انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز جمعه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

اعاده نماز ظهر توسط مأموم

سؤال: اگر امام جمعه ظهر را اعاده نكرد ولى مأمومين اعاده كردند، آيا مى توانند نماز عصر را به امامت او بجا آورند؟

جواب: بسمه تعالى:اگر مأمومين اجتهاداً و يا تقليداً نماز جمعه را كافى مى دانند مى توانند در نماز عصر به او اقتداء كنند.والله العالم

 

خواندن نماز ظهر هنگام نماز جمعه

سؤال: خواندن نماز ظهر و عصر در خانه يا در مسجد كه همزمان نمازجمعه اقامه مى شود صحيح است يا باطل؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه نمازگزار اجتهاداً و يا تقليداً نماز جمعه را واجب عينى نمى داند مى تواند موقع اقامه نماز جمعه نماز ظهر بخواند خواه به صورت جماعت يا فرادا، ولى بهتر است براى حفظ وحدت كلمه در هنگام اقامه نماز جمعه از خواندن نماز ظهر خوددارى شود .والله العالم

 

نماز مستحبى بين خطبه و نماز جمعه

سؤال: بعد از تمام شدن خطبه ها و قبل از شروع به نمازجمعه كه عادتاً چند لحظه طول مى كشد مأموم مى تواند در اين فاصله مزبور نماز مستحبى بخواند؟

جواب: بسمه تعالى:اشكال ندارد.والله العالم

 

خواندن نماز جمعه به تنهايى

سؤال: كسى جاهل به مسأله بوده لذا سه ماه نماز جمعه را در خانه خودش به تنهايى خوانده است اكنون با ملاحظه حفظ ترتيب، تكليف او درباره نماز ظهر و عصر چيست؟

جواب: بسمه تعالى:بايد اين فرد نماز ظهر خود را قضا كند اگر جاهل قاصر بوده اعاده عصر لازم نيست.والله العالم

 

احتياط پس از نماز جمعه به خواندن ظهر

سؤال: آيا مى توانيم نماز ظهر را بعد از نماز جمعه احتياطاً بجا آوريم؟

جواب: بسمه تعالى:اشكال ندارد.والله العالم

 

طولانى شدن خطبه ها بيش از يك ساعت

سؤال: اگر خطبه هاى نماز جمعه بقدرى طول بكشد كه بيشتر از يك ساعت از ظهر شرعى بگذرد در اين صورت نماز جمعه مجزى است يا نماز ظهر را بايد اعاده كرد؟

جواب: بسمه تعالى:خطبه هاى حضرات معصومين(عليهم السلام) بسيار كوتاه بوده و لذا بايد خطبه ها و نماز در اوايل ظهر انجام گيرد و طولانى كردن خطبه به اندازه يك ساعت خلاف احتياط است والله العالم

 

درك يك ركعت نماز جمعه

سؤال: اگر كسى تنها يك ركعت از نماز جمعه را درك كند (در ركعت دوّم برسد) وظيفه اش چيست؟

جواب: بسمه تعالى:ركعت دوم را به صورت فرادا بخواند و مجزى است به شرط اينكه تكبير امام را قبل از ركوع درك كرده باشد. والله العالم

 

گوش دادن به خطبه

سؤال: آيا گوش دادن به خطبه خطيب جمعه واجب است و خوردن و آشاميدن و قرائت قرآن و مطالعه و يا خواندن نماز نافله موقع خطبه امام در نماز جمعه چگونه است؟

جواب: بسمه تعالى:گوش كردن به خطبه ها واجب است ولى اگر گوش ندهد و مشغول كار ديگر شود موجب بطلان نماز نمى شود.والله العالم

 

ركوع رفتن به جاى قنوت در نماز جمعه

سؤال: اگر در نماز جمعه مأموم سهواً در ركعت اوّل بدون اينكه قنوت بگيرد به اندازه ركوع خم شود حكم نمازش چيست؟

جواب: بسمه تعالى:براى متابعت برگردد و سپس همراه امام به ركوع برود. والله العالم

 

ترك نماز جمعه

سؤال: آيا احاديث شديداللحنى در مورد ترك نماز جمعه نظير : «فمن تركها بعد وفاتى اوفى حياتى فلا صلاه له و لا زكاه له و لا جمع الله شمله الخ » و يا حديث : «من تركها ثلث جمع طبع الله على قلبه و امثالها» ناظر به زمان حضور است و يا حال را شامل است؟

