انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز استیجارى

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – اجرت نماز و روزه قضا

سؤال: اگر کسی به علت بیماری به مدت 30 سال نتوانسته باشد نماز و روزه آنرا ادا کند بعد از فوت او چه مبلغی باید پرداخت شود؟

جواب: مبلغی که برای نماز یا روزه قضا می پردازند کفاره نیست بلکه اجرت کسی است که برای انجام نماز یا روزه اجیر می شود و در حال حاضر (سال 1386) برای یکسال نماز و یکماه روزه معمولاً 350 هزار تومان می گیرند.

٢ – خواندن نماز استیجاری توسط معلولین

سؤال: آیا فردی که بدلیل معلولیت نمازهای خود را نشسته می خواند، می تواند نماز قضای فرد میت را نیز بخواند؟

جواب: اشکال ندارد.

٣ – اجیر شدن افراد نابالغی که اعمال را صحیح انجام می دهند

سؤال: آیا افراد غیر بالغ که می توانند بطور صحیح اعمال انجام دهند شرعاً مجازند که جهت روزه و نماز اجیر شوند؟

جواب: جایز نیست.

٤ – اقتدا به امام جماعتی که نماز استیجاری می خواند

سؤال: اگر امام نماز استیجارى بخواند، آیا مأمومین مى توانند به او اقتدا کنند؟

جواب: در صورتى که نماز استیجارى از کسى باشد که به طور قطع نماز از او فوت شده، امامت چنین کسى اشکالى ندارد.

٥ – لزوم اجازه دفتر در واگذاری عبادات استیجاری به فرد دیگر

سؤال: در عباداتی که به دفتر واگذار می شود، برای واگذاری به دیگران، اجازه دفتر لازم است، یا اجازه مالک کافی است؟

جواب: چون برائت ذمّه باید از طرف ما که واسطه هستیم تحصیل شود، لازم است از ما اجازه بگیرند.

٦ – واگذاری عبادات استیجاری به شخص دیگر از طرف اجیر

سؤال: کسی که برای انجام عبادتی اجیر شده آیا می تواند انجام آن رو به دیگری واگذار کند؟

جواب: در استیجار، اجیر نمی تواند عبادت را به دیگری واگذار کند مگر اینکه اجازه بگیرد؛ (ظاهر استیجار مباشرت است) و در نمازهای استیجاری که دفتر ما به دیگران می دهد، چون قرائت در نماز کنترل می شود، اجازه نمی دهیم به فرد دیگری واگذار کند. بنابراین نمی تواند یک نفر نماز استیجاری بگیرد و از جمعی درخواست کند همه با هم به صورت جماعت نماز را را انجام دهند؛ هر چند رعایت ترتیب در بین ایّام لازم نیست، ولی چون قرائت جماعت کنترل نشده است نمی توانیم اجازه دهیم.

٧ – اجاره در واجبات کفایی

سؤال: اجاره برای انجام واجبات کفایی صحیح است یا باطل؟

جواب: چنین اجاره ای صحیح نیست.

٨ – اجیر شدن دو نفر برای نماز میت

سؤال: اگر 2 نفر برای خواندن نماز میتی اجیر شوند آیا می توانند همزمان بخوانند یا باید یکی صبر کند دیگری که خواند بعد شروع کند؟

جواب: می توانند همزمان بخوانند.

٩ – انجام نماز قضا به صورت نشسته توسط بیماران

سؤال: اکنون به خاطر بیمارى در بیمارستان بسترى هستم، با توجّه به اینکه در اینجا فرصت زیادى دارم، آیا مى توانم نمازهاى قضاى خود یا دیگران را (چه مجّانى یا در برابر اجرت) بجا آورم، با توجه به اینکه باید نشسته نماز بخوانم و گاه امکان تطهیر بدن یا لباس ها وجود ندارد؟

جواب: قضاى نمازهاى واجب در این حالت اشکال دارد; خواه براى خودتان یا به نیابت از دیگرى. ولى مى توانید براى خودتان یا به نیابت از دیگران نمازهاى مستحبّى بخوانید.

١٠ – نشسته خواندن نماز قضای میت

سؤال: آیا می توان نماز قضای میت را نشسته خواند؟

جواب: در صورتی که پسر بزرگ تر که بر او واجب است نتواند ایستاده بجا آورد، نشسته مانعی ندارد.

 

١١ – خواندن نماز استیجاری توسط معلولین

سؤال: آیا فردی که بدلیل معلولیت نمازهای خود را نشسته می خواند، می تواند نماز قضای فرد میت را نیز بخواند؟

جواب: اشکال ندارد.

١٢ – ثواب برای اعمال اجیر

سؤال: آیا خداوند به کسانى که جهت انجام عبادات و کارهاى دیگر مثل ساختن مسجد و حسینیّه اجیر مى شوند و اجرت مى گیرند، ثواب مى دهد؟

جواب: چنانچه قصد اجیر انجام آن عمل براى نجات بندگان از دین و اداى مسؤولیت بوده باشد ثواب دارد.

١٣ – انجام نماز قضا به صورت نشسته توسط بیماران

سؤال: اکنون به خاطر بیمارى در بیمارستان بسترى هستم، با توجّه به اینکه در اینجا فرصت زیادى دارم، آیا مى توانم نمازهاى قضاى خود یا دیگران را (چه مجّانى یا در برابر اجرت) بجا آورم، با توجه به اینکه باید نشسته نماز بخوانم و گاه امکان تطهیر بدن یا لباس ها وجود ندارد؟

جواب: قضاى نمازهاى واجب در این حالت اشکال دارد; خواه براى خودتان یا به نیابت از دیگرى. ولى مى توانید براى خودتان یا به نیابت از دیگران نمازهاى مستحبّى بخوانید.

١٤ – لزوم اجازه دفتر در واگذاری عبادات استیجاری به فرد دیگر

سؤال: در عباداتی که به دفتر واگذار می شود، برای واگذاری به دیگران، اجازه دفتر لازم است، یا اجازه مالک کافی است؟

جواب: چون برائت ذمّه باید از طرف ما که واسطه هستیم تحصیل شود، لازم است از ما اجازه بگیرند.

١٥ – اجاره در واجبات کفایی

سؤال: اجاره برای انجام واجبات کفایی صحیح است یا باطل؟

جواب: چنین اجاره ای صحیح نیست.

١٦ – واگذاری عبادات استیجاری به شخص دیگر از طرف اجیر

سؤال: کسی که برای انجام عبادتی اجیر شده آیا می تواند انجام آن رو به دیگری واگذار کند؟

جواب: در استیجار، اجیر نمی تواند عبادت را به دیگری واگذار کند مگر اینکه اجازه بگیرد؛ (ظاهر استیجار مباشرت است) و در نمازهای استیجاری که دفتر ما به دیگران می دهد، چون قرائت در نماز کنترل می شود، اجازه نمی دهیم به فرد دیگری واگذار کند. بنابراین نمی تواند یک نفر نماز استیجاری بگیرد و از جمعی درخواست کند همه با هم به صورت جماعت نماز را را انجام دهند؛ هر چند رعایت ترتیب در بین ایّام لازم نیست، ولی چون قرائت جماعت کنترل نشده است نمی توانیم اجازه دهیم.

١٧ – اجیر شدن دو نفر برای نماز میت

سؤال: اگر 2 نفر برای خواندن نماز میتی اجیر شوند آیا می توانند همزمان بخوانند یا باید یکی صبر کند دیگری که خواند بعد شروع کند؟

جواب: می توانند همزمان بخوانند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -