انهار
انهار
مطالب خواندنی

تبعیت مأموم از امام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – کسی که به رکوع یا سجده ها نرسد

سؤال: کسی که در بین نماز جماعت مثلا رکعت سوم به رکوع نماز جماعت نرسد چه تکلیفی دارد؟

اگر به رکوع برسد ولی به یکی از سجده ها یا به هر دو سجده نرسد چه حکمی دارد؟

جواب: احتیاط آن است که نماز را بعد از اتمام اعاده کنید.

٢ – اگر ماموم به هیچ یک از رکوع و سجده نرسد

سؤال: اگر به علت تند خواندن امام جماعت , ماموم به سجده یا رکوع (و یا هر دو) امام جماعت نرسد , تکلیفش چیست؟

جواب: در صورتی که به رکوع امام نرسد نماز را با امام تمام می کند و احتیاطا آن را اعاده می کند.

٣ – گفتن تشهد و سلام قبل از امام جماعت

سؤال: آیا ماموم میتواند قبل از امام تشهد و سلام را بگوید؟

جواب: اشکالی ندارد هر چند بهتر این است که مقدم نشود.

٤ – طولانی شدن سجده آخر مأموم در نماز جماعت

سؤال: شنیده ام که: در نماز جماعت، سجده ماموم نباید طولانی تر از سجده امام جماعت باشد و حتی نباید سجده آخر را طولانی کرد تا جایی که امام جماعت در حال خواندن تشهد باشد ولی ماموم همچنان در سجده و مشغول ذکر باشد.حکم این مورد چیست؟

جواب: در صورتیکه فاصله زیادی بشود جماعت او اشکال دارد.

٥ – زود تر انجام دادن افعال نماز توسط مامومین

سؤال: در مسجد محله ما مامومین در نماز افعال نماز را زودتر از امام جماعت انجام میدهند بطوریکه مثلا هنوز امام به رکوع نرفته مامومین به رکوع میروند یا در سجده و دیگر جاهای نماز. امام جماعت هم چندین بار تذکر داده ولی آنها عمل نمیکنند و به گفته او اگر در رکعت اول و دوم این عمل انجام بشه نماز باطل هست و اگر در رکعتهای بعدی بشه نماز خودبخود فرادا میشود و اگر صف اول نمازشان باطل بشود خود بخود در صفهای دیگر هم نماز باطل میشود چون اتصال بهم میخورد حالا میخواستم بپرسم تکلیف من چیست آیا میتوان در این مسجد نماز خواند در حالیکه میدانم و میبینم صف اول همه زودتر به رکوع و سجده میروند آیا نماز باطل هست یا نه؟

جواب: اگر متوجه هستند و این کار را انجام می دهند نمازهای آنها خواه در رکعات اول و دوم باشد یا غیره باطل است و باید به آنها به طور جدی تذکر دهید.

٦ – بجا آوردن یک سجده در نماز به تبعیت از امام

سؤال: اگر در نماز جماعت امام در رکعت آخر 1 سجده بجا آورده و مامومین - با وجود اطلاع و برخی بدون اطلاع - به تبعیت از امام 1 سجده بجا آورند تکلیف چیست؟

جواب: آنهایی که توجه نداشته اند نمازشان صحیح است و باید قضای آن سجده را بلافاصله بعد از نماز بجا آورده باشند و دو سجده سهو نیز بجا آورند و الا نماز را باید اعاده کنند و آنها که آگاهانه یک سجده را ترک کرده اند باید نماز را اعاده کنند.

٧ – نرسیدن به رکوع امام در رکعت های دیگر

سؤال: در مساله 1252 رساله آیت الله مکارم شیرازی آمده است که در رکعت های دیگر نماز غیر از رکعت اول نیز باید ماموم خود را به رکوع امام برساند وگرنه جماعت او اشکال دارد. سوال من این است که اگر ماموم به اندازه یک رکوع عقب افتاد (مثلا او در رکعت دوم بود و مشغول خواندن حمد و امام در رکوع رکعت سوم و قبل از آنکه ماموم به رکوع رود امام سر از رکوع برداشت) آیا جماعت ماموم خود به خود به فرادا تبدیل می شود یا کلاً نماز او باطل است و باید آن را قضا نماید؟

جواب: در فرض سوال، نماز را با جماعت تمام می کند و بنابراحتیاط واجب اعاده می نماید.

