بر زمين نگذاشته يا چهره صورت خود را بيش از حد مجاز به راست و چپ برگردانده است حالا متوجه شده نمازهاى گذشته او چگونه است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه جاهل به مسأله بوده و در جهل مقصر نبوده نمازهاى او صحيح است و فقط در صورتى كه صورت خود را بيش از نود درجه برگرداند ، آن را اعاده كند.والله العالم

 

جهر عمدى در نماز اخفاتى

سؤال: آيا جهر حمد و سوره عمداً در نمازهاى اخفاتى حرام است و يا مبطل هم مى باشد؟

جواب: بسمه تعالى:حرام و مبطل هم مى باشد.والله العالم

 

ادغام در قرائت حمد

سؤال: آيا ادغام تنوين يا نون ساكن در حروف «يرملون» در قرائت حمد و سوره و ذكر صلوات واجب است؟

جواب: بسمه تعالى: واجب نيست . والله العالم

 

مخارج حروف

سؤال: اگر حركات يا حرفى تبديل به حرف ديگر شود مثل الحمد الهمد، آيا نماز وى صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر با علم به حكم و موضوع بوده و توانايى اصلاح داشته يا جهل وى تقصيرى بوده نماز باطل است بنابر اين كسى كه زبانش عادت به خطا نموده، بايد تصحيح كند و الا نماز را به جماعت بخواند و الا به آن مقدارى كه مى تواند اكتفا كند . والله العالم

 

تمكن از قرائت صحيح با گفتاردرمانى

سؤال: آيا كسى كه قادر به اصلاح قرائت نيست ولى در صورت مراجعه به گفتاردرمانى به احتمال قوّى موفّق به اصلاح گردد آيا اين درمان برايش واجب خواهد بود؟

جواب: بسمه تعالى:در صورت تمكن لازم است به هر طريقه ممكن، قرائت خود را اصلاح كند.والله العالم

 

قنوت وتر

سؤال: آيا زنان را در قنوت وتر مى تواند در شمار چهل مومن به حساب آورد و يا ذكوريّت آنها شرعاً منصوص مى باشد؟

جواب: بسمه تعالى:اشكال ندارد.والله العالم

 

تكرار آيات در نماز

سؤال: در اثناى حمد و يا سوره نماز واجب خوشم مى آيد كه بعضى از آيات را چند بار تكرار كنم آيا اشكال دارد؟

جواب: بسمه تعالى:اگر وسوسه نباشد تكرار برخى از آيه ها مانند اياك نعبد اشكال ندارد. والله العالم

 

خشوع و قصد قرائت قرآن

سؤال: فقهاء رضوان الله عليهم فرموده اند كه بايد حمد و سوره را به قصد قرائت قرآن خوانده شود و حالت دعا پيدا نكند از سوى ديگر اگر انسان بخواهد در نماز خشوع و خضوع پيدا كند بايد به مفاهيم و معانى جملات توجه كند و اين توجه قهراً نوعى حالت دعا را در ذهن انسان ايجاد مى كند، در اين صورت نماز اشكال پيدا نمى كند؟

جواب: بسمه تعالى: خطور معانى به هنگام قرائت مبطل نيست آنكه مبطل است انشاء معانى با آن الفاظ است.والله العالم

 

شك در انجام سه بار تسبيحات

سؤال: اگر كسى شك كرد كه تسبيحات اربعه را سه بار گفته يا دو بار بنا را بر بيشتر مى گذارد يا كمتر؟

جواب: بسمه تعالى: مادامى كه به ركوع نرفته است تكميل كند.والله العالم

 

قيام متصل به ركوع

سؤال: در نماز مستقيماً از حالت قنوت به ركوع رفتن بدون اينكه دستها را پايين بيندازيم آيا ضررى به نماز مى رساند، حكمش چيست؟

جواب: بسمه تعالى:كافى است و قيام متصل به ركوع حاصل است.والله العالم

 

خواند چند سوره در يك ركعت

سؤال: خواندن بيش از يك سوره عمداً در نماز واجب چطور است؟

جواب: بسمه تعالى: جايز است ولى كراهت دارد.والله العالم

 

برداشتن اشياء از زمين در نماز

سؤال: برداشتن تسبيح از زمين و خاموش كردن تلفن همراه و نيز قرائت سوره اى از قرآن از روى مصحف در حال قيام نماز اشكال دارد؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه موقع بلند شدن ، تسبيح را بردارد و موقع ركوع به زمين بگذارد اشكال ندارد و خاموش كردن تلفن همراه هرگاه طول نكشد و به حالت نماز لطمه نزند اشكال ندارد و قرائت از روى مصحف اشكال ندارد.والله العالم

 

قرائت نماز به غير مشهور

سؤال: آيا قرائت حمد و سوره به قرائت غيرمشهور جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: در روايتى از امام صادق (عليه السلام) آمده است قرآن واحد است و از نزد واحد نازل شده و اختلاف از ناحيه قارئان پديد آمده است پس احوط اين است كه قرائت مشهور به روايت حفص از عاصم اكتفاء كرد مگر در موردى كه قرائت حفص با مشهور مخالف باشد . والله العالم

 

تبديل حروف در نماز

سؤال: آيا تبديل حروف ضاد به دال يا طاء جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: تبديل صحيح نيست . والله العالم

 

برگرداندن انگشتر در حال قنوت

سؤال: آيا در قنوت نماز برگرداندن انگشتر مستحب است؟

جواب: بسمه تعالى:آنچه در روايات آمده اين است كه به هنگام دعا به طور مطلق انگشتر فيروزه يا عقيق در انگشت او باشد نه گردانيدن آن.والله العالم

 

دعا به غير عربى

سؤال: خواندن دعا به زبان غير عربى در قنوت و ركوع و سجود نمازهاى واجب بنظر حضرت عالى چطور است؟

جواب: بسمه تعالى:از خواندن دعا در حال نماز به غير عربى خوددارى شود.والله العالم

 

خطا در اعراب در قنوت

سؤال: اگر كسى در قنوت و غير آن ، اعراب كلمه اى را غلط بخواند و بعداً بفهمد حكم نمازش چيست؟

جواب: بسمه تعالى:اگر عمداً نباشد اشكال ندارد ولى بايد كوشش كند در آينده صحيح بخواند.والله العالم

 

گفتن آمين

سؤال: حكم كلمه آمين در قنوت نماز پس از استماع دعاى امام جماعت چيست؟

جواب: بسمه تعالى:گفتن آمين بعد از حمد مبطل نماز است ولى در قنوت خواندن هر دعايى كه در آن آمين وارد شده است مانعى ندارد و در غير اين صورت احتياطاً بايد خوددارى شود.والله العالم

 

حكم ناتوان از ركوع و سجود

سؤال: كسى كه مى تواند بايستد ولى نمى تواند به جهت درد كمر به ركوع و سجده رود، نماز را چگونه بخواند؟

جواب: بسمه تعالى: بايد براى ركوع با سر اشاره كند( سر را مقدارى خم كند) و موقع سجود بنشيند و ميزى در برابر خود بگذارد و دست ها را روى ميز قرار دهد و در حد امكان انجام دهد . والله العالم

 

باز بودن دست و سينه هنگام ركوع براى زنها

سؤال: زنى هنگام نماز چادر را روى صورت خود مى كشد ولى هنگام ركوع چنانچه كسى از زير به او نگاه كند بازو و سينه او ديده مى شود آيا اين پوشش كافى است؟

جواب: بسمه تعالى: بنابر احتياط بايد او در همه حالات پوشش را رعايت كند . والله العالم

 

گذاردن آرنج بر زمين هنگام سجده

سؤال: عنوان كف دست در تيمّم و يا سجده ، انگشتان را نيز شامل مى شود و يا تنها جوف و باطن كف منظور شده است؟

جواب: بسمه تعالى: همه دست را حتى انگشتان را هم بايد بر زمين بگذارد و سجده نمايد و در تيمم مسح كند .والله العالم

 

سجده بر اسكناس

سؤال: سجده بر اسكناس كاغذى صحيح است يا خير؟

جواب: بسمه تعالى: جائز نيست . والله العالم

 

تكرار آيه سجده به شوخى

سؤال: اگر كسى آيه سجده دار را به خاطر اذيّت كردن و يا به شوخى به طرف مقابل يك يا چند بار قرائت كند و شنونده قصد گوش كردن را نمى كند فقط به گوشش مى رسد، آيا سجده واجب مى شود و در صورت وجوب يك سجده كفايت مى كند اگر آيه چند بار قرائت شود؟

جواب: بسمه تعالى: به تعداد هر آيه كه مى شنود بايد سجده كند.والله العالم

 

شنيدن آيه سجده در ماشين

سؤال: انسان بعضاً در حال سواره بر ماشين و... آيات سجده را قرائت مى كند و يا مى شنود چه وظيفه اى دارد؟ آيا بايد نخواند و يا از مركب پياده شود و سجده كند؟ و آيا در سجده تلاوت و سجده شكر نيز وضع اعضاى سبعه واجب است؟

جواب: بسمه تعالى:هرگاه امكان پياده شدن هست بايد سجده اختيارى بكند و در غير اين صورت با ايماء و اشاره و گذاردن پيشانى بر پشت دست سجده بكند و در سجده تلاوت وضع اعضاى سبعه واجب نيست و تنها گذاردن پيشانى بر زمين كافى است .والله العالم

 

گذاردن تمام دست بر روى زمين در سجده

سؤال: عنوان كف دست در تيمّم و يا سجده ، انگشتان را نيز شامل مى شود و يا تنها جوف و باطن كف منظور شده است؟

جواب: بسمه تعالى: همه دست را حتى انگشتان را هم بايد بر زمين بگذارد و سجده نمايد و در تيمم مسح كند .والله العالم

 

سجده بر كاغذ يا دستمال

سؤال: آيا سجده بر كاغد دستمالى و يا كاغذ معمولى جايز است؟

جواب: بسمه تعالى:هرگاه مواد اوليه آن چوب باشد اشكال ندارد ولى بهتر اين است كه جز در حالت اضطرار بر كاغذ سجده نكنند.والله العالم

 

سجده بر تسبيح تربت

سؤال: با توجه به اينكه دانه هاى تسبيح بر پيشانى كاملاً نمى چسبند سجده بر تسبيح تربت جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: تسبيح گلى هر چند دانه هاى آن به هم نچسبد اشكالى ندارد.والله العالم

 

سجده بر سيمان

سؤال: آيا به پودر سيمان و سيمانى كه سخت شده ، سجده و تيمّم جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: بنابر احتياط تيمم بر آنها جايز نيست البته اگر روى سيمان سفت شده غبار جمع شود تيمم بر آن در صورت عدم وجود خاك و سنگ غبار آلود جايز مى باشد.والله العالم

 

سجده بر كلمات تربت

سؤال: سجده نمودن برطرف نوشته شده مهرها همانند كلمات ( تربت اعلا مال كربلا) بنظر حضرت عالى جايز است و يا احتياط مى فرماييد؟

جواب: بسمه تعالى:اشكال ندارد ولى بهتر اين است كه هيچ نوع نوشته يا نقشى بر روى مهر نباشد.والله العالم

 

كيفيت دستها در سجده

سؤال: آيا در سجده بايد نوك انگشتان دست رو به قبله باشد و يا بسته و يا باز بودن انگشتان از هم به نماز اشكال مى رساند؟

جواب: بسمه تعالى:مستحب است انگشتان به هم پيوسته و به سوى قبله باشد.والله العالم

 

يكبار سبحان الله گفتن

سؤال: شخصى از مقلّدين حضرت عالى زمانى متمادى در ركوع و سجود نمازهاى واجب فقط يكبار سبحان الله گفته است نماز ايشان به لحاظ صحّت چه صورت دارد؟

جواب: بسمه تعالى:اگر جاهل قاصر باشد اعاده لازم ندارد.والله العالم

 

گذاردن دست بر زمين ناهموار

سؤال: اگر درسجده كف دست به علّت ناهموار بودن زمين و يا به علت وجود فضاى خالى روى سنگ فرشها يا مثلاً دو فرش به هم نرسيده و دست روى اين فضاى خالى قرار مى گيرد و اين مقدار با زمين تماس پيدا نمى كند ،آيا نماز صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى:اگر عرفاً صدق كند كه دستها بر روى زمين است كافى است و فاصله ها مضرّ نيست . والله العالم

 

سجده معذور نشسته بر روى صندلى

سؤال: معذورى كه به مقتضاى بيمارى، نماز خود را روى صندلى مى خواند و سجده و ركوع آن را با اشاره انجام مى دهد آيا هنگام سجده با اشاره سر بايد سر انگشتان پاها را نيز بر زمين بچسباند؟

جواب: بسمه تعالى:تكليف اين شخص اين است كه ميز در برابرش باشد و دست ها را روى ميز بگذارد و بر مهر سجده كند و احتياطاً در صورت امكان سر انگشت شصت پا را روى زمين بگذارد.والله العالم

 

سجده نكردن هنگام شنيدن آيه سجده

سؤال: موقع تلاوت آيات سجده، مايصحّ السجود در اختيار نداشتم فلذا سجده ننمودم آيا اكنون قضاى آن را در ذمّه دارم؟

جواب: بسمه تعالى:به هنگام شنيدن آيات سجده چيزى جز نهادن پيشانى بر زمين شرط نيست ، هر چند ما يصح السجود نباشد و بنابر احتياط سجده هايى را كه انجام نداده قضا كند.والله العالم

 

سجده بر روى صندلى براى صاحبان عذر

سؤال: چند وقتى است كه در مساجد و منازل شخصى معمول شده است كه صاحبان عذر بر روى صندلى مى نشينند و در مقابل آنان كه ميز نسبتا بلندى گذاشته مى شود كه نمازگزار به هنگام سجده پيشانى خود را روى همان ميز ميگذارد اكنون سوال اين است آيا گذاردن كف دستها نيز طبق روال هميشگى بايد روى آن ميز گذارده شود يا لزوم ندارد؟

جواب: بسمه تعالى: بايد كف دستها را نيز روى ميز بگذارد.والله العالم

 

مسح پا

سؤال: عبارت «اطراف اصابع» در مسح پاها شامل نوق انگشتان مى شود و يا منظور فقط سر انگشتان است؟

جواب: بسمه تعالى: مقصود اين است كه از نقطه اى كه ناخن روييده است به طرف بالا مسح كند. والله العالم

 

گذاردن مهر بر پيشانى

سؤال: مريضى كه مى توانسته محل مهر را بالا بياورد ولى مهر را به پيشانى گذاشته، و محل سجده را بالا نياورده است آيا نماز او صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه قادر بر سجده ولو به صورت ناقص باشد بايد آن را انجام دهد و بالا بردن مهر كافى نيست . والله العالم

 

تشهد با جمله و عجّل فرجهم

سؤال: آيا بعد از صلوات در تشهد نماز «و عجّل فرجهم» را مى توان گفت؟

جواب: بسمه تعالى:نماز را به همان نحو كه در رساله هاى عمليه نوشته اند بايد خواند و نبايد چيزى بر آن افزود.والله العالم

 

اضافات در تشهد

سؤال: آيا افزودن جملات: «الهاً واحداً...»، بعد از ذكر شهادت اوّل در تشهّد و جمله «ارسله بالهدى و دين الحق ...» بعد از ذكر شهادت دوّم و «بارك على محمد و آل محمد ...» بعد از ذكر صلوات از نظر حضرت عالى مشروعيّت دارد؟

جواب: بسمه تعالى:از سوال قبلى پاسخ اين سوال نيز روشن شد.والله العالم

 

فراموش كردن سلام

سؤال: اگر سلام آخر نماز فراموش شود بعد از زمانى متذكّر شود چه وظيفه اى دارد؟

جواب: بسمه تعالى: هر موقع خاطرش آمد بگويد و ضمناً دو سجده سهو انجام دهد.والله العالم

 

خروج از نماز با سلام اوّل

سؤال: شخصى مدّتى با سلام اوّل (السلام عليك ايها النبى ...) از نماز خارج شده است و معتقد بوده كه اين عمل صحيح است، آيا نمازهاى او صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى:اگر جاهل قاصر بوده است اعاده لازم نيست.والله العالم

 

مصافحه پس از نماز

سؤال: آيا خصوص مصافحه بعد از نمازهاى يوميه نصى از اهل بيت(عليهم السلام) وارد شده است؟

جواب: بسمه تعالى:نصّى وارد نشده است.والله العالم

 

تبديل شك به گمان پس از نماز

سؤال: اگر شخصى در بين نماز 4ركعتى، شك بين 3و4 نمايد و لكن پس از سلام نماز، شك او تبديل به گمان شود آيا مى تواند به گمان خود عمل كند؟

جواب: بسمه تعالى: حجّيت ظن مربوط به اثناء نماز است و ظن پس از فراغ از نماز حجت نيست مگر اينكه به حد اطمينان برسد كه علم عرفى است . والله العالم

 

سه روز در سفر و كثير السفر

سؤال: آيا كسى كه در هفته دو روز يا سه روز براى سربازى يا تحصيل يا شغل سفر مى كند حكم كثيرالسفر را دارد؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه در هر هفته سه روز در سفر باشد حكم كثير السفر را دارد و در صورتى كه دو روز در سفر باشد احتياطاً نماز را جمع كند و در اين قسمت بين سفر براى سربازى يا محل تحصيل فرقى نيست . والله العالم

 

فراموش كردن سجده سهو يا نماز احتياط

سؤال: اگر نماز احتياط يا سجده سهو فراموش و پس از مدتى طولانى بياد بيايد آيا قضا دارد؟

جواب: بسمه تعالى: در فرض مسأله اگر نماز احتياط را فراموش كند نماز را اعاده كند و اگر سجده سهو را فراموش نمايد هر موقع يادش آمد با طهارت انجام دهد . والله العالم

 

حدّ مسافت در سفر شرعى

سؤال: آيا در مسافت شرعى، ملاك 8 فرسخ شرعى است يا يك روز راه پيمودن چنانكه در برخى روايات آمده است؟

جواب: بسمه تعالى: ميزان همان هشت فرسخ شرعى است كه عدد معين دارد و اما پيمودن يك روز راه در گذشته غالباً برابر با هشت فرسخ بوده است . در اين مورد به كتاب ضياء الناظر فى اًحكام صلاة المسافر صفحه 27ـ30 مراجعه شود . والله العالم

 

سفر براى شركت در عروسى همراه با گناه

سؤال: اگر شخصى به جهت شركت در عروسى همراه باگناه و رقصيدن به سفر رود، آيا سفر او سفر معصيت است و بايد نماز را تمام بخواند؟

جواب: بسمه تعالى: اين نوع سفر، سفر معصيت است . والله العالم

 

خطا در قصد ده روز ماندن

سؤال: مردى به دروغ به همسرش در سفر مى گويد ده روز در اين مكان مى مانيد لذا زن قصد ده روز مى كند پس از فهميدن واقع، آيا نماز او شكسته است؟

جواب: بسمه تعالى: در اين مورد قصد زن تبعى بوده چون شوهر قصد نداشته طبعاً قصد همسر نيز بى اثر خواهد بود و بايد نمازها را قضا كند . والله العالم

 

حدّ ترخص روستاهاى به هم پيوسته

سؤال: حد ترخص شهرها و روستاى نزديك به همديگر كه داراى شوراها و برخى مجموعه هاى مستقل مى باشد چگونه است؟

جواب: بسمه تعالى: حدّ ترخص شهرها آخرين محله است، هرگاه دو روستا محل واحدى حساب شود بايد حد ترخص را خروج از مجموع دانست ولى اگر در روستا از نظر عرفى مستقل حساب مى شوند ميزان پنهان شدن آخرين محله خود آن روستاست . والله العالم

 

نماز و روزه دانشجو و ماندن او در محل تحصيل

سؤال: دانشجويى هرماه يك بار به وطن مى رود و در تابستان براى انتخاب واحد به محل تحصيل مى رود وظيفه او نسبت به نماز و روزه چيست؟

جواب: بسمه تعالى: با يك مرتبه مسافرت، كثرت سفر محقق نمى شود، اين دانشجو اگر در ايام تحصيل در هر ماه يك بار به وطن مى رود نماز و روزه اش در راه شكسته، در وطن تمام است و در ايام تحصيل هرگاه تصميم دارد كه در دوران تحصيل در آنجا بماند، هرچند گاهى به وطن اصلى سر بزند، آن نقطه براى او حكم وطن دوم را دارد . والله العالم

 

وطن سوّم

سؤال: آيا وطن سوّم را تصوّر دارد؟

جواب: بسمه تعالى: وطن سوم مانعى ندارد، فرض كنيد كسى در طول سال در هر شهرى چهار ماه زندگى مى كند نه تنها اقامت . والله العالم

 

احتمال برگشت به زادگاه

سؤال: اگر احتمال بدهم كه در آينده به زادگاهم برمى گردم آيا نماز در زادگاه تمام است؟

جواب: بسمه تعالى: مادامى كه يقين به اعراض از محل نداريد و احتمال بازگشت، احتمال عقلائى باشد نماز را در آن محل تمام بخوانيد . والله العالم

 

استمرار تخيير در امكان چهارگانه

سؤال: آيا به نظر حضرت عالى تخيير در اماكن چهارگانه ابتدايى است يا استمرارى؟

جواب: بسمه تعالى:استمرارى است.والله العالم

 

حدّ ترخّص در شهرهاى كنونى

سؤال: با توجه به توسعه شهرها و آباديها تشخيص حد ترخّص مشكل شده است ، آنچه در رساله ها آمده است: آخرين ديوار شهر و آّبادى است، اكنون بجاى ديوار و خانه، مؤسسات و مراكز صنعتى است كه بصورت گسترده از طرف شهرها را احاطه كرده است. بنابراين وظيفه كسى كه وارد وطن يا عازم سفر است در انجام نماز و روزه چيست؟

جواب: بسمه تعالى:مقصود ساختمانهاى مسكونى متعارف يك طبقه و دو طبقه است. والله العالم

 

دور زدن هواپيما دور شهر و حدّ ترخّص

سؤال: هواپيما بعد از پرواز از آسمان همان شهر دور مى زند، سپس بطرف مقصد اصلى خود پرواز مى كند. با توجه به نحوه حركت كه متضمن بازگشت به سوى همان شهر است به نظر حضرت عالى حدّ ترخّص براى مسافر كجاست و در قصر و افطار چه وظيفه اى دارد؟

جواب: بسمه تعالى:حركت دورى كافى نيست بايد از شهر خارج شود.والله العالم

 

گمان به باقى ماندن ده روز از آخر ماه

سؤال: كسى به گمان اينكه دهه آخر ماه، ده روز است قصد اقامت كرده بعداً كشف شده كه ماه كم يك بوده است. اكنون با توجه به قصد اقامة عشره و كمتر از ده روز بودن آخر ماه نماز و روزه او چگونه است و نسبت به بقيّه ايّام چه وظيفه اى دارد؟

جواب: بسمه تعالى:هرگاه چنين فردى تصميم دارد ده روز بماند و تصور كرده است كه ماه هم تمام است ولى ماندن او مقيد به ماه نباشد اعمال گذشته او درست و در آينده نيز بايد تمام بخواند و اما اگر نظرش اين است كه تا آخر ماه بماند و خيال مى كرد ماه تمام است بايد در آينده وظيفه مسافر را انجام دهد ، گذشته را نيز بايد قضا كند. والله العالم

 

اقامت در شهر قم براى تحصيل و چند روز در سفر

سؤال: طلاب علوم اسلامى مى پرسند: ما كه حدوداً چهار سال يا بيشتر و يا كمتر اراده كرده ايم در اين حوزه اقامت كنيم، اگر چنانچه هر روز و يا هفته اى، دو سه بار جهت تدريس يا اقامه نماز يا سخنرانى به محلى كه فوق مسافرت شرعى است برويم و برگرديم، در اين صورت حكم نماز و روزه ما در حوزه و اياب و ذهابها چيست؟

جواب: بسمه تعالى:چنين افرادى محل كار آنها براى آنها وطن دوم است و در سفرها نيز حكم كثيرالسفر را دارند. والله العالم

 

اقامت چند سال در يك مكان

سؤال: طلاب علوم اسلامى مى پرسند: ما كه حدوداً چهار سال يا بيشتر و يا كمتر اراده كرده ايم در اين حوزه اقامت كنيم، اگر چنانچه هر روز و يا هفته اى، دو سه بار جهت تدريس يا اقامه نماز يا سخنرانى به محلى كه فوق مسافرت شرعى است برويم و برگرديم، در اين صورت حكم نماز و روزه ما در حوزه و اياب و ذهابها چيست؟

جواب: بسمه تعالى:چنين افرادى محل كار آنها براى آنها وطن دوم است و در سفرها نيز حكم كثيرالسفر را دارند. والله العالم

 

تحقق وطن

سؤال: آيا كسى كه بعد از اعراض از محلى بخواهد در همان محل متوطن گردد. آيا اقامت شش ماه در تحقق هر وطن واجب است؟

جواب: بسمه تعالى:تجديد وطن نياز به اقامت شش ماه ندارد، همين قدر مدتى بماند كه عرفا بگويند زندگى را به آنجا منتقل كرده و آنجا را وطن خود قرار داده است، كافى است.والله العالم

 

اعراض از وطن و نفروختن خانه آن مكان

سؤال: اينجانب از وطن خود اعراض كرده ام ولى خانه مسكونيم را هنوز نفروخته ام حالا وظيفه من نسبت به نماز و روزه در آنجا چيست؟

جواب: بسمه تعالى:نماز چنين فردى در آن محل در صورت عدم قصد اقامه قصر و روزه را بايد افطار كند .والله العالم

 

تحقق كثيرالسفر

سؤال: اقل مدتى كه بايد درتحقق كثير السفر بودن در نظر گرفته شود به نظر حضرت عالى چقدر است؟

جواب: بسمه تعالى:هرگاه فردى هر هفته دو روز سفر مى كند و مدتى به اين كار ادامه مى دهد كثيرالسفر است.والله العالم

 

يك سفر طولانى زيارتى يا تفريحى

سؤال: سفر براى زيارت يا تفريح يا صرفاً همراهى با يك مسافر ديگر كه در مدت نسبتاً متمادى انجام مى گيرد،آيا موجب قصر و افطار است؟

جواب: بسمه تعالى:سفرهاى زيارتى و تفريحى اگر يك سفر حساب شود هر چند طولانى باشد حكم كثيرالسفر را ندارد.والله العالم

 

همراه زن با شوهر كثيرالسفر

سؤال: زنى كه همراه همسرش هفته اى دو روز صرفاً به عنوان مصاحب سفر مى كند بدون اينكه شغلى داشته باشد حكم كثيرالسفر بر او صدق مى كند؟

جواب: بسمه تعالى:حكم زن با حكم شوهر يكسان است.والله العالم

 

نماز در اتوبوس به ناچار

سؤال: دانشجويى سؤال مى كند كه موقعيت زمانى من ايجاب مى كند در تمام فصول تحصيلى وقت نماز صبح در اتوبوس راهى مقصد شبستر باشم در شيوه انجام فريضه صبح چه تكليفى داريم؟

جواب: بسمه تعالى: كوشش كند شيوه سفر را عوض كند و در صورت ناچارى و عدم امكان توقف نماز خود را در اتوبوس بخواند و سپس قضا كند.والله العالم

 

ممانعت از نماز در وقت ادارى

سؤال: آيا كارفرما مى تواند مانع از اقامه نماز به صورت جماعت يا فرادى شود؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه ممانعت كارفرما از اقامه نماز به صورت جماعت يا فرادى سبب فوت شدن نماز باشد جائز نيست و در غير اين صورت بايد طبق قرارداد رفتار كنند و البته اگر قانون كار اين پيش بينى را كرده است و طرفين امضاء كرده اند بايد طبق آن عمل كنند و در غير اين صورت طبق قرارداد خصوصى . والله العالم

 

نماز فرادى اول وقت يا تأخير با جماعت

سؤال: خواندن نماز جماعت در غير اول وقت افضل است يا نماز فرادى در اول وقت؟

جواب: بسمه تعالى: نماز جماعت افضل است . والله العالم

 

اقتداء در حال حركت

سؤال: كسى وارد مسجد شد ديد امام در ركوع است از فاصله چهار مترى بعد از گفتن تكبيره الاحرام به سرعت حركت كرده و در ركوع به امام و مأمومين ملحق شده است نماز او چگونه است؟

جواب: بسمه تعالى:بايد پس از تكبيره الاحرام به ركوع برود و در حال ركوع و يا پس از انجام سجدتين و يا در حال قيام دوم حركت كند و به جماعت ملحق بشود اما راه رفتن پس از تكبيره الاحرام و قبل از ركوع جايز نيست . والله العالم

 

اقتداء به اهل سنت و خواندن حمد و سوره

سؤال: اگر شخصى مقلّد مرجعى بوده كه اقتداء به ائمه اهل سنت را مجزى مى دانست، در عين حال مدتى حمد و سوره را جهلاً خودش قرائت نموده است آيا نمازهاى مزبور نياز به اعاده دارد؟

جواب: بسمه تعالى: در فرض سوال نماز او صحيح است .والله العالم

 

اقتداء به اهل سنت و نخواندن حمد و سوره

سؤال: كسى كه زمانى متمادى نماز خود را با اقتداء به اهل سنت خوانده و حمد و سوره را قرائت ننموده است حالا متوجه شده كه مرجع تقليد وى قرائت خلف امام را در اين صورت واجب مى داند، آيا اعاده آنها واجب است؟

جواب: بسمه تعالى:در صورت وجود شرايط تقيه نماز او صحيح است.والله العالم

 

اقتداء به اهل سنت، خوفى يا تحبيبى

سؤال: آيا اقتداء به اهل سنت در مناطق سنّى نشين، صورى است و يا جدى و واقعى؟

جواب: بسمه تعالى: در تقيه خوفى ، اقتداء جدى است و مجزى است اما در تقيه تحبيبى احتياطاً بايد اعاده كند.والله العالم

 

نماز جماعت در 5 وقت

سؤال: اگر امام جماعتى از متشرّعه بخواهد جهت عمل به استحباب نمازهاى يوميّه را در كشور شيعه با جماعت در پنج وقت بخواند كار خوبى انجام داده يا نه؟

جواب: بسمه تعالى:چنين عملى چون مايه تفرقه است ترك كند.والله العالم

 

نماز به شكل دائره اى

سؤال: اگر شرايط تقيّه در مسجد الحرام حاكم نباشد و مردم بخواهند خلف امام عادلى نماز بخوانند آيا نمازشان به نحو استداره اى چگونه است ؟

جواب: بسمه تعالى:هرگاه در دايره بعد از امام قرار گيرد يعنى فاصله امام نسبت به كعبه از فاصله مأموم كم تر باشد مادامى كه مأموم روبروى امام قرار نگرفته نماز او صحيح است.والله العالم

 

وجود حائل بين زنان و مردان

سؤال: در ايوان زنانه كه تنها با يك پنجره به فضاى مسجد اتصال دارد و نمازها را به امامت پيش نماز آن مسجد مى خوانند، آيا موازى بودن صفوف زنان در ايوان با صفوف مردان در كف مسجد ضرورت دارد؟ و يا معيار تنها عدم تقدم بر امام است؟

جواب: بسمه تعالى:حائل ميان مردان و زنان اشكال ندارد به شرط اينكه زنان بتوانند از امام متابعت كنند و براى حفظ اتصال بايد از مردها جلوتر نباشند.والله العالم

 

اتصال زنان به مردان

سؤال: ايوان زنانه مسجد از پشت و طرف راست با چند پنجره و دريچه كوچك اتصال به مسجد دارد كه هميشه بسته مى باشد آيا با اين وصف اقتداء زنان به جماعت منعقده در مسجد مزبور به نظر حضرت عالى صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى:حكم اين مسئله از جواب سؤال قبل روشن شد.والله العالم

 

جهر امام جماعت در اذكار

سؤال: آيا امام جماعت در ظهرين اذكار قنوت و ركوع و سجود و تشهد را جهرى بخواند بهتر است يا اخفات در آنها استحباب دارد؟

جواب: بسمه تعالى:جهراً بخواند بهتر است.والله العالم

 

ترك نماز جماعت توسط امام راتب

سؤال: امام راتب مسجدى به هر عنوان مدتى است كه آن مسجد را ترك نموده و در آنجا نماز نمى خواند آيا امام ديگر مى تواند به جاى او اقامه جماعت كند؟

جواب: بسمه تعالى:هرگاه به ظاهر از مسجد اعراض كرده حق او ساقط است.والله العالم

 

كيفيت نماز پيامبر در مسجد دو قبله

سؤال: در مسجد قبلتين به هنگام تطبيق آيات قبله آيا رسول خدا(صلى الله عليه وآله) در حال نماز جماعت بود و يا فراداى؟ و اگر جماعت بود موضوع امام و مأموم چگونه جابجا گرديد؟

جواب: بسمه تعالى:زنان جاى مردان و مردان جاى زنان رفتند و اين عمل به خاطر رعايت قبله در حال نماز انجام گرفته است . والله العالم

 

اذان نالغ در نماز جماعت

سؤال: اذان گفتن كودك نابالغ در نماز جماعت مجزى است يا نه؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه نابالغ مميز باشد اشكال ندارد.والله العالم

 

اقتداء در حين رفتن امام به ركوع

سؤال: اقتداء به امام در ركعت اوّل و يا دوّم در حين رفتن به ركوع (ما بين قيام و ركوع) صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: اشكال ندارد. والله العالم

 

معذور در صف اوّل

سؤال: در برخى از اوقات جانباز و يا معلول با چرخ ويلچر خود و با كفش در صف اوّل جماعت براى نماز مى ايستد و ركوع و سجود را با اشاره بجا مى آورد، آيا بودن او در صف اوّل براى بقيّه صف اشكال ايجاد مى كند؟

جواب: بسمه تعالى: در صورتى كه وظيفه وى نماز خواندن به همان صورت است اشكال ندارد. والله العالم

 

عدم رعايت مخارج حروف توسط امام جماعت

سؤال: امامت اشخاصى كه در قرائت لهجه خاصى دارند و مخارج كلمات و حروف را كاملاً رعايت نمى كنند و يا به لحاظ كسالت چشم از سجده معمولى معذور هستند و همچنين افرادى كه احياناً بعضى از انگشتان را از دست داده اند آيا اقتداء به آنان صحيح است يا نه؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه مخارج حروف را صحيح اداء نمى كند، نبايد امامت كند، و همچنين كسى كه بخاطر بيمارى چشم از سجده معذور است نمى تواند امام باشد ولى امامت كسانى كه انگشتان خود را از دست داده اند اشكال ندارد. والله العالم

 

شك در عدالت خودم

سؤال: بنده در عدالت خودم شك دارم آيا مى توانم نمازى را كه عدّه اى به همراه من مى خوانند به نيّت جماعت بخوانم و اگر حقير نيّت فرادا كنم نماز آنان به نيّت جماعت صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: در نماز جماعت لازم نيست امام نيت جماعت كند بلكه اين وظيفه مأموم است كه نيّت جماعت كند .والله العالم

 

سهو امام يا خطاى امام

سؤال: اگر امام سهواً كلمه يا آيه اى را در نماز يا غلط خواند و يا اصلاً نخواند حكم نماز امام و مأموم چيست؟ (با فرض اينكه مأموم نمى تواند به امام بفهماند).

جواب: بسمه تعالى:اگر امكان دارد به امام تذكر دهند و در غير اين صورت خود مأموم صحيح آن را بخواند.والله العالم

 

حركت بدن در حين قرائت امام

سؤال: اگر مأموم وقتى امام مشغول قرائت حمد و سوره است بدنش را كمى حركت دهد يا كمى به طرف راست و چپ يا عقب قدم بردارد حكم نمازش در حال عمدى و سهوى چيست؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه حركت مايه محو صورت صلاتى نشود اشكال ندارد ، مگر اينكه به قدرى حركت دهد كه از قبله منحرف شود.والله العالم

 

نگفتن ذكر تشهد هنگام تشهد

سؤال: كسى كه تا حالا به خاطر عدم آگاهى از مسأله موقع تجافى ذكر تشهد را نگفته است، نمازهاى گذشته او شرعاً چه حكمى خواهد داشت؟

جواب: بسمه تعالى:در حال تجافى ذكر تشهد واجب نيست .والله العالم

 

نگاه به چپ و راست پس از نماز

سؤال: چنانچه مستحضر هستيد اهل سنت و جماعت هنگام سلام آخر به شانه راست و سپس به طرف شانه چپ روى مى گردانند آيا از نظر فقه اماميه نيز اين عمل استحباب دارد؟

جواب: بسمه تعالى:در فقه اماميه مستحب است كه امام با گوشه چشم يا بينى به طرف راست اشاره كند و مأموم اگر در هر دو طرف او نمازگزار باشد به هر دو طرف اشاره كند.والله العالم

 

رفتن مأموم به ركوع به جاى قنوت

سؤال: اگر مأموم در ركعت دوّم امام اقتداء كرد به عوض اينكه با امام قنوت بگيرد سهواً به ركوع برود وظيفه اش چيست؟

جواب: بسمه تعالى:وظيفه اش اين است كه از حالت ركوع بيرون بيايد و با امام قنوت بگيرد.والله العالم

 

بازگشت ملكه عدالت

سؤال: اگر از بين رفتن ملكه عدالت با انجام كبيره حاصل مى شود آيا بازگشت اين ملكه زمان مقررى لازم دارد؟

جواب: بسمه تعالى:هرگاه به حالتى رسيد كه گناه كردن براى او برخلاف خواسته درونى او شد ملكه عدالت برگشته است.والله العالم

 

ذكر الحمد لله... در نماز

سؤال: ذكر «الحمدالله رب العالمين» كه گفتن آن بعد از حمد مستحب است اگر مأموم بعد از اينكه امام سوره را شروع كرده بگويد آيا اشكالى به نماز مى رساند؟

جواب: بسمه تعالى: ذكر الحمدلله در همه جاى نماز اشكال ندارد ولى ورود آن پس از اتمام سوره حمد است.والله العالم

 

شك در صحت نماز امام

سؤال: اگر مأموم شك كند امام آن چيزى را كه در نزد مأموم رعايت آن واجب است را انجام داده يا نه وظيفه اش چيست ؟

جواب: بسمه تعالى: حمل به صحت مى كند.والله العالم

 

اقتدا به امامى كه رعايت مرجع مأموم را نمى كند

سؤال: آيا مأموم مى تواند به امام جماعتى كه مسائل مرجع مأموم را رعايت نمى كند اقتـداء كند؟

جواب: بسمه تعالى: تفتيش لازم نيست در صورت علم به عدم رعايت احتياطاً اقتداء نكند.والله العالم

 

فرادى شدن يك نفر در نماز جماعت

سؤال: اگر شخصى كه وسيله اتصال در صف جماعت است نمازش شكسته بود بعد از سلام مجدداً براى نماز ديگرى اقتدا نمايد اين خلاء واقع شده در صف را مى تواند ترميم نمايد؟

جواب: بسمه تعالى: به وسيله يك نفر اتصال به هم نمى خورد بالاخص كه مجدداً اقتداء مى كند.والله العالم

 

برداشتن حايل بين امام و مأموم بدون فاصله

سؤال: اگر در بين نماز جماعت بين امام و مأموم فاصله افتاد مثلاً پرده اى حايل شد و مأموم بلافاصله حايل را برطرف كرد حكم نمازش چيست؟ آيا باعث فرادا شدن نمازش مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: اگر بلافاصله حايل برطرف شود پرر به اتصال نمى زند. والله العالم

 

عدول به نماز مستحبى و شكستن و اقتداء به جماعت

سؤال: اگر نماز در جماعت به دليلى فرادا شد آيا مى تواند قصد نماز مستحبى كند و نماز را شكسته و به جماعت بضيوندد؟

جواب: بسمه تعالى:جايز نيست. والله العالم

 

حضور قلب در نماز فرادا

سؤال: كسى كه انفرادا نماز بخواند با حال و حضور قلب بيشترى مى خواند ولى در نماز جماعت به عللى كسل مى شود آيا كدام را انتخاب كند؟

جواب: بسمه تعالى:نماز جماعت را انتخاب كند.والله العالم

 

مقدار صحيح عقب ماندن از امام

سؤال: مأموم در نماز جماعت چه قدر از امام عقب بماند كه باعث فرادا شدن نمازش شود؟

جواب: بسمه تعالى:اگر در مجموع ركوع و سجود عقب بماند فرادا مى شود.والله العالم

 

گفتن ذكر ركوع را در سجود وبالعكس

سؤال: اگر كسى عمداً در سجده سبحان ربى العظيم و در ركوع سبحان ربى الاعلى بگويد چه طور است؟

جواب: بسمه تعالى:جابجا كردن اذكار خلاف وظيفه اى است كه در روايات مقرر شده است.والله العالم

 

نماز مميز و واسطه شدن بين امام و مأموم

سؤال: حكم نماز بچه مميّز و غير مميّز چيست؟ اگر به صورت صحيح نماز بخواند، مى تواند واسطه بين امام و مأموم باشد؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه بچه مميز باشد و شرايط نماز را مثل مكلف انجام دهد و اطمينان به دارا بودن شرايط صحت نماز چون طهارت در آنها باشد مى تواند بين امام و مأموم واسطه باشد.والله العالم

 

قرائت به غير معروف

سؤال: اقتداء كردن به كسى كه حمد و سوره را به قرائت متداوله (حفص از عاصم) نمى خواند چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى:بايد به كسى اقتداء كند كه قرائت او قرائت معروف و متداول است .والله العالم

 

تسبيحات اربعه در ركعت اول و دوم در نماز جماعت

سؤال: اگر كسى تا بحال در اثر جهل به حكم در ركعت اوّل و دوّم خود كه ركعت سوم و چهارم امام است به جاى حمد و سوره تسبيحات اربعه را گفته وظيفه اش نسبت به نمازهاى گذشته اش چيست؟

جواب: بسمه تعالى:هرگاه در آموزش مسئله كوتاهى نكرده يعنى جهل او قصورى بوده نماز او صحيح است.والله العالم

 

آهسته خواندن بسم الله مأموم

سؤال: در ركعت دوّم مأموم كه ركعت سوم امام است مأموم بسم الله الرحمن الرحيم و حمد و سوره را بلند بخواند يا آهسته؟(در نمازهايى كه بلند خوانده مى شود)

جواب: بسمه تعالى:بايد آهسته بخواند.والله العالم

 

اقتداء اهل علم به غير

سؤال: اقتداء طلبه به غير طلبه و اقتداء معمّم به غير معمّم چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى:اگر به صورت مستمر نباشد و به صورت تصادفى پيش بيايد اشكال ندارد.والله العالم

 

اقتداء به كسى كه قسمتى از نماز به جماعت خوانده

سؤال: اقتداء به كسى كه قسمتى از نماز خود را به جماعت خوانده ولى حالا نمازش فرادا شده جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: اقتداء جايز است.والله العالم

 

يك نماز با دو امام

سؤال: اگر در نماز جماعت دو نفر با هم به ركعت سوم برسند و طورى است كه بايد بعد از سلام نماز جماعت ، بقيّه نماز را فرادا بخوانند آيا يكى از اين دو مى تواند بدون قصد فرادا كردن ، نيّتش را از جماعت اوّل به امامت اين شخص برگرداند و بقيّه نماز را به امامت ديگرى بخواند؟

جواب: بسمه تعالى:يك نماز را با دو امام خواندن جايى است كه بر امام اول عذرى رخ دهد مانند موت يا حدث مبطل ، بنابر اين اقتداء به دومى بدون عذر جايز نيست. والله العالم

 

امام فاقد دست يا پا

سؤال: بعضى از آقايان كه فاقد يك پا و يا يك دست مى باشند مى توانند در نماز جماعت امامت را بعهده بگيرند؟

جواب: بسمه تعالى:هرگاه در هيئت و افعال ، اختلافى در كار نباشد اقتداء جايزاست، بنابراين اگر امام نشسته و مأموم ايستاده يا امام سجده اش اشاره اى و مأموم سجده اش اختيارى باشد نمى تواند اقتداء كند .والله العالم

 

اقتدا قبل از شروع نماز جماعت

سؤال: در نماز جماعت وقتى امام تكبيرات مستحبى را مى گفت مأموم اشتباهاً تكبير واجب را گفت وظيفه چيست؟

جواب: بسمه تعالى: نماز او فرادا مى شود در اين صورت عدول به نماز مستحبى كند و به پايان برساند و سپس اقتداء كند.والله

العالم

 

گمان رسيدن به ركوع امام

سؤال: اگر كسى گمان كند به ركوع امام رسيده يا نه ،كفايت مى كند يا نه؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه ابتداى نماز باشد بايد يقين كند به امام رسيده است و گمان كافى نيست و در صورت گمان، محكوم به نرسيدن است ولى احتياط اين است كه نماز را به صورت فرادا تمام كند و سپس اعاده كند.والله العالم

 

تكبير قبل از اقتداء صفوف مقدم

سؤال: پس از تكبير امام جماعت، هنوز صف هاى جلو تكبير نگفته اند، كسى در صف هاى بعدى تكبيرة الاحرام مى گويد، نمازش چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى:هرگاه صف هاى جلو آماده تكبير گفتن باشند صف هاى بعدى مى توانند تكبير بگويند و وارد نماز جماعت شوند.والله العالم

 

بهترين عمل

سؤال: بهترين ذكر براى برآورده شدن نيازها چيست؟

جواب: بسمه تعالى: يكى از اسباب برآورده شدن حاجات اين است كه انسان در صلاة وتر حاجت خود را بخواهد . والله العالم

 

تكرار نماز

سؤال: آيا امام يا ماًموم مى تواند نمازى را كه به جماعت خوانده است دو مرتبه با جماعت بخواند؟

جواب: بسمه تعالى: نمازى را كه به جماعت خوانده شده، دو مرتبه نمى شود آن را با جماعت بخواند، خواه امام باشد خواه ماًموم . والله العالم

 

نماز فرادى هنگام اقامه نماز جماعت

سؤال: در مسجدى كه امام جماعت عادل نماز را برگزار مى كند شخصى در حالى كه نماز جماعت برگزار شده، به قصد اينكه به ديگران بفهماند كه امام عادل نيست نماز را فرادى مى خواند آيا نماز وى صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: نماز چنين شخصى باطل است . والله العالم

 

امام جماعت و عدم قدرت بر اداى حروف

سؤال: اگر امام جماعت دندان ندارد و نمى تواند حروف را به شكل صحيح اداء كند وظيفه اش چيست؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه در قرائت نماز نمى تواند مخارج حروف را رعايت كند امامت نكند . والله العالم

 

ايستادن بچه در صف اول

سؤال: چند نفر بچه كه هنوز به سن بلوغ نرسيده اند در صف اول ايستاده اند، آيا نماز افراد ديگر كه در ادامه صف ايستاده اند صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه از نظر شرائط نماز قابل اعتماد باشند اشكال ندارد ولى بهتر است در كنار هم نايستند . والله العالم

 

گواهى امام جماعت بر عدم عدالت خويش

سؤال: اگر امام جماعت بگويد من عادل نيستم آيا مى توان به او اقتدا كرد؟

جواب: بسمه تعالى: اگر ماًموم اعتقاد به عدالت او دارد، اقتدا اشكالى ندارد . والله العالم

 

امام جماعت زن

سؤال: در صورت نبود امام جماعت مرد، آيا زن مى تواند براى بانوان امام جماعت شود؟

جواب: بسمه تعالى: در فرض سؤال، زنى را كه به تقوى و آراستگى معروف است انتخاب كنيد وى در وسط صف بانوان مى ايستد و با هم نماز بخوانيد . والله العالم

 

امام جماعت جانباز

سؤال: شخصى كه پا ندارد نمى تواند امام جماعت شود، آيا اين حكم شامل جانبازان نيز مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: چون در اين صورت امام بايد نشسته نماز بخواند و مأموم ايستاده بخاطر اختلاف در هيأت نمى تواند امامت كند  . والله العالم

 

اقتداء در ركعت سوم به امام جماعت كه حمد را نادرست خوانده

سؤال: اگر امام جماعت حمد را اشتباه بخواند آيا مى توان در ركعت سوم و چهارم به او اقتدا كرد؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه سهواً غلط بخواند اقتدا اشكال ندارد . والله العالم

 

عدول از قصد ده روز در حالى كه نماز چهار ركعتى نخوانده

سؤال: شخصى قصد داشت ده روز در مشهد بماند ولى عصياناً دو روز نماز نخوانده و سپس از قصدش برمى گردد و مى خواهد سه روز ديگر بماند نماز او تمام است يا شكسته؟

جواب: بسمه تعالى: نمازش شكسته است . والله العالم

 

باقى ماندن اثر نيش زالو

سؤال: اگر محل نيش زالو، خون باقى بماند وظيفه نمازگزار چيست؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه شستن محل زالو حرجى نباشد بايد مانند تمام زخمها شسته شود . والله العالم

 

تشويق نوجوانان به نماز

سؤال: در رابطه با تشويق نوجوانان به نماز چه توصيه اى مى فرمائيد؟

جواب: بسمه تعالى: براى تشويق نوجوان به نماز بايد پدر و مادر از دوران كودكى او را با نماز آشنا كنند آنگاه مدارس و مكانهاى مذهبى مانند مساجد و هيئات مذهبى; در اين زمينه تلاش كنند مثلاً كتابهايى كه درباره فوائد نماز و آثار سازنده آن چاپ شده در اختيار نوجوانان بگذارند و يا با تشكيل گروههاى سياحتى، آنها را در ضمن سياحت به نماز تشويق كنند . والله العالم

 

سلام در نماز

سؤال: اگر در نماز يا غير نماز، جمعى به او سلام كنند آيا مى توان با يك صيغه جمع(سلام عليكم) جواب همه را داد؟

جواب: بسمه تعالى: اگر با يك سلام عليكم قصد پاسخ گفتن به همه را داشته باشد كافى است . والله العالم

 

اعراض عملى از وطن

سؤال: اگر شخصى از وطن خود اعراض نكرده ولى حدود 7 سال به وطن خود مسافرت نكرده و پس از اين مدت گاهى چند روز به آنجا مى رود آيا هنوز وطن محسوب مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: اگر احتمال بدهد كه بعدها نيز زندگى را به آنجا منتقل خواهد كرد اعراض محقق نشده است، و در صورت عدم احتمال، عملاً اعراض انجام گرفته است . والله العالم

 

سلام به امام در قنوت

سؤال: آيا مى توان در قنوت نماز خطاب به امام حسين (عليه السلام) سلام دهد؟

جواب: بسمه تعالى: در قنوت بايد دعا خواند، دعاهايى كه در توضيح المسائل و غيره آمده است، و از غير آن خوددارى كرد . والله العالم

 

همراه داشتن اموال پيدا شده در نماز

سؤال: اگر شخصى چيزى را پيدا كند و قصدش اين باشد كه صاحب آن را پيدا كند و اگر آن شىء مثل عبا در حال نماز همراه وى باشد نماز وى صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: همراه داشتن اگر تصرف صدق نكند اشكال ندارد بنابراين از پوشيدن عبا كه نوعى تصرّف است اجتناب كند . والله العالم

 

ميزان در كثيرالسفر

سؤال: كسى هفته اى 4 روز براى شغلش در سفر است ولى در ماه مبارك رمضان به خاطر سختى كار سفرهاى خود را به يك روز در هفته تقليل مى دهد آيا نماز و روزه او كامل است؟

جواب: بسمه تعالى: اين شخص اگر ده روز در وطن بماند و سپس در هر هفته سه بار سفر كند نماز او شكسته است . والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -