انهار
انهار
مطالب خواندنی

قضای نماز های یومیه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – قضای نماز و روزه های زمان ارتداد

سؤال: قضای نماز و روزه های فردی که مدتی مرتد بوده، بعد از بازگشت چگونه است؟

جواب: نماز روزه های آن مدت را قضا می کند و علاوه بر قضای روزه ها برای هر روز احتیاطا کفاره عمد می پردازد.

٢ – قضای نماز بیماری که در حال کما است

سؤال: شخصى چندین ماه است که در حال کما است، اگر از کما خارج شود قضاى نمازها و روزه هاى زمان کما بر او واجب است؟ و اگر به همان شکل فوت کند، پسر بزرگترش باید آنها را قضا کند؟

جواب: نمازهاى مذکور قضا ندارد. و بر پسرش نیز نسبت به آن زمان چیزى نیست.

٣ – عبادات فردی که بعد از سنی شدن دوباره شیعه شده

سؤال: شیعه ای 2 سال سنی شده و بعد دوباره بازگشته و شیعه شده، نمازهایی که خوانده حکمش چیست؟

جواب: قبول است.

٤ – انجام نماز قضا با وضو و غسل جبیره ای

سؤال: کسى که با وضو یا غسل جبیره اى نماز مى خواند، آیا مى تواند نمازهایى را که در زمان سلامتى اش فوت شده، در این حال قضا کند؟

جواب: مانعى ندارد.

٥ – انجام نماز قضا به صورت نشسته توسط بیماران

سؤال: اکنون به خاطر بیمارى در بیمارستان بسترى هستم، با توجّه به اینکه در اینجا فرصت زیادى دارم، آیا مى توانم نمازهاى قضاى خود یا دیگران را (چه مجّانى یا در برابر اجرت) بجا آورم، با توجه به اینکه باید نشسته نماز بخوانم و گاه امکان تطهیر بدن یا لباس ها وجود ندارد؟

جواب: قضاى نمازهاى واجب در این حالت اشکال دارد; خواه براى خودتان یا به نیابت از دیگرى. ولى مى توانید براى خودتان یا به نیابت از دیگران نمازهاى مستحبّى بخوانید.

٦ – قضای نماز کسی که حواس درستی ندارد

سؤال: شخصى بر اثر سکته مغزى چند سال حواس درستى نداشته، به گونه اى که اگر به او تذکّر مى دادند نماز را بدون شرایط آن مى خوانده، و گرنه نمى خوانده است. آیا چنین فردى مانند شخص بى هوش است که نمازش قضا ندارد، یا نمازهاى او بر پسر بزرگتر واجب است؟

جواب: در فرض مسأله نماز از او ساقط است، و قضاى آن بر عهده فرزند او نیست. امّا اگر عقل و شعور کافى دارد، ولى گرفتار فراموشى مى شود احتیاط واجب آن است که فرزند بزرگتر بعد از فوت او نمازهایش را قضا کند.

٧ – قضای نماز مواقع بیهوشی

سؤال: برخى از بیماران در اثر بیمارى به حالت اغماء مى روند، یا طىّ عمل جرّاحى توسّط پزشک بیهوش مى شوند و نمى توانند نماز بخوانند. آیا نمازهاى این مدّت را باید قضا کنند؟

جواب: نماز در موقع بیهوشى قضا ندارد.

٨ – چگونگی و نیت نمازهای قضا که از ابتدای تکلیف مانده است

سؤال: من دقیقا نمی دانم کی بالغ شدم. نماز قضاهای ابتدای دوره تکلیفم را از کی و با چه نیتی بخوانم؟

جواب: آن مقدار که یقین دارید از شما بعد از سن بلوغ قضا شده را به قصد قضای واجب بجا آورید و اگر بیش از آن می خواهید بخوانید به قصد قضای احتیاطی باشد.

٩ – خواندن نماز قضا بین دو نماز

سؤال: آیا می توان در بین دو نماز، نماز قضا خواند؟

جواب: اشکال ندارد.