٨ – سر برداشتن زودتر از امام در سجده بعلت برگشت غذا از معده

سؤال: به علت اینکه در سجده محتویات معده وارد دهان می شود می توان از امام جماعت زودتر سر از سجده برداشت؟

جواب: احتیاط آن است که اینگونه افراد نماز فرادی بخوانند و یا این که بعد از جماعت نماز را اعاده کنند.

٩ – رکوع و سجود قبل از امام جماعت

سؤال: آیا در نماز جماعت درست است که زودتر از امام جماعت به رکوع، سجده و یا اینکه زود تر از امام نماز را تمام کنیم؟

جواب: رکوع و سجده قبل از امام جایز نیست ولی سلام اشکال ندارد. هرچند بهتر آن است که بعد از امام باشد.

١٠ – گفتن ذکر قبل از امام جماعت

سؤال: لطفا بفرمایید آیا ماموم میتواند ذکر رکوع و سجود را قبل از امام بگوید؟

جواب: گفتن ذکر قبل از امام اشکالی ندارد.

١١ – اگر ماموم به هیچ یک از رکوع و سجده نرسد

سؤال: اگر به علت تند خواندن امام جماعت , ماموم به سجده یا رکوع (و یا هر دو) امام جماعت نرسد , تکلیفش چیست؟

جواب: در صورتی که به رکوع امام نرسد نماز را با امام تمام می کند و احتیاطا آن را اعاده می کند.

١٢ – کسی که زودتر از امام به رکوع برود

سؤال: در نماز جماعت اگر هنگامی که حمد و سوره امام تمام شده و ما سهواً جلوتر از امام به رکوع رفتیم آیا باید برگردیم و دوباره همراه امام به رکوع برویم و دوباره نماز را احتیاطاً اعاده کنیم؟ اگر هنگامی که امام مشغول گفتن الله اکبر قبل از رکوع است سهواً قبل از امام به رکوع برویم وظیفه ما چیست؟ در هنگامی که امام جماعت مشغول قنوت است اگر سهواً به رکوع برویم وظیفه ما چیست؟

جواب: در صورتی که فوراً امام به رکوع برود تکلیفی ندارید؛ ولی اگر فاصله می شود باید برگردید و همراه امام به رکوع بروید و برای نماز اشکالی ندارد.

١٣ – گفتن تشهد و سلام قبل از امام جماعت

سؤال: آیا ماموم میتواند قبل از امام تشهد و سلام را بگوید؟

جواب: اشکالی ندارد هر چند بهتر این است که مقدم نشود.

١٤ – زود تر انجام دادن افعال نماز توسط مامومین

سؤال: در مسجد محله ما مامومین در نماز افعال نماز را زودتر از امام جماعت انجام میدهند بطوریکه مثلا هنوز امام به رکوع نرفته مامومین به رکوع میروند یا در سجده و دیگر جاهای نماز. امام جماعت هم چندین بار تذکر داده ولی آنها عمل نمیکنند و به گفته او اگر در رکعت اول و دوم این عمل انجام بشه نماز باطل هست و اگر در رکعتهای بعدی بشه نماز خودبخود فرادا میشود و اگر صف اول نمازشان باطل بشود خود بخود در صفهای دیگر هم نماز باطل میشود چون اتصال بهم میخورد حالا میخواستم بپرسم تکلیف من چیست آیا میتوان در این مسجد نماز خواند در حالیکه میدانم و میبینم صف اول همه زودتر به رکوع و سجده میروند آیا نماز باطل هست یا نه؟

جواب: اگر متوجه هستند و این کار را انجام می دهند نمازهای آنها خواه در رکعات اول و دوم باشد یا غیره باطل است و باید به آنها به طور جدی تذکر دهید


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -