سؤال 248- نمازگزار بلا فاصله بعد از گفتن «اللّه أکبر» به رکوع یا بعد از برخاستن از رکوع به سجده میرود آیا قیامهای قبل و بعد از رکوع را انجام داده؟
جواب: بعد از سر برداشتن از رکوع طمأنینه و آرام گرفتن بدن در حال قیام لازم است و رکوع بعد از گفتن الله اگر در حال قیام و طمأنینه بدون فاصله صحیح است.
سؤال 249- بلند خواندن ذکر رکوع و سجود و تشهد و سلام و قنوت در نماز ظهر و عصر چه صورتی دارد؟
جواب: اشکال ندارد.
سؤال 250- نماز ظهرین را خوانده بعد متوجّه میشود که نماز ظهر بجهتی از جهات باطل بوده آیا اعاده ظهر کافی است یا هر دو نماز را باید بخواند؟ همچنین نسبت به عشائین.
جواب: در فرض مذکور تنها ظهر را اعاده کند و همینطور نسبت به عشائین. و الله العالم.
سؤال 251- اگر کسی سهواً نماز مغرب را در سفر دو رکعت بجا آورد آیا نماز او صحیح است یا خیر؟
جواب: در فرض سؤال، نماز او صحیح نیست باید دوباره نماز مغرب را سه رکعت بخواند.
سؤال 252- تکلم سهواً در نماز به چیزهائی که ذکر خدا محسوب میشود و همچنین سهواً نام پیغمبران یا امام معصوم (ع) را بردن، سجده سهو دارد یا خیر؟
جواب: تکلم سهوی به ذکر خدا اشکال ندارد و لکن ذکر نام پیامبران و ائمه و لو سهواً سجده سهو دارد.
سؤال 253- آیا بستن چشم در حین قرائت حمد و سوره و اذکار نماز به خاطر حصول حضور ذهن بیشتر بازهم مکروه است؟
جواب: در فرض سؤال، کراهت معلوم نیست. و اللّه العالم.
سؤال 254- در نماز واجب اگر تلفن زنگ زد یا درب منزل را زدند و کسی داخل منزل نیست شکستن نماز واجب چه صورت دارد؟
جواب: در فرض سؤال شکستن نماز جایز نیست.
سؤال 255- اگر شخصی در نماز عطسه کرد و سهواً گفت الحمد للّه رب العالمین این مبطل نماز است اگر عمداً بگوید چطور آیا ذکر محسوب میشود و مبطل نیست؟
جواب: سهواً مبطل نیست بلکه عمداً هم اگر بگوید اشکال ندارد.
سؤال 256- در نماز هنگام عطسه کردن آخر عطسه چندین حرف تولید میگردد آیا مبطل نماز است یا نه؟
جواب: اگر بیاختیار عطسه زده و چند حرف در اثر عطسه تولید شده اشکال ندارد.
سؤال 257- اگر در نماز شک کنیم که باد از شکم خارج شده یعنی شک کنیم در همان هنگام نماز وضوی ما باطل شده حکم چه میباشد؟
جواب: شک در خروج باد موجب بطلان نمیشود. و اللّه العالم.
سؤال 258- اگر انسان در نماز خون دماغ شد آیا نمازش باطل است؟
جواب: خود خون دماغ شدن موجب بطلان نماز نیست ولی از جهت نجس بودن آن مقدار خونی که به بدن یا لباس رسیده اگر کمتر از مقدار تقریباً یک بند انگشت باشد نماز صحیح است و اگر بیشتر باشد، باید نماز را قطع کند و بعد از تطهیر بخواند و این در وسعت وقت است اما اگر وقت تنگ باشد با همان حال بخواند و نمازش صحیح است.
سؤال 259- نماز خواندن با دستکش و کفش چه حکمی دارد؟
جواب: با دستکش اشکال ندارد و کفش هم اگر در سجده مانع قرار گرفتن انگشت بزرگ پا بر زمین نباشد- مانند بعضی از دمپائیها- مانعی ندارد و الّا جایز نیست. و اللّه العالم.
سؤال 260- پسری دارم نهساله، در حدود چهار پنج سالگی نسبت به نماز خیلی علاقهمند بود، مدّتی است چندان علاقه ای نشان نمیدهد و نمیخواهد نماز بخواند. گاهی با تشویق و ترغیب و ملایمت میخواند. پدرش عقیده دارند مطابق روایات پسر باید از هفت سالگی حتماً نماز بخواند و میتوان او را برای این امر،حتی کتک زد. لذا با فشار و اجبار او را وادار به نماز خواندن میکند. خواهشمندم در این مورد نظر خود را مرحمت فرمائید.
جواب: در حدیث راجع به تمرین و عادت دادن فرزندان به نماز وارد شده است که «مروهم بسبع و اضربوهم بتسع» یعنی آنها را در هفت سالگی به نماز امر کنید و در نه سالگی بزنید، امّا مقصود از این حدیث شریف این نیست که با امکان واداری طفل به نماز بالطف و مهربانی و ملایمت و تشویق مثل دادن جایزههای مناسب، او را کتک بزنید، بلکه باید مطابق درک و فهم و ذهنیّات او از نماز، جاذبههای خوب به طفل نشان داد که خودش رغبت به نماز پیدا کند مسلماً وضع محیط خانه، مدرسه، معلم و معاشرین بچه، و رفت و آمدهای خانوادگی همه در ترغیب طفل به نماز و آداب و اخلاق خوب، مؤثّر است. در مورد معلم گفتهاند:درس معلّم ار بود زمزمه محبّتی جمعه بمکتب آورد طفل گریز پای را
در احادیث شریفه است (اطرفوا اهالیکم فی یوم الجمعة بشیء من الفاکهة کی یفرحوا بالجمعة) یعنی: در روزهای جمعه برای اهل منزل و خانواده از میوهها (و هر چیز که تحفه است) تحفه ببرید تا به روز جمعه فرحناک و علاقمند باشند و در تربیت اولاد باید انواع تدبیرهای لازم را بکار گرفت و آهسته آهسته و بتدریج جلو رفت نه تندی اعمال کرد و نه کندی و مسامحه نمود. مسأله کتک زدن و تأدیب مناسب، آن هم نه شدید، در بعض موارد، و در صورتی که از همه امکانات ملاطفتآمیز استفاده شده و اثر نکرده باشد، بحکم (آخر الدواء الکی) لازم میشود مع ذلک اگر بصورتی که اثر سوء باشد و طفل بلجاجت و مقاومت وادار شود نباید بآن متوسّل شد، غرض این ستکه طفل تربیت اسلامی و انسانی پیدا نماید، و برای این منظور پدر و مادر باید از لطائف و دقائق تربیتی مناسب استفاده کنند خصوصاً که تربیت طفل کار بسیار لطیف و دقیق است باید ظرافتها و لطافتهائی که لازم است همه بکار گرفته شود لازم بتذکر است که از عوامل سوء تربیت، اختلاف پدر و مادر در کیفیت تربیت فرزند است که اگر مثلًا مادر به پدر در برابر فرزند اعتراض کند که چرا او را زده است بسیار اثر سوء و منفی خواهد داشت، همه این نکات را هم مادر وهم پدر در نظر بگیرند.