١٠ – بیشتر بودن ثواب نماز قضا از نماز ایام هفته

سؤال: نماز قضا بیشتر ثواب دارد یا نماز ایام هفته؟

جواب: بدون شک نماز قضا ثواب بیشتری دارد.

 

١١ – قضای نماز و روزه های زمان ارتداد

سؤال: قضای نماز و روزه های فردی که مدتی مرتد بوده، بعد از بازگشت چگونه است؟

جواب: نماز روزه های آن مدت را قضا می کند و علاوه بر قضای روزه ها برای هر روز احتیاطا کفاره عمد می پردازد.

١٢ – نماز قضای کسی که زودتر از موعد بالغ می شود

سؤال: مقداری نماز قضا دارم اگر با توجه به سن تکلیف حساب شود حدود سه سال میشود ولی فکر می کنم دو سال زودتر به سن تکلیف رسیده ام میخواهم بدانم باید چند سال نماز قضا بخوانم؟

جواب: به مقداری که یقین دارید تدریجاً قضا کنید و بیش از آن لازم نیست.

١٣ – اعاده نماز عشاء اگر بعداً بفهمد نماز مغرب باطل بوده

سؤال: اگر انسان بفهمد که چند روز پیش اشتباهاً نماز مغرب را کمی قبل از اذان خوانده، آیا باید هم نماز مغرب را قضا کند و هم عشاء را؟

جواب: قضا کردن عشاء لازم نیست.

١٤ – قضای نماز شکسته در وطن

سؤال: نمازهایى را که در سفر قضا شده است در وطن چگونه قضا کند؟

جواب: نمازهایى را که در سفر قضا شده شکسته مى خواند خواه در سفر باشد یا حضر و نمازهایى که در حضر قضا شده تمام مى خواند خواه در سفر باشد یا در حضر.

١٥ – شک در تعداد نمازهای فوت شده

سؤال: کسى که نمى داند دقیقاً چقدر نماز قضا دارد تکلیفش چیست؟

جواب: به مقدارى که مى داند در سفر یا در حضر فوت شده قضا کند و آنچه شک دارد واجب نیست، در ضمن ترتیب در نماز قضا لازم نیست مگر نماز ظهر و عصر یا مغرب و عشایى که از یک روز فوت شده باشد.

١٦ – چگونگی و نیت نمازهای قضا که از ابتدای تکلیف مانده است

سؤال: من دقیقا نمی دانم کی بالغ شدم. نماز قضاهای ابتدای دوره تکلیفم را از کی و با چه نیتی بخوانم؟

جواب: آن مقدار که یقین دارید از شما بعد از سن بلوغ قضا شده را به قصد قضای واجب بجا آورید و اگر بیش از آن می خواهید بخوانید به قصد قضای احتیاطی باشد.

١٧ – بیشتر بودن ثواب نماز قضا از نماز ایام هفته

سؤال: نماز قضا بیشتر ثواب دارد یا نماز ایام هفته؟

جواب: بدون شک نماز قضا ثواب بیشتری دارد.

١٨ – خواندن نماز قضا در غیر وقت مخصوص

سؤال: آیا نمازهای قضا را باید حتما در وقت خود خواند؟ مثلا قضای نماز مغرب را باید در وقت مغرب خواند یا صبح ، ظهر و اوقات دیگر هم میتوان خواند ؟

جواب: هر زمان که خواستید می توانید بخوانید و فرقی ندارد ولی توجه داشته باشید رعایت ترتیب در قضاى نمازها لازم نیست; مگر نسبت به نماز ظهر و عصر از یک روز و همچنین مغرب و عشاى مربوط به یک روز، بنابراین مى توانید ابتداى تمام نمازهاى صبح را قضا کنید، سپس نمازهاى ظهر، سپس نمازهاى عصر، و پس از آن نمازهاى مغرب، و سپس نمازهاى عشاء.

١٩ – قضای نماز فوت شده در محل تحصیل

سؤال: من ساکن شهرضا هستم و 2 ماه پیش برای تحصیل به اصفهان رفتم، ولی متاسفانه در راه دانشگاه تصادف نموده و 17 روز در بیمارستان در همان اصفهان بی هوش بودم و بعد از آن که به هوش آمدم به مدت چند روز نیز در بیمارستان بستری بودم.

حال، قضای نماز های من در ایام بی هوشی و در ایام بستری بودن چگونه است؟

جواب: قضای نمازهای ایام بی هوشی لازم نیست ولی قضای ایامی که به هوش آمده اید را بجا آورید و اگر اصفهان محل تحصیل شما است و قصد دارید حداقل برای یک سال هفته ای سه روز در آنجا باشید نماز تان در آنجا کامل است.

٢٠ – عدم توانایی بر انجام قضای نماز

سؤال: نمازهاى زیادى از من فوت شده است و قدرت بر انجام همه آنها را ندارم، وظیفه من چیست؟

جواب: نمازهاى گذشته را به تدریج به مقدارى که توانایى دارید قضا کنید.

٢١ – عبادات فردی که بعد از سنی شدن دوباره شیعه شده

سؤال: شیعه ای 2 سال سنی شده و بعد دوباره بازگشته و شیعه شده، نمازهایی که خوانده حکمش چیست؟

جواب: قبول است.

٢٢ – قضای نمازی فوت شده هنگام بی هوشی

سؤال: برخى از بیماران در اثر بیمارى به حالت اغما مى روند، یا طىّ عمل جرّاحى توسّط پزشک بیهوش مى شوند و نمى توانند نماز بخوانند، آیا نمازهاى این مدّت را باید قضا کنند؟

جواب: نماز در موقع بیهوشى قضا ندارد.

٢٣ – نماز قضا شده در سفر

سؤال: اگر نماز در سفر قضا شود و وقت بجا آوردن قضای آن در سفر نباشد پس از سفر نماز قضا باید شکسته خوانده شود یا کامل؟

جواب: به صورت شکسته بجا بیاورید.

٢٤ – کفایت نماز به نیت مافی الذمه از نماز قضا

سؤال: آیا می شود اول نمازهایی را بدون نیت خاص و فقط به نیت مافی الذمه بخوانیم اما بعد مثلا بفهمیم مقداری نماز قضا به گردن داریم و بعد آن نمازهایی را که قبلاً به نیت مافی الذمه خوانده ایم الان به جای این نمازهای قضایی که بر گردن داریم حساب کنیم و دیگر نمازهای قضا را نخوانیم؟

جواب: مانعی ندارد.

٢٥ – قضای نماز فوت شده در محل تحصیل

سؤال: من ساکن شهرضا هستم و 2 ماه پیش برای تحصیل به اصفهان رفتم، ولی متاسفانه در راه دانشگاه تصادف نموده و 17 روز در بیمارستان در همان اصفهان بی هوش بودم و بعد از آن که به هوش آمدم به مدت چند روز نیز در بیمارستان بستری بودم.

حال، قضای نماز های من در ایام بی هوشی و در ایام بستری بودن چگونه است؟

جواب: قضای نمازهای ایام بی هوشی لازم نیست ولی قضای ایامی که به هوش آمده اید را بجا آورید و اگر اصفهان محل تحصیل شما است و قصد دارید حداقل برای یک سال هفته ای سه روز در آنجا باشید نماز تان در آنجا کامل است.

٢٦ – رعایت ترتیب بین نمازهای قضای سال های گذشته

سؤال: در ترتیب بین نمازهای قضا، اگر بخواهد نماز چندین سال را قضا کند، باز هم ترتیب لازم نیست؟

جواب: آنچه در نماز أدا ترتیب دارد، در قضا هم ترتیب دارد. بنابراین نمی تواند نماز عصر یک روز را بر ظهر همان روز مقدّم کند. ولی اگر مثلا ده روز نماز ظهر و بعد ده روز نماز عصر بخواند ترتیب رعایت شده است؛ هر چند بعد از چند نماز یا چند روز، نماز عصر آن روز را خوانده باشد.

٢٧ – قضای نماز دائر مدار تنجّز حکم

سؤال: در عبادات قضا دائر مدار فعلیّت حکم است، یا دائر مدار تنجّز حکم؟

جواب: در بسیارى از موارد تنجّز حکم کافى است; مانند کسى که خواب مى ماند و نمازش قضا مى شود، یا فراموش مى کند، و یا در غفلت مى ماند.

٢٨ – خواندن نماز قضا در غیر وقت مخصوص

سؤال: آیا نمازهای قضا را باید حتما در وقت خود خواند؟ مثلا قضای نماز مغرب را باید در وقت مغرب خواند یا صبح ، ظهر و اوقات دیگر هم میتوان خواند ؟

جواب: هر زمان که خواستید می توانید بخوانید و فرقی ندارد ولی توجه داشته باشید رعایت ترتیب در قضاى نمازها لازم نیست; مگر نسبت به نماز ظهر و عصر از یک روز و همچنین مغرب و عشاى مربوط به یک روز، بنابراین مى توانید ابتداى تمام نمازهاى صبح را قضا کنید، سپس نمازهاى ظهر، سپس نمازهاى عصر، و پس از آن نمازهاى مغرب، و سپس نمازهاى عشاء.

٢٩ – خواندن نماز قضا در غیر وقت مخصوص آن

سؤال: شخصی قصد دارد یک ماه نماز قضا بخواند.

آیا ایرادی دارد که فرد قضای نماز را در غیر وقت مخصوص آن نماز بخواند؟ (مثلا قضای نماز ظهر را در وقت نماز مغرب و عشا بجا بیاورد) اگر تا به حال چنین کرده باشد نمازهای قضایی که خوانده چه حکمی دارد؟

جواب: اشکالی ندارد.

٣٠ – لزوم انجام نماز قضا شده قبل از نماز بعدی

سؤال: این که فرموده اید احتیاط واجب است که یک یا دو نماز قبل که قضا شده را به جا آوریم و بعد نمازی که ادا هست را بخوانیم، این به معنای این است که اگر دو نماز قبل را قضایش را بجا نیاوریم، نمازی که الان ادا هست هم باطل است؟

جواب: در صورت فراموش کردن، باطل نیست ولی اگر عمداً این کار را کند اعاده نماید.

٣١ – وقوع قسمتی از نماز در خارج وقت

سؤال: در صورتى که یک یا دو رکعت از نماز در وقت، و بقیّه در خارج از وقت واقع شود، آیا این نماز ادا محسوب مى شود، یا قضا، یا ادا و قضا؟

جواب: اگر حتّى یک رکعت آن در وقت واقع شود، ادا است.

٣٢ – نماز قضای کسی که زودتر از موعد بالغ می شود

سؤال: مقداری نماز قضا دارم اگر با توجه به سن تکلیف حساب شود حدود سه سال میشود ولی فکر می کنم دو سال زودتر به سن تکلیف رسیده ام میخواهم بدانم باید چند سال نماز قضا بخوانم؟

جواب: به مقداری که یقین دارید تدریجاً قضا کنید و بیش از آن لازم نیست.

٣٣ – قضای نمازی که نمی داند کدام نماز بوده

سؤال: نمازی از ما در گذشته دارای اشکال بوده و باید قضا کنیم اما یادمان نیست که چه نمازی بوده است. آیا باید یک نماز دو رکعتی و یک نماز سه رکعتی و یک نماز چهار رکعتی به نیت مافی الذمه بخوانیم؟

جواب: چنانچه نمازهای زیادی نیست احتیاط کنید و هر سه مورد را به جا آورید.

٣٤ – خواندن نماز قضا بین دو نماز

سؤال: آیا می توان در بین دو نماز، نماز قضا خواند؟

جواب: اشکال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -