١ – شک در مسافت شرعی سفر
سؤال:کسى که محل سکونت او تا ملکى که دارد اندازه مشخّصى ندارد و کیلومترى بر آن مشخص نکرده است ولى به طور معمول دو ساعت راه است حکم نماز او و فرزندانش در آن ملک چیست؟
جواب: اگر ممکن است تحقیق کند و اگر راهى براى تحقیق نیست و مقدار مسافت مشکوک است نماز را تمام بخواند.
٢ – نماز و روزه ساکنین شهریار که به تهران می آیند
سؤال:وضعیت نماز و روزه ساکنین شهریار در صورت آمدن به تهران چگونه است؟
جواب: در صورتی که میان آخرین خانه های مسکونی شهریار و اولین خانه های مسکونی تهران حداقل 5/ 21 کیلومتر باشد نماز و روزه آنها شکسته است.
٣ – مبدأ و منتهای سفر
سؤال:مبدأ و منتهاى سفر در مسافت نماز قصر کجا محسوب مى شود؟
جواب: معیار فاصله بین دو شهر یعنى آخرین خانه مبدأ حرکت و اوّلین خانه مقصد مى باشد.
٤ – مسافر بودن کسی که بین تهران و کرج تردد می کند
سؤال:لطفاً بفرمایید کسی که از تهران به کرج می رود یا بالعکس، نماز و روزه اش درست است یا خیر؟
جواب: فاصله این دو شهر به مقدار سفر شرعی می باشد.
٥ – پیمودن هشت فرسخ ولو در مدت یک ساعت
سؤال:بر طبق روایت «اذا ذهب بریداً و رجع بریداً فقد شغل یومه» ( وسائل، باب 2 من ابواب صلاة المسافر، ج 9)، در قدیم مسافرت 8 فرسخی، یک روز طول می کشید در حالی که در حال حاضر این چنین نیست آیا باز هم با طیّ 8 فرسخ، حکم مسافر را دارد؟
جواب: در روایات، در مورد نماز مسافر از پیامبر(ص) نقل شده که ایشان فرمودند: «جبرئیل بر من نازل شد و گفت فاصله میان دو کوهی که در دو طرف مدینه است، حدّ سفر خواهد بود» (من لا یحضر، ج2، باب الصلاة فی السفر، ص129) و بعد از اندازه گیری 4 فرسخ بوده است؛ بنابراین معیار، یک روز مسافرت نیست بلکه طیّ مسافت شرعی است که نسبت به امروز هم تغییر نکرده است.
٦ – شکسته خواندن نماز حتی در سفرهای امروزی
سؤال:آیا در سفرهای امروز هم که بسیار با سفرهای قدیم متفاوت است و مردم مشکلی ندارند، نمازها باید شکسته خوانده شود؟
جواب: پاسخ این سؤال که از سوی بسیاری مطرح است این است که: قانون اسلام ناظر به عموم جامعه است و الان هم اکثریت مردم در مسافرت نسبت به وطن خود مشقت های بیشتری را متحمّل می شوند. و این ارفاق، در حقّ آنها شده است.
٧ – گذشتن از مسافت شرعی بدون قصد سفر
سؤال:چند نفر با اتومبیل به بیرون شهر سفر کرده و بدون مقصد خاصی گردش می کرده اند و برای حفظ روزه شان می خواسته اند به بیش از مسافت شرعی نروند اما متوجه شده اند که از مسافت شرعی گذشته اند. آیا روزه شان باطل است و نماز شکسته است؟
جواب: در صورتیکه قصد رفتن به مسافت نداشته اند نماز و روزه آنها کامل است مشروط بر اینکه برگشتن آنها به اندازه مسافت نباشد یا قبل از ظهر بازگردند.