جواب: بسمه تعالى: مربوط است به كسانى كه در نماز جمعه به عنوان اعتراض به حكومت اسلامى حاضر نمى شوند. والله العالم

 

فراموش كردن سوره در نماز جمعه

سؤال: هرگاه امام در نماز جمعه سوره را فراموش كند تكليف مأموم چيست ؟

جواب: بسمه تعالى: مأموم بايد سوره را بخواند سپس به امام در ركوع يا سجود ملحق شود. والله العالم

 

شروع خطبه قبل از وقت

سؤال: خطيب جمعه خطبه اول را قبل از دخول و قت شروع كرد و پس از اتمام خطبتين نماز جمعه را نيز بجا آورد سپس مشغول نماز عصر بود كه بنده به نيت نماز ظهر (كه بعلت تأخير نخوانده بودم) به عصر ايشان اقتداء كردم ، آيا نماز من صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر مأموم اجتهاداً يا تقليداً نماز جمعه را كافى مى داند مى تواند به نماز عصر او اقتداء كند.والله العالم

 

اقتدا به نماز عصر امامى كه نماز جمعه خوانده

سؤال: بعد از نماز جمعه به نماز عصر رسيدم در صورتى كه خطبه ها قبل از اذان ظهر شروع شده بود آيا مى تواند نماز ظهر خود را با نماز عصر چنين خطيبى اقتدا كنم يا نه ؟

جواب: بسمه تعالى: جواب اين سؤال از پاسخ سؤال قبل روشن شد. والله العالم

 

نماز خواندن هنگام خطبه هاى نماز جمعه

سؤال: آيا خواندن نماز مستحبى يا احتياط ظهر يا قضاء هنگام ايراد خطبه يا پس از پايان خطبه ها در فاصله بين خطبه ها و برگزارى نماز جمعه توسط ماًموم جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: در حين ايراد خطبه بر خلاف احتياط است اما پس از پايان خطبه ها اگر لطمه به نماز جمعه نزند اشكال ندارد . والله العالم

 

در حال شنيدن خطبه نماز جمعه ذكر گفتن

سؤال: آيا مى توان در حال خواندن خطبه هاى نماز جمعه به كارهايى مثل تسبيح و يا صلوات و غيره مشغول شد؟

جواب: بسمه تعالى: شايسته است به خطبه ها گوش دهد و به كار ديگرى مشغول نباشد . والله العالم

 

نيم خيز بين دو سجده

سؤال: شخصى مبتلا به پادرد است لذا در نماز جماعت بين دو سجده به صورت نيم خيز تكبير مى گويد و مجدداً با امام به سجده مى رود آيا نماز او صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه حال فرادى و حال جماعت او يكسان است اقتدا اشكال ندارد ولى اگر در حال فرادى بهتر مى تواند بنشيند و سپس به سجده برود، فرادى مقدم بر جماعت است . والله العالم

 

نماز جماعت در خارج مسجد يا فرادى در مسجد

سؤال: نماز فرادى در مسجد ثوابش بيشتر است يا نماز جماعت در غير مسجد؟

جواب: بسمه تعالى: ثواب نماز جماعت در غير مسجد بيشتر است مگر مساجد چهارگانه (مسجد الحرام، مسجد النبى، مسجد الاقصى و مسجد كوفه) . والله العالم

 

فروش وقف به جهت مزاحمت

سؤال: كسى زمينى را جهت ساخت مسجد يا حسينيه وقف نموده است ولى عده اى از افراد محل در ساخت اين زمين كارشكنى و مزاحمت نمايند آيا جايز است زمين را فروخته و در محل ديگر مسجد بنا نمود؟

جواب: بسمه تعالى: متولى وقف بايد پيگير مسأله باشد تا نظر واقف عملى گردد و نمى توان به بهانه مزاحمت ديگران وقف را فروخت و تبديل به چيز ديگر كرد . والله العالم

 

امام جماعت غير روحانى

سؤال: امام جماعت فرد غير روحانى و سخنرانى وى براى نمازگزاران جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: شايسته است امام جماعت ملبس به لباس روحانيت باشد و با وجود فرد روحانى، ديگرى امام نشود، ولى در صورت فقدان روحانى، اقتداء به فرد عادل كه قرائت صحيحى دارد اشكال ندارد و اما استفاده از سخنران غير روحانى در صورتى كه از معارف مسائل اسلامى به طور صحيح اطلاع داشته و مورد اعتماد باشد اشكال ندارد . والله العالم

 

امامت براى زنان

سؤال: اگر ماًمومين زن باشند آيا مى توان از امام جماعت زن در صورت وجود امام روحانى استفاده كرد؟

جواب: بسمه تعالى: اشكال ندارد . والله العالم

 

عزل امام جماعت راتب

سؤال: آيا امكان عزل امام جماعت راتب وجود دارد؟

جواب: بسمه تعالى: تا شرائط امام جماعت در او هست تعرض به آن جايز نيست . والله العالم

 

نماز جماعت فرقه دراويش

سؤال: درباره شركت در جلسات فرقه دراويش گنابادى و نماز جماعت آنان با توجه به اينكه خود را شيعه مى دانند ولى به جاى خمس قائل به عشريه هستند چيست؟

جواب: بسمه تعالى: با فرقه مزبور حسن معاشرت داشته باشيد ولى نماز را پشت سر ديگران بخوانيد . والله العالم

 

استحباب سخرخيزى

سؤال: در رابطه با سحر خيزى چه توصيه اى داريد؟

جواب: بسمه تعالى: سحرخيزى تا آنجايى كه به كارهاى لازم ضررى نزند بسيار خوب است، مشروط بر اينكه آغاز شب زود بخوابيد . والله العالم

 

نماز شراب خوار

سؤال: نماز شراب خوار تا چهل روز قبول نمى شود آيا مى تواند نماز را در اين مدت ترك كند؟

جواب: بسمه تعالى: شراب خوار بايد نماز بخواند ولى نماز او باعث رسيدن او به درجات معنوى نمى شود . والله العالم

 

حدّ وجوب نماز براى بيمار روانى

سؤال: اگر كسى به بيمارى اختلالات روحى و روانى مبتلا شود آيا نماز از او ساقط مى شود ؟

جواب: بسمه تعالى: نماز فريضه اى است كه هيچ گاه ساقط نمى شود مگر اينكه به قدرى اختلال روانى داشته باشد كه اوقات نماز را تشخيص ندهد . والله العالم

 

تلاوت آيه سجده

سؤال: اگر قارى آيه اى كه سجده واجب دارد تلاوت كند و ما نيز همراه وى آن آيه را بخوانيم بايد چنده سجده انجام دهيم؟

جواب: بسمه تعالى: يك سجده كافى است . والله العالم

 

وقف به حركت و وصل به سكون

سؤال: اگر در قرائت نماز آيه اى را به آيه ديگر وصل كند جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: احواط استحبابى ترك وصل به سكون و وقف به حركت است . والله العالم

 

اقتداى اقرء به قارئ

سؤال: اگر قرائت ماًموم بهتر از امام جماعت باشد آيا جايز است اقتدا كند؟

جواب: بسمه تعالى: اشكالى ندارد . والله العالم

 

اتصال ماًمومين در طبقه دوم

سؤال: مأمومين در طبقه دوم به خاطر وجود حائل، امام را نمى بينند فقط در وسط پنجره اى باز است كه يك نفر در حال ايستاده مى تواند امام را ببيند در اين صورت چگونه اقتدا كنند؟

جواب: بسمه تعالى: آن كسى كه جلوى پنجره ايستاده و امام را مى بيند جلوتر بايستد كسان ديگر پشت سر او صف تشكيل بدهند در اين صورت نماز همگان صحيح است . والله العالم

 

نماز در زمين ديگران دست دادن پس از نماز

سؤال: نماز خواندن در زمين هايى كه پيش از انقلاب از كسانى بوده و پس از انقلاب بين كشاورزان تقسيم شده، صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: بايد از مالكان واقعى اجازه بگيرد . والله العالم

 

دست دادن پس از نماز

سؤال: آيا دست دادن مأمومين به يكديگر پس از نماز مستحب است؟

جواب: بسمه تعالى: مستحب نيست . والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -