انهار
انهار
مطالب خواندنی

سفر به بیش از هشت فرسخ

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – شک در مسافت شرعی سفر

سؤال:کسى که محل سکونت او تا ملکى که دارد اندازه مشخّصى ندارد و کیلومترى بر آن مشخص نکرده است ولى به طور معمول دو ساعت راه است حکم نماز او و فرزندانش در آن ملک چیست؟

جواب: اگر ممکن است تحقیق کند و اگر راهى براى تحقیق نیست و مقدار مسافت مشکوک است نماز را تمام بخواند.

٢ – نماز و روزه ساکنین شهریار که به تهران می آیند

سؤال:وضعیت نماز و روزه ساکنین شهریار در صورت آمدن به تهران چگونه است؟

جواب: در صورتی که میان آخرین خانه های مسکونی شهریار و اولین خانه های مسکونی تهران حداقل 5/ 21 کیلومتر باشد نماز و روزه آنها شکسته است.

٣ – مبدأ و منتهای سفر

سؤال:مبدأ و منتهاى سفر در مسافت نماز قصر کجا محسوب مى شود؟

جواب: معیار فاصله بین دو شهر یعنى آخرین خانه مبدأ حرکت و اوّلین خانه مقصد مى باشد.

٤ – مسافر بودن کسی که بین تهران و کرج تردد می کند

سؤال:لطفاً بفرمایید کسی که از تهران به کرج می رود یا بالعکس، نماز و روزه اش درست است یا خیر؟

جواب: فاصله این دو شهر به مقدار سفر شرعی می باشد.

٥ – پیمودن هشت فرسخ ولو در مدت یک ساعت

سؤال:بر طبق روایت «اذا ذهب بریداً و رجع بریداً فقد شغل یومه» ( وسائل، باب 2 من ابواب صلاة المسافر، ج 9)، در قدیم مسافرت 8 فرسخی، یک روز طول می کشید در حالی که در حال حاضر این چنین نیست آیا باز هم با طیّ 8 فرسخ، حکم مسافر را دارد؟

جواب: در روایات، در مورد نماز مسافر از پیامبر(ص) نقل شده که ایشان فرمودند: «جبرئیل بر من نازل شد و گفت فاصله میان دو کوهی که در دو طرف مدینه است، حدّ سفر خواهد بود» (من لا یحضر، ج2، باب الصلاة فی السفر، ص129) و بعد از اندازه گیری 4 فرسخ بوده است؛ بنابراین معیار، یک روز مسافرت نیست بلکه طیّ مسافت شرعی است که نسبت به امروز هم تغییر نکرده است.

٦ – شکسته خواندن نماز حتی در سفرهای امروزی

سؤال:آیا در سفرهای امروز هم که بسیار با سفرهای قدیم متفاوت است و مردم مشکلی ندارند، نمازها باید شکسته خوانده شود؟

جواب: پاسخ این سؤال که از سوی بسیاری مطرح است این است که: قانون اسلام ناظر به عموم جامعه است و الان هم اکثریت مردم در مسافرت نسبت به وطن خود مشقت های بیشتری را متحمّل می شوند. و این ارفاق، در حقّ آنها شده است.

٧ – گذشتن از مسافت شرعی بدون قصد سفر

سؤال:چند نفر با اتومبیل به بیرون شهر سفر کرده و بدون مقصد خاصی گردش می کرده اند و برای حفظ روزه شان می خواسته اند به بیش از مسافت شرعی نروند اما متوجه شده اند که از مسافت شرعی گذشته اند. آیا روزه شان باطل است و نماز شکسته است؟

جواب: در صورتیکه قصد رفتن به مسافت نداشته اند نماز و روزه آنها کامل است مشروط بر اینکه برگشتن آنها به اندازه مسافت نباشد یا قبل از ظهر بازگردند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -